روابط دوجانبه کشورها با ایران تقویت شده است

سال شلوغ دیپلماسی با سفر ۳۰ وزیر خارجه به تهران

۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۶۳۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در سالی که گذشت، بیش از ۳۰ وزیر خارجه کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و با محمدجواد ظریف دیدار کردند. این واقعیتی است که می‌تواند نشان دهد سطح روابط دیپلماتیک ایران بیش از پیش گسترده شده است.
سال شلوغ دیپلماسی با سفر ۳۰ وزیر خارجه به تهران

دیپلماسی ایرانی: تهران در سال 1394 میزبان وزرای خارجه کشورهای مختلف بود. این واقعیتی است که می تواند نشان دهد سطح روابط دیپلماتیک ایران بیش از پیش گسترده شده است. در سالی که گذشت، بیش از 30 وزیر خارجه کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و با محمدجواد ظریف دیدار کردند.

18 آوریل – سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران

جولی بیشاپ، نخستین وزیر خارجه ای بود که در سال 1394 به ایران سفر کرد. وی در این سفر با همتای ایرانی خود، حسن روحانی و علی شمخانی ملاقات کرده و در مورد موضوعات مختلف از جمله افزایش ارتباطات دو کشور، همکاری در زمینه مبارزه با داعش و وضعیت مهاجران ایرانی در استرالیا به گفتگو پرداخت. بیشاپ در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف اعلام کرد که مبارزه با داعش، وضعیت مهاجران و حقوق بشر از جمله موضوعات مطرح شده در دیدار وی با وزیر خارجه ایران بوده است.

20 آوریل - سفر وزیر خارجه ونزوئلا به ایران

دلسی رودریگز در سفر خود به تهران در مورد موضوعات مختلف مربوط به منافع مشترک طرفین، توسعه بین المللی و موضوعات منطقه ای با مقامات ایرانی گفتگو کرد. وی در این سفر با همتای ایرانی خود، وزیر نفت و رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

10 می - سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی به ایران

ماشابانه در سفر خود به تهران به همراه هیاتی از مقامات عالی رتبه کشورش، با مقامات ایرانی در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله موضوعات مهم منطقه ای و توسعه بین المللی گفتگو کرد. دیدار با محمدجواد ظریف، علی لاریجانی و حسن روحانی مهم ترین بخش های سفر وی به ایران را تشکیل می داد.

26 جولای - سفر وزیر خارجه ترکمنستان به ایران

وزیر خارجه ترکمنستان در آغاز سفرهای خود به کشورهای منطقه وارد ایران شد و با محمدجواد ظریف دیدار کرد.

28 جولای - سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران

فدریکا موگرینی به همراه هلگا اشمیت، معاون خود پس از سفر به عربستان وارد تهران شد تا با مقامات ایرانی در مورد اجرای برجام گفتگو کند. وی در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف اعلام کرد که توافق هسته ای می تواند تاثیر قابل توجهی بر ایران داشته باشد و پیوندهای این کشور را با اروپا و جامعه بین المللی  و همچنین کشورهای منطقه خاورمیانه بیشتر کند. وی همچنین در این سفر با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز دیدار کرد.

29جولای - سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

سفر لوران فابیوس نخستین دیدار وزیر خارجه فرانسه از ایران طی 12 سال گذشته بوده است. وی در این سفر علاوه بر همتای خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست دیدار کرد.

3 آگوست - سفر وزیر خارجه صربستان به ایران

ایوتسا داچیچ در سفر خود با جمعی از مقامات عالی رتبه ایرانی از جمله رئیس جمهور، وزیر خارجه، رئیس مجلس و بعضی از مقامات وزارت صنعت و معدن دیدار کرد.

4 آگوست - سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران

پائولو جنتیلونی به همراه وزیر اقتصاد ایتالیا و جمعی از مقامات علی رتبه کشوری و مدیران شرکت های خصوصی وارد تهران شد. وی در این سفر با محمدجواد ظریف، رئیس جمهور و آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کرد. وی تصریح کرد که کشورش آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در ایران و انتقال تکنولوژی به این کشور را دارد.

4 آگوست - سفر وزیر خارجه سوریه به ایران

ولید معلم در سفر خود به تهران با وزیر خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

25 آگوست – سفر وزیر خارجه بریتانیا

فیلیپ هاموند طی سفری دو روزه به تهران با مقامات ایرانی دیدارهای متعددی انجام داد. وی در این سفر سفارتخانه انگلیس در ایران را مجددا راه اندازی کرد.

25 آگوست - سفر وزیر خارجه غنا به ایران

وی در این سفر در مورد روابط دو جانبه و افزایش پیوندها با مقامات ایرانی گفتگو کرد.

5 سپتامبر - سفر وزیر خارجه چک به ایران

وزیر خارجه چک به همراه هیاتی از تجار وارد تهران شد. وی از اصفهان نیز دیدار کرد. وی تصریح کرد که هیات همراه وی بزرگترین هیات همراه وزیر خارجه جمهوری چک در سفرهای خارجی بوده است. وی افزون بر همتای ایرانی خود و رئیس جمهور، با وزیر اقتصاد و رئیس مجلس نیز دیدار کرد.

