اروپایی‌ها به پوتین پیشنهاد معامله دادند

رفع تحریم‌ها در برابر رفتن اسد از قدرت

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۹۵۳ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
پیام‌هایی که بعضی رهبران اروپا در گفت‌وگوهای تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه داشته‌اند، نشان می‌دهد که آنها به دنبال نوعی معامله با او بر سر سوریه هستند.
رفع تحریم‌ها در برابر رفتن اسد از قدرت

دیپلماسی ایرانی: پیام هایی که بعضی رهبران اروپا در گفت وگوهای تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه داشته اند، نشان می دهد که آنها به دنبال نوعی معامله با او بر سر سوریه هستند. گفته می شود آنها پیشنهاد داده اند در برابر رفع تحریم های اروپا از روسیه مسکو مواضع خود را در قبال سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تغییر دهد.

یک منبع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن گفت که این روزها بحث های زیادی میان پوتین با رهبران اروپا با محوریت لغو تحریم های مالی و اقتصادی اروپا علیه روسیه در جریان است، رهبران اروپایی می گویند که باید در مقابل رفع تحریم ها روسیه مواضع خود را در قبال بحران سوریه تعدیل کند.

در همین رابطه یک منبع آگاه انگلیسی به العرب گفت که اروپایی ها ابراز تمایل کرده اند که برای حل بحران سوریه به ویژه از طریق مرحله انتقالی سهیم باشند به گونه ای که فرانسه و بریتانیا بر ضرورت بازسازی نهاد دولتی سوریه از طریق مرحله انتقالی به گونه ای که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت کنار برود و دست «حلقه تنگ پیرامون او» از رهبری حکومت کوتاه شود، تاکید کرده اند.

در همین حال سخنگوی دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت که رهبران اروپا به پوتین ابلاغ کرده اند که باید از آرامش متزلزل در سوریه بهره برداری شود تا صلح دائم در سوریه بدون وجود اسد در قدرت به دست آید.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش پوتین به این اظهارات چه بود گفت که گفت وگوهای مفصلی بر سر رئیس جمهوری سوریه صورت نگرفته است.

سخنگوی کامرون همچنین گفت: «همه می دانیم که این مساله یکی از سخت ترین مسائل مذاکرات صلح سوریه است، با این حال آقای کامرون بر اهمیت دوره انتقالی (سیاسی) بدون وجود اسد در قدرت و تشکیل دولتی که بتواند نماینده تمامی طیف های سوری باشد، تاکید کرده است.»

ناظران می گویند که رهبران روسیه همچنین تلاش می کنند بحران کاهش قیمت نفت که سختی های مالی بسیاری را متوجه مسکو کرده است، مهار کنند، برای همین تلاش دارند تا گشایشی در روابط خود با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به وجود آورند و با آنها بر سر آینده سوریه بعد از اسد به تفاهم برسند. بعضی ها معتقدند رهبران روسیه تمایل دارند که عربستان را در اقدامات گوناگون خود در سوریه راضی کنند، برای همین و در همین چارچوب بود که اجازه دادند آتش بس شامل جیش الاسلام که مورد حمایت ریاض است، نیز بشود و این شبکه جزء فهرست گروه های تروریستی که شامل آتش بس اخیر در سوریه نمی شوند، نباشد. شبکه جیش الاسلام اخیرا انجام هر گونه دیداری از سوی فرماندهان خود با روس ها را رد کرده است اما کارشناسان می گویند که فرماندهان نظامی این شبکه تلاش بسیاری می کنند که متحدان میدانی خود را که همچنان نسبت به تداوم آتش بس مشکوک هستند، خشمگین نکنند.

کارشناسان همچنین می گویند که بسیاری از تفاهم هایی که میان طرف های درگیر در سوریه حاصل می شود سری است و علنی نمی شود، برای همین بسیاری از اظهاراتی که بر زبان می آورند، از جمله اظهارات مقامات امریکایی و روسی، متناقض هستند، مثل اظهارات متناقضی که امریکا و روسیه بر سر آتش بس می زنند یا خبرهایی که از توافق مسکو و واشنگتن بر سر حمایت از فدرالیسم در سوریه برای جلوگیری از شکست راه حل سیاسی در این کشور به بیرون درز کرده است.

آخرین اظهاراتی که سبب شد نسبت به نیات مسکو شبهاتی وارد شود، اظهارات اخیر پوتین بود که گفت: «انتخاباتی که بشار اسد برای برگزاری آن در ماه آوریل تدارک دیده است اقدامات جاری در فرایند صلح را به چالش نمی کشد.» پیش از این مسئولان عالی رتبه روسیه گفته بودند که این انتخابات نمی تواند خلاء سیاسی در کشور را پر کند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هفته گذشته اعلام کرد که انتخابات مجلس این کشور در ماه آوریل برگزار خواهد شد.

این در حالی است که استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت که بحث ها میان پوتین با همتایان اروپایی اش انجام شد بدون این که کسی صحبتی درباره بشار اسد کند. او تاکید کرد، این ملت سوریه هستند که سرنوشت بشار اسد را تعیین می کنند نه خارجی ها.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری سوریه روسیه اروپا


نظر شما :