اجازه نمی‌دهیم اسرائیل بخشی از زباله‌دان تاریخ شود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۹۵۸۹۱۹ سرخط اخبار

رئیس جمهوری اسبق آمریکا ضمن انتقاد از تاکتیک های حماس در نوار غزه گفت اجازه نمی دهیم اسرائیل محو و بخشی از زباله دان تاریخ شود.

به گزارش فارس، «بیل کلینتون» رئیس جمهور سابق  آمریکا و همسر «هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا بعدازظهر روز جمعه (دیروز) از پیشینه خود در میانجیگری در درگیری های میان صهیونیست ها و فلسطینیان  دفاع کرد و از تاکتیک های حماس در نوار غزه به شدت انتقاد کرد.

کلینتون بعد از آنکه یکی از حاضران منتقد سخنرانی اش را قطع کرد، گفت: «من خودم را کشتم که فلسطینیان یک دولت داشته باشند. من توافقی در اختیار داشتم که آنها (فلسطینیان) آن را رد کردند و آن توافق تمامی غزه و 96 تا 97 درصد کرانه باختری را به آنها می داد و جبران سرزمینی بود که شما آن را اسرائیل می نامید».

زمانیکه بیل کلینتون در حال صحبت کردن از مواضع سیاسی هیلاری کلینتون در خاورمیانه و پیشینه رویارویی وی با موضوعات منطقه در دوران صدارت در وزارت خارجه آمریکا، بود که یک نفر فریاد زد: «غزه چطور؟»

کلینتون متقابلاً جواب داد؟ «غزه چطور؟»

وی سپس به نقش همسرش در سامان دادن به آتش بس 2012 در طول درگیری های نوار غزه اشاره کرد و گفت: «او (هیلاری) و رهبر اخوان المسلمین مصر، جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه را متوقف کردند».

فردی که سخنرانی را قطع کرده بود، ادامه داد و گفت: «هیلاری گفت که بی طرفی گزینه وی نیست».

این فرد معترض به وعده های هیلاری کلینتون اشاره کرد که به وضوح اعلام کرده بود که از امنیت رژیم صهیونیستی حمایت می کند.

بیل کلینتون حماس را متهم کرد که هیچ اهمیتی به بلایی که بر سر فلسطینیان می آید، نمی دهد و گفت: «حماس بسیار باهوش است. وقتی آنها تصمیم می گیرند که به سمت اسرائیل موشک پرتاب کنند، خود را در بیمارستانها، مدارس و مکان های بسیار پرجمعیت پنهان می کنند و آنها باهوش هستند».

وی در ادامه افزود: «آنها (حماس) می گویند که تلاش دارند اسرائیلی ها را در موضوع عدم دفاع یا اینکه کشتن بی گناهان قرار دهند. آنها در این زمینه خوب عمل می کنند. آنها مدتهاست که اینگونه عمل می کنند».

بیل کلینتون سپس به برآیند مذاکرات «کمپ دیوید» در پایان ریاست جمهوری خود اشاره کرد و همچنین تلاش های دیپلماتیک هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در مقابل فلسطینیان و صهیونیست ها در دوران اول ریاست جمهوری «باراک اوباما» در بین سالهای 2009 تا 2013 را مطرح کرد.

 وی ادامه داد: «هیلاری مسئولیت تنها سه نشست رو در رو بین نتانیاهو و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در 8 سال گذشته برعهده داشته است».

بیل کلینتون تصریح کرد که همیشه با سیاست های اسرائیل موافق نیست و از ناتوانی رژیم صهیونیستی در عدم پیشرفت در فرایند سازش در زمان «سلام فیاض» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در بین سالهای 2007 تا 2013 ابراز تأسف کرد.

وی ادامه داد: «آن زمان وقتی فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری بود، تمامی کشورهای مسلمان تمایل به عادی سازی روابط با اسرائیل در صورتیکه دولت فلسطین را به رسمیت می شناختند، داشتند. آیا من با سیاست اسرائیل موافقم؟ خیر».

بیل کلینتون تأکید کرد: «هیچ کس در خاورمیانه بی تقصیر نیست اما واقعاً تا زمانیکه اسرائیلی ها متوجه نشوند که حیات و مرگ آنها برای ما اهمیت دارد، هیچ تغییر بنیادینی در خاورمیانه صورت نخواهد گرفت. اگر آنها به چنین چیزی پی ببرند، ما شانس پیشبرد صلح را داریم».

وی ادامه داد: «این موضع هیلاری کلینتون است نه اینکه در همه زمینه ها با دولت اسرائیل موافق باشد و یا اینکه وانمود کند، بی گناهان کشته نمی شوند و وانمود کند تعداد کودکان فلسطینی بیشتر از کودکان اسرائیلی کشته نمی شوند. اما تا زمانیکه آنها به این باور نرسند نمی توانیم کاری از پیش ببریم. وقتی هوا پس است و اگر کسی بخواهد به آنها حمله کند، ما اجازه نمی دهیم اسرائیل محو و بخشی از زباله دان تاریخ شود».

کلید واژه ها: هیلاری کلینتون حماس


نظر شما :