شرکت‌های بزرگ امریکایی از روند انتخابات خشنود نیستند

آمازون، گوگل و اپل دشمنان سرسخت ترامپ

۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۹۴۶۳ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ شرکت‌های چند میلیارد دلاری آمریکا را متهم کرد که روزنامه سنتی این کشور یعنی "واشنگتن پست" را خریده‌اند تا به این صورت در مالیات‌هایشان صرفه‌جویی کنند و افکار عمومی را به سمت منافع‌شان سوق دهند.
آمازون، گوگل و اپل دشمنان سرسخت ترامپ

دیپلماسی ایرانی: از قرار معلوم دونالد ترامپ نامزد جنجالی و میلیاردر حزب جمهوری خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پس از موضع گیری های عجیب و غریب و آزاردهنده علیه مهاجرین مکزیکی، چینی ها و زنان، به سراغ غول های تکنولوژی آمریکا می رود. این کاندیدای ریاست جمهوری ایالات متحده در جریان رقابت های انتخاباتی خود به صورتی آشکار و به دور از هر ملاحظه ای شرکت های بزرگ و محبوبی مانند اپل و آمازون را تهدید کرده است و همچنان به تهدیدهای خود علیه آنها ادامه می دهد. در آغاز این تهدیدها و رجزخوانی های ترامپ، حتی شخص "جف بزوس"، رئیس کمپانی معظم آمازون نیز واکنش نشان داد و به نوعی اظهارات تهدید آمیز این میلیاردر جنجالی را به باد تمسخر گرفت اما در حال حاضر سکوت کرده و تنها به این تهدیدها می خندد. ترامپ که خود یکی از غول های ساختمان و املاک به شمار می رود روز به روز بیشتر این کنسرسیوم های عظیم و باارزش را به سمت نهادهایی با ریسک تجاری بالا سوق می دهد.

ترامپ در ماه فوریه و در خلال یکی از گردهمایی های انتخاباتی در ایالت تگزاس خطاب به طرفدارانش گفت: "باور کنید اگر من رئیس جمهور شوم آنها مشکلات زیادی پیدا خواهند کرد." این تهدید ترامپ متوجه بزرگترین فروشنده آنلاین جهان یعنی شرکت آمازون و رئیسش بزوس بود. ترامپ که خود یک میلیاردر و از جمله بزرگترین سرمایه داران عرصه املاک و مستغلات است، شرکت های چند میلیارد دلاری آمریکا را متهم کرد که روزنامه سنتی این کشور یعنی "واشنگتن پست" را خریده اند تا به این صورت در مالیات هایشان صرفه جویی کنند و افکار عمومی را به سمت منافع شان سوق دهند.

پیش از این یعنی در ماه دسامبر سال پیش بود که ترامپ و بزوس به دلیل همین جنجال آفرینی ها به شدت علیه یکدیگر آن هم در شبکه اجتماعی توییتر تاختند. بزوس که از جمله مالکان کارخانه سازنده موشک های فضایی "بلواوریجین" نیز به شمار می رود در یکی از توییت های خود نوشته بود: "بالاخره آقای ترامپ سراغ ما هم آمد. با این حال ما حاضریم که در یکی از موشک های فضایی شرکت بلواوریجین برای ایشان یک صندلی رزو کنیم و او را به فضا بفرستیم." اما دونالد ترامپ هم که تا به امروز از این مواضع خود عدول نکرده، در همان زمان در مقام پاسخ برآمد و بار دیگر با حضور در استودیوی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد: "آمازون یک مشکل منحصر به فرد اما بسیار بزرگ دارد و باید بر اساس قوانین کارتل ها مورد پیگرد قضایی قرار بگیرد." اما این بار بزوس با شدت و حدت کمتری به ادعاهای ترامپ واکنش نشان داد و تنها به یادآوری این نکته اکتفا کرد که این روش برازنده یک کاندیدای ریاست جمهوری نیست.

ترامپ شرکت اپل را نیز از حملات لفظی و ادعاهای خود بی نصیب نگذاشته است. این جمهوری خواه 69 ساله تهدید کرده که چنانچه به ریاست جمهوری برسد اجازه نخواهد داد که اپل محصولاتش را در خارج از ایالات متحده آمریکا تولید کند: "ما اپل را مجبور خواهیم کرد که آن کامپیوتر لعنتی اش (...) را در همین کشور بسازد." این حملات ترامپ زمانی شدت بیشتری یافت که تیم کوک، رئیس شرکت اپل با اف بی آی بر سر شکستن قفل آیفون یکی از تروریست های احتمالی وارد دعوایی حقوقی شده بود. ترامپ در همان زمان آتش بیار معرکه شد و گفت: "باید تا زمانی که اپل پسورد این موبایل را نداده است آن را تحریم کنیم." ترامپ در حالی از تحریم اپل می گفت که می دانست این شرکت اصولا به پسوردهای خریدارانش دسترسی ندارد. اما موضوع این جنگ و دعوا تنها بر سر مسائلی چون حفظ اطلاعات محرمانه و شخصی یا مقابله با خطر تروریسم نیست. کوک، رئیس اپل در جریان دیدار اخیرش از کشور هندوستان به صراحت علیه سخنان جنجالی ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک ایالات متحده آمریکا موضع گرفت اما با وجود همه این موضع گیری ها باز هم به شخص ترامپ حمله ای نکرد و تنها گفت که قدرت شرکت تحت ریاست او و شرکت های مشابه آن در همین گستردگی و تنوع طیف کاربران و مشتریان نهفته است.

