بزرگ‌ترین مانور نظامی عربستان

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۹۵۶۵۰۸ سرخط اخبار
عربستان سعودی بزرگ ترین رزمایش نظامی منطقه را آغاز کرد. در این رزمایش که در شهر «حفر الباطن» در شمال عربستان برگزار می شود، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، مراکش، پاکستان، مالزی،اردن، سنگال، چاد، تونس و چند کشور دیگر و همچنین نیروهای سپر جزیره شرکت می کنند.

خبرگزاری عربستان اعلام کرد: «این رزمایش در نوع خود از نظر تعداد کشورهای شرکت کننده، تجهیزات نظامی و مشارکت وسیع تانک ها، توپخانه ها و سامانه های دفاعی و نیروی دریایی برای بالا بردن سطح آمادگی ارتش های عربی بزرگ ترین رزمایش به حساب می آید.» این رزمایش بزرگ ترین رزمایش در نوع خود در تاریخ منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به حساب می آید.

به گزارش الجزیره، در رزمایش «رعد شمال» که در عربستان برگزار می شود و ریاض آن را بزرگ ترین رزمایش در تاریخ خاورمیانه می داند حدود 20 کشور عربی و اسلامی شرکت می کنند تا «پیام واضحی» را درباره آمادگی خود برای «حفظ امنیت منطقه و جهان به مردم برسانند». «دیلی استار» به نقل از مقام های رسمی عربستان و خبرگزاری این کشور می نویسد:«مانور رعد شمال شامل نیروهای هوایی، دریایی و زمینی است و به دنبال ارسال پیامی آشکار است مبنی بر اینکه ریاض و متحدانش در مقابل با تمام چالش ها و حفظ صلح و امنیت خواهند ایستاد.» در این رابطه نکاتی چند قابل تامل به نظر می رسد:

الف) برخی معتقدند این رزمایش نوعی پیام برای واشنگتن، مسکو و سایر کشورهای منطقه است. عربستان با این رزمایش می خواهد با یک تیر چند نشان بزند: از یک سو به واشنگتن نشان دهد که به تنهایی و بدون اتکا به این کشور آماده است تا از منافع منطقه ای خود محافظت کند. از سوی دیگر، به مسکو، تهران و سایر رقبای منطقه ای چنگ و دندانی نشان دهد و زرادخانه خود را به رخ بکشد. براساس آمار «گلوبال فایر پاور» (Global Fire Power)- از نظر بودجه نظامی در منطقه غرب آسیا - عربستان با 52 میلیارد و 725 میلیون دلار، اسرائیل با 17 میلیارد دلار، امارات عربی متحده با 14 میلیارد و 375 میلیون دلار و پاکستان با 7 میلیارد دلار در رتبه های اول تا چهارم منطقه غرب آسیا قرار دارند.

ب) عربستان با این رزمایش بزرگ درصدد است تا توانمندی خود برای ورود نظامی به سوریه را توجیه کند. به عبارت دیگر، این رزمایش در سایه تصمیم عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه در چارچوب ائتلاف ضد داعش برگزار می شود. از آنجا که هر گونه ورود زمینی نیروهای متخاصم با اولتیماتوم و واکنش سخت مسکو مواجه خواهد شد، عربستان می خواهد نشان دهد در زمینه سلاح های متعارف «به روز» است و به قول معروف می تواند «گلیم خود را از تحولات سوریه بیرون بکشد.» در همین راستا، عربستان حتی جنگنده های خود را برای شرکت در عملیات علیه داعش به پایگاه اینجرلیک ترکیه فرستاده است.

ج) عربستان به کمک پول نفت به دنبال تامین منافع خود است. ایندیپندنت در گزارشی کوتاه می نویسد: به نظر می رسد اکنون عربستان در دو جبهه در حال رقابت با رقبا است. از یک سو، با پمپاژ پول نفت به جیب گروه های تروریستی آنها را تقویت می کند و در کنار آن به تاسیس مدارس مذهبی بر اساس ایدئولوژی وهابیت در بسیاری از نقاط جهان پرداخته است. از سوی دیگر، این کشور پس از توافق هسته ای ایران با غرب دست به یک رقابت نظامی زده است و می کوشد با خرید جدیدترین تجهیزات نظامی از غرب به ویژه آمریکا خود را به عنوان ستون مالی- نظامی در منطقه جلوه دهد. این گزارش می افزاید: عربستان در حال گذار از رقابت «ایدئولوژیک» به رقابت «نظامی» است.

د) احتمال دیگری که برخی از خبرگزاری ها به صورت آشکار و نهان به آن اشاره کرده اند،این است که عربستان با این رزمایش می خواهد متحدان بیشتری برای ورود زمینی به سوریه با خود همراه کند. از سوی دیگر، این کشور پس از یک سال هنوز نتوانسته بحران یمن را حل و فصل کند. برخی معتقدند دولت سعودی در این رزمایش گوشه چشمی هم به یمن داشته و به شورشیان یمنی می خواهد این پیام را بفرستد که احتمالا فاز جدید حمله علیه این کشور در دستور کار خواهد بود.

 

نظر شما :