7سپتامبر - سفر وزیر خارجه اسپانیا به ایران

خوزه مانوئل گارسیا مارگالو به همراه وزیر صنعت، انرژی و توریسم کشور خود وارد ایران شد و در خصوص فرصت افزایش روابط به گفتگو با مقامات ایرانی پرداخت.

13 سپتامبر - سفر وزیر خارجه برزیل به ایران

مائورو وییرا برای دیدار با مقامات ایرانی، گسترش روابط و همکاری در زمینه توسعه بین المللی و منطقه ای به تهران سفر کرد.

20 سپتامبر - سفر وزیر خارجه هلند به ایران

برت کوئندرس یکی دیگر از وزاری خارجه اروپایی بود که پس از برجام از ایران دیدن کرد. وی به دعوت محمدجواد ظریف به ایران سفر کرد. وی با رئیس جمهور، وزیر خارجه، علی شمخانی و علی لاریجانی دیدار کرد. بحران مهاجرت در اروپا و بحران های منطقه ای از جمله موضوعات مطرح در دیدارهای وی با مقامات ایرانی بود.

12 اکتبر - سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران

فومیو کیشیدا در راس هیاتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. وی در دیدارهای خود با وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران در مورد امضای توافقی مشترک برای سرمایه گذاری دو جانبه صحبت کرد.

17 اکتبر - سفر وزیر خارجه آلمان به ایران

فرانک والتر اشتاین مایر برای شرکت در کنفرانس مونیخ به ایران سفر کرد. وی در این سفر با مقامات عالی رتبه ایرانی نیز دیدار داشت.

17 اکتبر - سفر وزیر خارجه لبنان به ایران

جبران باسیل در سفر به تهران با مقامات ایرانی در مورد توسعه منطقه ای به گفتگو پرداخت. وی همچنین با دیپلمات های ارشد ایرانی و حسن روحانی در مورد وضعیت اخیر سوریه و تروریسم بحث و گفتگو کرد.

17 اکتبر - سفر وزیر خارجه عمان به ایران

یوسف بن علوی برای حضور در نشست پارلمانی کنفرانس امنیتی مونیخ وارد تهران شد. وی در حاشیه این نشست با همتای ایرانی خود دیدار کرد و در مورد روابط دوجانبه و به ویژه موضوع سویه بحث و گفتگو کرد.

9 نوامبر - سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران

وی به همراه هیاتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. وزیر خارجه بلژیک در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف اعلام کرد که خواهان گسترش همکاری ها با ایران در زمینه استفاده صلح آمیز در انرژی هسته ای در زمینه مصارف پزشکی است.

29 نوامبر - سفر وزیر خارجه یونان به ایران

نیکوس کوتزیاس به همراه هیاتی سیاسی-اقتصادی برای دیدار با مقامات ایرانی و گفتگو پیرامون گسترش ارتباطات اقتصادی وارد تهران شد.

25 دسامبر - سفر وزیر خارجه مغولستان به ایران

وی در دیدار با همتای ایرانی خود در مورد گسترش روابط دو جانبه گفتگو کرد. وی همچنین با برخی دیگر از مقامات ایرانی از جمله وزیر نفت دیدار کرد.

5 ژانویه - سفر وزیر خارجه دانمارک به ایران

وی به همراه نزدیک به 60 نماینده از شرکت های خصوصی وارد ایران شد.

6 ژانویه - سفر وزیر خارجه عراق به ایران

ابراهیم جعفری در این دیدار به تبادل آراء با حسن روحانی و جواد ظریف در مورد موضوعات منطقه ای پرداخت.

13 ژانویه - سفر وزیر خارجه اندونزی به ایران

رتنو مرسودی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور با پیام صلح از ایران و عربستان دیدار کرد. وی تلاش کرد تا نقش میانجی را برای حل اختلافات فی ما بین این دو کشور بازی کند و در همین راستا با رئیس جمهور نیز دیداری داشت.

24 ژانویه - سفر وزیر خارجه تایلند به ایران

وی به همراه هیاتی 50 نفره مشتمل بر تجار و نمایندگان شرکت های تجاری تایلندی به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی دیدار کرد.

2 فوریه - دومین سفر وزیر خارجه آلمان به ایران

20 فوریه - سفر وزیر خارجه عمان به ایران

وی در این سفر علاوه بر وزیر خارجه با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

22 فوریه - سفر وزیر خارجه بوسنی به ایران

وزرای خارجه دو کشور در کنفرانس خبری مشترک خود در مورد مووضعات مورد علاقه طرفین صحبت کردند.

29 فوریه -سفر وزیر خارجه رومانی به ایران

لازار کومانسکو در دیدار خود با مقامات ایرانی از افزایش روابط دیپلماتیک با تهران سخن به میان آورد. دیدار با وزیر نفت، وزیر خارجه و رئیس جمهور از جمله مهم ترین برنامه های وزیر خارجه رومانی در سفر به تهران بود.

6 مارس، سفر وزیر خارجه مالت به ایران

وی در این سفر با همتای ایرانی خود در مورد گسترش روابط دو جانبه گفتگو کرد.

منبع: ایران پراجکت / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ ۲۵

کلید واژه ها: ظریف وزارت خارجه جمهوری اسلامی سیاست خارجی


نظر شما :