با این حال در محافل سیاسی و اقتصادی آمریکا این شایعه جریان دارد که بزرگان سیلیکون ولی، به صورتی نه چندان پنهان، بلکه کاملا آشکار تلاش دارند که تقابلی کاملا مستقیم علیه ترامپ را کلید بزنند. بر اساس این اطلاعات از قرار معلوم این گروه ها تلاش دارند که راه هایی برای جلوگیری از رسیدن دونالد ترامپ به صندلی ریاست جمهوری آمریکا پیدا کنند و از پیروزی وی در انتخابات آینده ممانعت به عمل آورند. روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست" در ماه مارس سال جاری از ملاقاتی در همین راستا خبر داد. ملاقات و نشستی که با حضور بسیاری از بزرگان سیلیکون ولی از جمله "لری پیج"، بنیان گذار گوگل، "الون ماسک"، رئیس شرکت تسلا و همین طور تیم کوک، رئیس شرکت اپل برگزار شد. با این حال الون ماسک بلافاصله به این خبر واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود نوشت که این نشست به هیچ عنوان در رابطه با اختلاف ها با ترامپ نبوده است.

این موضوع که این میلیاردر نیویورکی یعنی ترامپ در سیلیکون ولی هیچ محبوبیت خاصی ندارد به هیچ عنوان امری پوشیده و محرمانه نیست. او در این منطقه به غیر از یک استثنا یعنی "پیتر تیل"، رئیس مشهور شرکت سرمایه گذاری کپیتال ونیچر تقریبا هیچ حامی و پشتیبان بزرگی ندارد. در عین حال غول های سیلیکون ولی از انتقاد تند و علنی علیه ترامپ به نوعی پرهیز می کنند. زیرا این کنسرسیوم های مولتی میلیاردی و مدیران آنها از این که ریسک کرده و در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدای خاصی حمایت کنند یا علیه کاندیدایی موضع بگیرند ابا دارند.

در این میان اما مارک زاکربرگ، بنیان گذار شبکه اجتماعی فیسبوک در مقایسه با دیگر غول های سیلیکون ولی موضع تندتر و علنی تری علیه ترامپ دارد. زاکربرگ پس از حملات پاریس در ماه نوامبر گذشته آشکارا از حملات لفظی ترامپ علیه مسلمانان انتقاد کرد و در ماه آوریل سال جاری هم به ترامپ هشدار داد که "با این اظهارات و عقاید وحشتناک موجب می شود دیوارها ساخته شوند و انسان ها از هم جدا شوند." این انتقاد زاکربرگ در واقع کنایه ای بود به سخنان انتخاباتی ترامپ که خواسته بود با ساختن دیواری در مرز آمریکا و مکزیک از ورود غیرقانونی مکزیکی ها به خاک ایالات متحده جلوگیری شود. اما کمی پس از این انتقادات زاکربرگ بود که شرکت فیسبوک متهم شد که از انتشار آرا و عقاید محافظه کاران به نوعی خودداری می کند. و همین مساله زاکربرگ را به شدت تحت فشار گذاشت. به همین خاطر زاکربرگ 31 ساله برای کاهش این فشارها ، همین چند روز پیش گروهی از سیاستمداران و روزنامه نگاران اردوگاه راستگرایان را به ساختمان مرکزی فیسبوک در منلوپارک کالیفرنیا دعوت کرد. یکی از مدیران برنامه های انتخاباتی ترامپ نیز در این میهمانی بزرگ حضور داشت. از قرار معلوم بزرگان سیلیکون ولی در برابر این کاندیدای جنجال برانگیز که در صورت پیروز شدن به هیچ عنوان پیروزی خود را مدیون شرکت های پیشرفته و بزرگی مانند اپل و فیسبوک و گوگل و آمازون نخواهد بود، در لاک دفاعی فرو رفته اند. 

منبع: دی پرسه / ترجمه: محمدعلی فیروزآبادی

کلید واژه ها: ترامپ اپل زاکربرگ سیلیکون ولی فیسبوک آمازون


( ۱ )

نظر شما :