روسیه نشست پارلمانی شورای اروپا را تحریم کرد

۲۸ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۹۵۵۷۲۱ سرخط اخبار

در شرایط تشدید تنش های موجود میان روسیه و اروپا به دلیل تمدید تحریم های ضد روسی، مسکو نشست زمستانی مجمع پارلمانی شورای اروپا را تحریم کرد.

به گزارش ایرنا، «لئونید سلوتسکی» رئیس کمیسیون امور کشورهای همسود دومای روسیه امروز (دوشنبه) گفت: هیات پارلمانی روسیه در نشست نخست فصل زمستانی مجمع پارلمانی شورای اروپا که 25 تا 29 ماه ژانویه (پنجم تا نهم بهمن ماه) برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.
بر اساس اطلاعات شبکه تلویزیونی روسی ان.تی.وی، سلوتسکی گفت این تصمیم در پاسخ به تحریم های اعمال شده علیه هیات روسی در مجمع پارلمانی شورای اروپا گرفته شده است.

رئیس کمیسیون امور کشورهای همسود دومای روسیه تاکید کرد، هیات پارلمانی روسیه فقط در شرایط برابر و تضمین کسب مجدد اختیارات از دست رفته در شورای اروپا، به بروکسل باز می گردد.

سلوتسکی یادآوری کرد: روسای مجالس دومای روسیه و شورای فدراسیون در نامه ای به خانم «آن براسر» رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا اعلام کردند که هیات روسی در نشست کنونی این مجمع شرکت نمی کند و درخواست کسب مجدد اختیارات این هیات را در مجمع پارلمانی ارائه خواهد کرد.

وی به نقل از «سرگئی ناریشکین» رئیس دومای روسیه گفت: هیچ گونه تبعیض را نمی پذیریم و تحریم ها علیه روسیه را غیرقابل قبول می دانیم.

مجمع پارلمانی شورای اروپا فروردین ماه سال 1393 در واکنش به اقدام های مسکو در قبال اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، حق رأی نمایندگان این کشور را تعلیق کرد.
با این حال مجمع پارلمانی به منظور حفظ امکان گفت وگوی سیاسی، همه اختیارات اعضای روس خود را از جمله حق شرکت آنها در نشست های کمیسیون های این نهاد، سلب نکرد.

شورای اروپا قطعنامه ای در این رابطه صادر و اعلام کرده است: اقدام های فدراسیون روسیه که منجر به الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور شد، نقض آشکار حقوق بین الملل به ویژه منشور سازمان ملل متحد و توافق نهایی کنفرانس امنیت و همکاری اروپا در هلسینکی است.
روسیه در پاسخ به این اقدام اروپا بیش از 18 ماه است که در نشست های مجمع پارلمانی شورای اروپا شرکت نمی کند.

مساله اوکراین همچنین باعث سردی روابط روسیه و اتحادیه اروپا شده و بروکسل در پیروی از سیاست های آمریکا در قبال روسیه چند بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد این کشور وضع کرده است.
افزون بر آن شماری از مقام های روس و کارشناسان این کشور مشمول تحریم های اتحادیه اروپا شده اند.

روسیه در پاسخ به این اقدام های ضدروسی از یک و نیم سال پیش واردات محصولات کشاورزی را از کشورهای اتحادیه اروپا منع و شماری از مقام های اروپایی را تحریم کرده است.
اتحادیه اروپا ماه دسامبر سال گذشته تحریم های روسیه را تا ماه ژوئن 2016 (تیر ماه سال آینده) تمدید کرد.

کارشناسان بر این باورند واشنگتن برای اهداف خود به ویژه ایجاد فاصله میان روسیه و کشورهای اروپایی، بروکسل را برای کاهش سطح همکاری ها با مسکو تحت فشار قرار داده و تحریم ها به همین منظور وضع شده و مساله اوکراین به عنوان دستاویز استفاده می شود.

کلید واژه ها: شورای اروپا مجمع پارلمانی شورای اروپا دومای روسیه


نظر شما :