تازه‌ترین نشانه فاصله گرفتن کشورهای غربی از عربستان

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۹۵۷۲۷۰ سرخط اخبار

در شرایطی که عربستان سعودی طی ماه های اخیر رویکرد تهاجمی خود را در منطقه خاورمیانه شدت بخشیده و تلاش دارد با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن، دستور کارهای مدنظر خود را در منطقه پیاده کند، مخالفت ها با سیاست های این کشور در عرصه بین المللی و از جمله در غرب نیز رو به افزایش است. فرانسه و هلند، تازه ترین نمونه های این جریان به شمار می روند.
به گزارش «تابناک»، پارلمان هلند صبح امروز طرحی را به تصویب رساند که از دولت این کشور می خواهد با توجه به بی اعتنایی عربستان سعودی به قوانین بین المللی در جریان تهاجم به یمن، ارسال سلاح به این کشور را متوقف کند. این طرح، در راستای اجرایی کردن مصوبه ای مطرح شده بود که پارلمان اروپا در همین زمینه در ماه فوریه به تصویب رساند.
در مصوبه مذکور که حدود 20 روز پیش به تصویب پارلمان اروپا رسید، از انگلیس، فرانسه و دیگر دولت های اروپایی که به عنوان تأمین کننده سلاح برای عربستان سعودی شناخته می شوند، خواسته شده بود با توجه به استفاده از این سلاح ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان به یمن، فروش و ارسال سلاح به عربستان متوقف شود. 
اما این تنها یکی از حلقه های زنجیری است که از مدتی پیش، در غرب علیه عربستان سعودی در حال بافته شدن است و مقابله با سیاست های تهاجمی این کشور – که از زمان روی کار آمدن ملک سلمان شدت نیز یافته – را مورد توجه قرار می دهد. در همین راستا و در موضوع فروش سلاح، از چند ماه پیش به این طرف، پارلمان انگلیس و همچنین نهادهای بین المللی بر دولت انگلیس فشار وارد می کنند که از مشارکت در جنایات سعودی ها دست برداشته و فروش سلاح به آن ها را متوقف کند.
به جز بحث تلاش بین المللی برای تحریم فروش سلاح به عربستان، موضوع دیگری که به ویژه طی روزهای اخیر به شدت جنجالی شده و مورد توجه قرار گرفته، ماهیت روابط فرانسه با عربستان و رویکرد غیرمنطقی پاریس است که مشخصاً در جریان اعطای نشان «لژیون دونور» به ولیعهد عربستان سعودی نمود پیدا کرد. 
اعطای این نشان به محمد بن نایف، خشم فرانسوی ها را برانگیخت و انتقاداتی گسترده را موجب شد و بسیاری، آن را به مثابه تشویق فرانسه برای کسانی دانستند که مردم را اعدام می کنند. حزب جبهه ملی فرانسه، روز شنبه، بازپس گیری نشان اعطا شده به ولیعهد عربستان را خواستار شد و تأکید کرد این نشان که بالاترین نشان افتخار در فرانسه است، سزاوار نظام سعودی نیست.  
افزون بر این، شبکه خبری «العالم» گزارش داده که آلن نیکولا، دانشمند معروف انسان شناسی که حائز بالاترین نشان افتخار فرانسه بود، در اعتراض به اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، آن را پس داد. بر اساس این گزارش، نیکولا در نامه ای به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نوشت: «خبردار شدم که شما، به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نشان لژیون دونور اعطا کرده اید. با توجه به این که من در سال 2002 به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدام شما را توهینی به شخص خودم و به عموم مردم تلقی می کنم و چنین توهینی را غیرقابل قبول می دانم».
نیکولا که با رتبه افسری، دریافت نشان شایستگی ملی را نیز در کارنامه خود دارد، اعلام کرد: «تمایل ندارم همپای کسانی بایستم که برای ارزش های انسانی و دموکراتیک فرانسه، ارزشی قائل نیستند. به همین سبب، نشان لژیون دونور را رد می کنم». 
مجموعه این تحولات حکایت از آن دارد که عربستان سعودی که حدود یک سال پیش با ادعاهایی همچون تلاش برای بازگرداندن ثبات و همچنین حمایت از کسی که «رئیس جمهور قانونی یمن» می خواندند، تهاجم به آن کشور را آغاز کردند، اکنون بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی بین المللی و همچنین دولت های خارجی رسوا شده و نیات واقعی آن ها از پیشبرد سیاست تهاجمی در منطقه آشکار شده است. بر این اساس، حتی دولت هایی که زمانی متحد نزدیک آل سعود محسوب می شدند نیز اندک اندک مجبور به فاصله گرفتن از این کشور و موضع گیری علیه خواهند شد. 
 


نظر شما :