لیبی انبار سلاح‌های غیر قانونی شده است

فیسبوک در خدمت سوداگران سلاح

۲۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۹۳۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
فیسبوک اعلام کرده‌ است هر گونه صفحه‌ای که از ماه ژانویه گذشته تا کنون در زمینه خرید و فروش سلاح فعال باشد را می‌بندد.
فیسبوک در خدمت سوداگران سلاح

دیپلماسی ایرانی: مجموعه اداره کننده فیسبوک در حال مبارزه گسترده با گروه های الکترونیکی ای است که در این شبکه اجتماعی حساب باز کرده اند و مشغول خرید و فروش اسلحه از تفنگ کلاشینکوف گرفته تا موشک های ضد هواپیما هستند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، فیسبوک توانسته است به اطلاعاتی دست یابد که نشان می دهد فعالان تندروی اسلام گرا در غرب لیبی و مناطق گسترده ای از جنوب این کشور برای دستیابی به سلاح هایی که گروه های شبه نظامی بعد از فروپاشی معمر قذافی، رهبر سابق این کشور از انبارهای تسلیحاتی لیبی به دست آورده اند، تلاش می کنند. آنها از همین طریق توانسته اند به طور سخاوتمندانه ای سلاح های مورد نیاز خود را از حامیان منطقه ای شان نیز به دست آورند.

فیسبوک اعلام کرده است هر گونه صفحه ای که از ماه ژانویه گذشته تا کنون در این زمینه فعال باشد را می بندد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که تا کنون بسیاری از صفحات فعال در این زمینه را بسته و تلاش دارد صفحات دیگری را نیز که اغلبشان از لیبی مدیریت می شوند کشف کرده و ببندد.

در همین رابطه در تازه ترین تحقیقی که شرکت "سمول آرمز سروای" که متخصص در امور آماری تجارت اسلحه است، انجام داده، حساب های فعال در شبکه های اجتماعی یک از بزرگترین بازارها برای خرید و فروش اسلحه در لیبی هستند. این مرکز تحقیقاتی اشاره ای به حساب کاربری خاصی نکرده است. اما کارشناسان می گویند کوتاه ترین برای فروش اسلحه در فیسبوک این است که مشخصات سلاح مورد نظر را در صفحه منتشر کنید بعد از آن فعالان و مشتری ها خود راه رسیدن به شما را می یابند و از طریق پیام های رایگان واتساپ که آن نیز در اختیار شرکت فیسبوک است بر سر قیمت ها و چگونگی دریافت سلاح ها با شما وارد مذاکره می شوند. این گزارش می افزاید که سابقه تجارت اسلحه در اینترنت به سال گذشته باز می گردد اما از ابتدای سال جاری میلادی شاهد اوج شدید فعالیت ها در این زمینه هستیم، این نشان می دهد که "بازار سلاح های غیرقانونی شاهد عرضه و تقاضای بسیار زیادی است."

یکی از حساب های فروش اسلحه که چندی پیش عنوان "بازار سلاح های آتش زای لیبی" را بر خود داشت و اخیرا بسته شد، قیمت سلاح های موجودش را به این شکل منتشر کرده بود: مسلسل های سنگین 8 هزار دینار لیبی (نزدیک به 6 هزار دلار)، موشک انداز 9 هزار دینار لیبی (6500 دلار)، سامانه روسی ضد هواپیما 85 هزار دینار لیبی (62 هزار دلار).

بیشتر این خرید و فروش ها در شهرهای بزرگ لیبی مثل طرابلس و بنغازی انجام می شوند. خریداران و فروشندگان این سلاح ها یا خود اعضای گروه های شبه نظامی هستند یا افرادی اند که سلاح را به عنوان کالا برای دفاع از خود خریداری می کنند.

جونز ینزن، تحلیلگر اسلحه که خود به لیبی رفت و آمد دارد، می گوید: «ترس از جنایت باعث شده بسیاری از مردم به خرید تفنگ رو آورند. بسیاری در مقام اول سلاح را برای دفاع از خود و به طور ویژه دفاع از خودروهایشان برای این که دزدیده نشوند، خریداری می کنند.»

بنا به گزارش رادیوی بریتانیا صفحات خرید و فروش سلاح در فیسبوک بین 400 تا 14 هزار عضو دارند که بخش بزرگی از آنها را قبل از بسته شدن توسط اداره کنندگان فیسبوک می توان به راحتی یافت و از محتویات آنها با خبر شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فیسبوک فروش اسلحه


نظر شما :