پیام قتل «جو کاکس» در آستانه همه‌پرسی بریتانیا

۲۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۴۲ سرخط اخبار

تنها یک هفته مانده به برگزاری همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن برای تعیین تکلیف ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا یا خروج از آن «جو کاکس» عضو پارلمان این کشور و یکی از موافقان سرسخت ماندن انگلیس در این اتحادیه براثر اصابت گلوله و ضربات چاقو کشته شد.

به گزارش ایرنا، در نگاه اول، جو کاکس در واقع اولین قربانی جانبداری از ماندن در اتحادیه اروپا به نظر می رسد اما یک گمانه دیگر نیز قوت گرفته است که مرگ کاکس می تواند افکار عمومی را در آستانه برگزاری همه پرسی به این جهت سوق دهد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به معنای تقویت افراط گرایی و خشونت در انگلیس خواهد بود.

همین پیام می تواند به کل اتحادیه اروپا تعمیم داده شود... امنیت اتحادیه اروپا نیز با ظهور جریان های خشونت طلب مخالف ماندن در اتحادیه و سرایت سندروم طلاق از اتحادیه اروپا به سایر کشورهای اروپایی از داخل و خارج به خطر خواهد افتاد.

واقعیت این است که همه شاخص های سیاسی و اقتصادی و امنیتی حاکی از نگرانی های جدی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است؛ از اظهارات سران اروپایی درباره تاثیرات منفی این خروج بر سایر کشورها اعم از شروع زمزمه های جدایی کشورهایی مانند هلند از اروپا و سرایت دومینویی این جریان به غیر انگلیسی ها گرفته تا اخطارهای مقام های ارشد امنیتی اروپا درباره ضرورت اتحاد در برابر تهدیدهای مشترک و هشدارهای مسئولان اقتصادی درباره آسیب دیدن اقتصاد جهانی در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی.

بیراه نیست که یانس استولتنبرگ دبیر کل ناتو از تهدیدهای امنیتی در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می گوید و دونالد تاسک رئیس شورای اروپا از هر دو تهدید اقتصادی و امنیتی با این عبارات سخن می گوید: شک ندارم که نتیجه مستقیم خروج بریتانیا، برای اقتصاد ما چه در خود انگلیس و چه در سایر کشورهای اروپایی، خطرناک خواهد بود. پیامدهای سیاسی و جغرافیایی این خروج، قابل پیش بینی نیست. آنچه امروز بدان نیاز داریم، تقویت جامعه غربی است...نتایج نظرسنجی های اخیر در انگلیس، امیدوارکننده نیست.

این مسائل در کنار نحوه پوشش دهی گسترده رسانه های غربی به سناریوی قتل کاکس زمانی تامل برانگیز می شود که در این رسانه ها، مساله قتل کاکس با یک عنصر دیگر یعنی پررنگ کردن موافقت او با ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا همراه می شود و ذهن مخاطبان به این سو سوق داده می شود که تنها جرم کاکس این بود که به یکپارچگی اروپا باور داشته است.

تارنماهای نشریات گاردین و ایندیپندنت به نقل از شاهدان عینی نوشته اند که ضارب در هنگام تیراندازی به سوی جو کاکس چندین بار جمله «اول بریتانیا» ( Britain First ) را فریاد زده است و این نامی است که یک گروه راست گرای افراطی در انگلیس برای خود انتخاب کرده است. پلیس انگلیس تایید کرده که یک مرد 52 ساله در ارتباط با حادثه تیراندازی به این نماینده دستگیر شده است، این در حالی است که مقامات پلیس انگلیس تاکنون ادعای مطرح شده در ارتباط با گرایش فرد دستگیر شده به گروه «اول بریتانیا» را تایید نکرده اند.

استناد به اظهارات شاهدان عینی از سوی رسانه های انگلیسی همچنین در حالی است که تشکل راست گرای افراطی «اول بریتانیا» که در حال حاضر در هیچکدام از مجالس محلی و ملی انگلیس و نیز پارلمان اتحادیه اروپا نماینده ندارد، عصر روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ دخالتی در کشته شدن خانم جو کاکس نداشته و هرگز این گونه رفتارها را تشویق نمی کند.

نمی توان به صراحت قضاوت کرد که اقدام به قتل نماینده انگلیسی تلاشی فردی و یا با انگیزه های شخصی نباشد اما تاکید رسانه ها بر بار سیاسی حادثه و اینکه هیچ گروهی مسئولیت کشتن جو کاکس را نمی پذیرد این گمانه را بیش از پیش در ذهن تقویت می کند که کشته شدن نماینده پارلمان موافق با ماندن در اتحادیه اروپا بیش از آنکه حمله ای برای متوقف کردن کمپین ضد خروج از اتحادیه باشد، تلاشی برای توجیه ماندن در اتحادیه با تکیه بر تحریک احساسات عمومی در انگلیس به ضرر خروج از اروپا است. قاعدتا اولین پیام کشتن کاکس این است که طرفداران شانه خالی کردن انگلیس از عضویت اتحادیه، خشونت طلب هستند.

گویا قرار است قتل فجیع خانم کاکس با چاقو و گلوله این پیام را القا کند که طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همان کسانی هستند که نفرت را ترویج می کنند؛ روی دیگری از سکه تروریسم که از قلب اروپا رخ می نماید؛ جریانی که پس از داعش در خارج، این بار انگلیس و کل اروپا را از داخل تهدید می کند.

می توان انتظار داشت که رسانه های انگلیسی و اروپایی موافق با ماندن این کشور در اتحادیه اروپا در طول یک هفته باقی مانده به رفراندوم سرنوشت ساز انگلیس با استفاده از بهانه خبری قتل کاکس، نقش موثری را در جریان سازی و هدایت افکار عمومی به ضرر جریان موافق خروج از اتحادیه اروپایی بازی کنند. با این حال باید منتظر بود و دید که انتشار نتایج تحقیقات پلیس و سازمان های امنیتی انگلیس به ویژه از متهم دستگیر شده در این ارتباط، ادامه بازی را چگونه رقم خواهد زد.

اگر جریان سازی رسانه ای پیرامون قتل کاکس بتواند احساسات عمومی انگلیسی ها را به زیان خروج از اتحادیه اروپا سوق دهد مرگ نماینده پارلمان انگلیس توانسته است چفت و بست های اتحادیه را محکم تر و خیال جریان های موافق حضور در اتحادیه اروپا را راحت کند.

قدر مسلم این است که – دستکم تا اینجای کار- کفه نظرسنجی ها از افکار عمومی مردم انگلیس به سود طرفداران خروج از اتحادیه اروپا سنگینی می کند بنابراین به نظر می رسد که جریان های موافق خروج از اتحادیه نیازی به ماجراجویی های جدید برای تغییر معادله جاری ندارند و حتی با فرض سازماندهی شدن چنین اقدامی از سوی جریان های مخالف با ماندن در کالبد اتحادیه از نظر عقلانی، این اقدام تنها می تواند یک نفرت عمومی را برای آنان در پی داشته باشد و نهایتا این سوال همچنان باقی می ماند که چه کسانی از کشتن جو کاکس بهره می برند؟

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا کاکس جو کاکس خروج از اتحادیه ماندن در اتحادیه قتل کاکس


نظر شما :