اعتراف اسرائیل به توانایی بالای لبنانی‌ها

حزب الله، یک ارتش تمام عیار است

۰۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
فعالیت‌های اخیر افسرهای ایرانی و روسی در سوریه توانسته است توانایی‌های جنگی حزب الله را بهبود بخشد، به ویژه که اکنون حزب الله از تجربه نظامی بسیار بالایی برخوردار شده است.
حزب الله، یک ارتش تمام عیار است

دیپلماسی ایرانی: دقیقا زمانی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تصمیم گرفته اند که حزب الله را وارد فهرست گروه های تروریستی خود کنند، اسرائیل مواضع خود را تغییر داده و تلاش می کند که حزب الله را در حد یک ارتش مجهز ارتقا دهد و دیگر آن را یک گروه شبه نظامی معرفی نکند. گزارش ها حاکی از آن است که درگیر شدن حزب الله در جنگ جاری در سوریه مانع از آن نشده است که اسرائیل از تمرکز بر توانایی های بالای نظامی آن چشم پوشی کند. در همین رابطه عاموس هارئیل، تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص می نویسد که سه سال و نیم جنگی که در سوریه در جریان است سبب شده تا انبارهای تسلیحاتی سوریه به جای بهتری منتقل شوند. با وجود بمباران های مکرر اسرائیل در خاک سوریه علیه حزب الله، این حزب توانسته است به سلاح های مجهز و قدرتمند ارتش سوریه دست پیدا کند و آنها را در اختیار داشته باشد. مساله ای که اسرائیل در شکست تلاش هایش نسبت به محدود کردن حزب الله در این زمینه اذعان دارد.

به اعتقاد هارئیل فعالیت های اخیر افسرهای ایرانی و روسی در سوریه توانسته است توانایی های جنگی حزب الله را بهبود بخشد، به ویژه که اکنون حزب الله از تجربه نظامی بسیار بالایی برخوردار شده است. حزب الله برای اولین بار توانست در جنگی در کنار جنگنده ها، تانک ها، توپ خانه ها و توانایی های امنیتی پیشرفته شرکت کند. با وجود این که حزب الله جنگنده در اختیار ندارد اما از تمامی جوانب از قدرت بالای نظامی برخوردار است که دست کمی از یک ارتش مدرن سازمان یافته در حد متوسط نیست، این حزب در حال حاضر 45 هزار نیروی مبارز دارد که 21 هزار نفر آنها نظامی هستند، همچنین بیش از 100 هزار موشک در اختیار دارد که برد بعضی از آنها میان برد و دوربرد است، و این در حالی است که دقت و توانایی های آن روز به روز بهتر هم می شود.

این تحلیلگر نظامی صهیونیست در ادامه می افزاید: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نوامبر گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که حزب الله موفق شده ابزارهای نظامی پیشرفته ای را از سوریه به لبنان انتقال دهد که شامل موشک های دقیق زمین به زمین، موشک های ضد جنگنده از نوع «اس ای 22» و موشک های ساحل به دریا از طراز یاخونت می شود. علاوه بر این حزب الله توانسته است تجربه بسیاری بالایی را در سوریه به دست آورد که به حزب الله امکان استقلال در بسیاری از زمینه های حیاتی مثل جنگ های پارتیزانی و استفاده از پهپاد و حتی استفاده از جنگنده های هجومی می دهد.

هارئیل همچنین می نویسد: حزب الله در نیمه های دهه نود یک جریان مسلح ساده شبه نظامی بود که در نوار مرزی جنوب لبنان استقرار یافته بود. از همان زمان حزب الله یک جریان شبه نظامی فعال بوده که به هیچ وجه یک قوه تخریبی یا لانه تروریستی محسوب نمی شده است.

وی تاکید می کند، بعد از جنگ سوریه ارتش اسرائیل خود را در برابر یک لبنان متفاوت خواهد دید، لبنانی که به معنای واقعی کلمه ارتشی پیشرفته و مدرن دارد. امروزه حزب الله از توانایی هجوم بسیار بالایی برخوردار است که می تواند به مناطق و پایگاه های نظامی متعددی حمله کند در حالی که در صورت بروز جنگ پایگاه های نظامی مرزی بسیاری در اختیار دارد.

هارئیل در پایان می نویسد: اسرائیل نمی تواند گمان کند در جنگ آینده احتمالی به راحتی می تواند حزب الله را شکست دهد، چرا که در صورتی که چنین جنگی در بگیرد خواهد دید که چه نیروی بی سابقه ای در برابر آن مقاومت خواهد کرد. در آن موقع ارتش اسرائیل نمی تواند تنها به فکر حمله هوایی باشد بلکه به یورش زمینی نیز نیاز دارد، که البته با توجه به تجربه بالایی که حزب الله به دست آورده، بعید است بتواند از پس نیروی نظامی حزب الله به سادگی بر آید. همچنین مقاومت حزب الله سبب می شود تا فشارهای داخلی به دولت افزایش یابد، آن گاه دولت اسرائیل نمی تواند زیربناهای لبنان را هدف قرار دهد و تلاش کند که موشک باران حزب الله به جبهه داخلی را متوقف کند. علاوه بر همه اینها در شمال محدودیت های بی سابقه ای علیه ارتش اسرائیل وجود دارد و این دلیل دیگری است که ثابت می کند اسرائیل نباید در وضعیت فعلی ماجراجویی کند و باید تا حد امکان از وقوع جنگ جلوگیری کند.


منبع: السفیر / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :