موگرینی به تهران می‌آید

۲۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۵۵۷۵۳ سرخط اخبار

خبرگزاری فرانسه از بروکسل گزارش داد، 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر می کند تا از فرصت پیش آمده در پی برداشته شدن تحریم های هسته ای ایران بهره برداری کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از موگرینی احتمال داد این سفر طی چند ماه آینده انجام شود و از قول او نوشت: این سفر در آخرین مراحل برنامه ریزی خود قرار دارد. ما هنوز تاریخی تعیین نکرده ایم ولی در حال مشخص کردن این موضوع هستیم که در چه بخشهایی با ایران مراوده کنیم و در این مورد با همتایان ایرانی خود مشغول مذاکره هستیم.

وی افزود: این سفر راه را برای سرمایه گذاری عمده اتحادیه اروپا در روابط دوجانبه خواهد گشود. ما باید با مسئولان ایرانی تبادل نظر کنیم تا مطمئن شویم این گشایش، منافع ما و آنها را تامین می کند. ما باید بین کشورهای اروپایی نیز هماهنگی خوبی ایجاد کنیم.

موگرینی به همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در شبانگاه 26 دی با اعلام 'روز اجرا'ی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت که توافق هسته ای نشان داد دیپلماسی چگونه می تواند حتی دشوارترین مسائل را حل کرده و حتی الگویی برای سایر اختلاف های منطقه آشوب زده خاورمیانه باشد.

موگرینی تیرماه گذشته و اندکی پس از توافق هسته ای نیز به ایران سفر کرده بود.
اتحادیه اروپا فرصت های تجاری با ایران را بررسی می کند

پایگاه اینترنتی «ایی یو آبزرور» با اشاره به احتمال سفر یک هیات رسمی از مقامات اتحادیه اروپا به ایران، نوشت: اتحادیه اروپا به دنبال لغو تحریم های اقتصادی ایران، فرصت های تجاری با این کشور را بررسی می کند.

تارنمای روزنامه اینترنتی 'ایی یو آبزرور' که اخبار اتحادیه اروپا را پوشش می دهد، به نقل از «میگوئل آریاس کانته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نوشت: این اتحادیه در اوایل ماه فوریه ( بهمن) مقاماتی را برای بررسی روابط با ایران در حوزه های انرژی به این کشور اعزام می کند.

کانته این اظهارات را روز یکشنبه 17 ژانویه (27 دی) و یک روز پس از لغو تحریم های اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران مطرح کرد.

این مقام اروپایی افزود: لغو تحریم های تجاری و نظام بانکی ایران به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می دهد روابط تجاری با ایران و مذاکرات با محوریت همکاری احتمالی در زمینه هسته ای، نفت، گاز و انرژی تجدید پذیر و نیز بهره وری انرژی را از سر گیرند.

یک مقام دیگر اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، گفت که حدود 15 مقام اتحادیه اروپا ابتدا سفر فنی چهار روزه خواهند داشت و پس از آن یک کارمند ارشد از کمیسیون اروپا احتمالا به همراه یک هیات تجاری به ایران سفر خواهند کرد.

یکی از اهداف اصلی اتحادیه اروپا، توسعه «کریدور گاز جنوبی» برای انتقال گاز ایران از طریق ترکیه و جنوب اروپا به عنوان گزینه جایگزین گاز روسیه خواهد بود.

اعضای اتحادیه اروپا همچنین به دنبال قراردادهایی برای گشودن بازارهای خود به ویژه در حوزه نفت خواهند بود. شرکت توتال فرانسه و رویال داچ شل انگلیسی - هلندی بزودی و تا شنبه آینده نمایندگانی را به منظور مذاکره با همتایان محلی آنها به تهران اعزام می کنند. شرکت نفتی «انی» ایتالیا نیز آماده دستیابی به توافقاتی برای سرمایه گذاری در ایران است.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :