انتشار تصاویری از رهبر داعش در فلوجه

ابوبکر البغدادی کجاست؟

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۴۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
یک افسر امنیتی گفت: «اخباری که درباره دیده شدن البغدادی در فلوجه منتشر شده، دروغ است برای این که فلوجه به طور کامل تحت محاصره است و ماه‌ها است هدف حملات شدید نیروهای عراقی و پیمان بین‌المللی مبارزه با داعش قرار دارد.»
ابوبکر البغدادی کجاست؟

دیپلماسی ایرانی: منابع امنیتی اخبار مربوط به دیده شدن ابو بکر البغدادی، رهبر داعش در فلوجه را رد کردند و گفتند که اطلاعات امنیتی حاکی از آن است او در ولایت خودخوانده الفرات در مرز عراق و سوریه مخفی شده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، گزارش روزنامه های خارجی و برخی مطبوعات محلی عراق حاکی از آن بود که البغدادی چند روز پیش در یکی از مساجد فلوجه دیده شده است. به نوشته آنها این نخستین حضور علنی رهبر داعش بعد از 18 ماه غیبت است. آخرین بار بغدادی بعد از تسلط نیروهایش بر شهر موصل نمایان شد و در نطقش که بعد از خواندن نماز جمعه در مسجد جامع موصل ایراد کرد خود را خلیفه داعش اعلام کرد.

یک افسر در بخش امنیت فرماندهی عملیات الانبار به الحیات گفت: «اخباری که درباره دیده شدن البغدادی در فلوجه منتشر شده، دروغ است برای این که فلوجه به طور کامل تحت محاصره است و ماه ها است هدف حملات شدید نیروهای عراقی و پیمان بین المللی مبارزه با داعش قرار دارد. برای همین غیرممکن است بغدادی به آنجا وارد شده باشد.»

وی که نامی از او به میان نیامده است در ادامه افزود: «اطلاعات امنیتی ای که در اختیار ما قرار گرفته و اتاق تبادل اطلاعات از طرف امریکایی، دریافت کرده حاکی از آن است که ردی از او در ولایت خودخوانده داعش موسوم به فرات در مرز عراق – سوریه یافت شده است.»

وی تاکید کرد، فرماندهان داعش و بغدادی استان مرزی القائم را پناهگاه امن خود می دانند، به ویژه شهرهای الرمانه و العبیدی و الکرابله برای این که امن ترین مناطق برای داعش هستند.

این مقام امنیتی درباره وضعیت موصل نیز گفت: «شهر موصل تقریبا چند ماه است که به حالت شبه محاصره درآمده، به استثنای راه زمینی طولانی ای که از الانبار می گذرد، البته این راه هم برای داعش خطرناک است و به طور مداوم در معرض بمباران هوایی قرار دارد، برای همین بیشتر پناهگاه های داعش در سوریه به ویژه رقه است، این شهر هم به دلیل بمباران ها و عملیات زمینی همیشه در معرض تهدید است.»

شبکه داعش در اوت 2014 ولایت فرات را اعلام کرد، این تنها ولایتی است که شامل اراضی عراق و سوریه می شود که مساحت آن از شهر البوکمال در سوریه آغاز می شود و به مرکز استان دیر الزور ادامه می یابد و از آنجا به شهر القائم وابسته به استان الانبار می رسد، این منطقه همچنان به دور از هر گونه عملیات نظامی زمینی است.  

محمد الجمیلی، یکی از شیوخ فلوجه در این باره گفت: «تصاویر جدیدی که از بغدادی منتشر شده به نظر می رسد که او در مسجد جامع مصعب بن عمیر در منطقه الحلابسه، غرب فلوجه باشد. آن طور در تصاویر دیده می شود او در یک مسابقه حفظ قرآن کریم که داعش برگزار کرده است، حضور دارد. این مسابقه همان روز در دیگر مناطق استان الانبار نیز برگزار شد.»

وی تاکید کرد که شبکه داعش مردم منطقه را وادار می کند که در چنین فعالیت هایی شرکت کنند. داعش همچنین ائمه جماعات را میان مشارکت در فعالیت های دینی که خود شبکه ترتیب می دهد با دادن کلیدهای مساجد جامع به این شبکه مخیر می کند.

داعش در حساب تویتری خود ظهور رهبر خود ابوبکر البغدادی در مراسم مسابقه حفظ قرآن مجید را رد کرد و اعلام کرد که فرد به نمایش درآمده یکی دیگر از رهبران داعش موسوم به ابو طیبه است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلوجه ابوبکر البغدادی


نظر شما :