نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب درباره اجرای برجام

۲۸ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۹۵۵۷۱۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری پس از اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در نامه ای به محضر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تشریح دستاوردهای یازده گانه ایران اسلامی در حوزه های هسته ای، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، تصریح کرد: این دستاورد ها با پایمردی و استقامت دوازده ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدید ها و تحریم ها و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، محقق شد.

به گزارش «تابناک»، دکتر روحانی همچنین تأکید کرده است، «دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد نموده و با واقع بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش بینی افراطی، در برابر هر خُلف وعده، اقدام متناسب متقابل به عمل آورده و با برنامه ریزی دقیق و اصرار بر خواسته ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هر گونه تلاش دشمنان برای سوءاستفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد».

متن کامل نامه رئیس جمهوری به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح منتشر می گردد:


بسم الله الرحمن الرحیم

 «اِنْ یَنْصُرْکُمُ الله فَلا غالِبَ لَکُم»

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)

با سلام و تحیات وافره،

حمد و سپاس بیکران به پیشگاه قادر متعال که بار دیگر با لطف و عنایت خود ملت بزرگ ایران را از امتحانی سخت و تاریخی، موفق و سرفراز بیرون آورد و دشمنان کشور و نظام را مبهوت ساخت.

درود و سلام بر پیامبر عظیم الشأن و اهل بیت مطهرش که عنایت آنان همواره شامل حال مردم عزیزمان بوده است.

سلام و تحیت به محضر ولی الله اعظم که همواره دستگیر این ملت در روزهای سخت بوده است.

درود بر امام راحل (ره) که راه عزت و سربلندی و اعتمادبه نفس را به ما آموخت.

سلام بر همه شهیدان والا مقام به ویژه شهدای گرانقدر هسته ای که با فداکاری خود راه ایستادگی و مقاومت را به ما آموختند.

اینک افتخار دارم به استحضار حضرتعالی و ملت سربلند و مقاوم ایران برسانم که در پی تکمیل اقدامات ایران و کشورهای ۱+۵ در اجرای تعهدات خود طبق برجام، امروز شنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴، رسماً برنامه جامع اقدام مشترک وارد مرحله اجرایی گردید.

بنابراین از امروز و در نتیجه پایمردی و استقامت ۱۲ ساله مردم استوار ایران در مقابل تمامی تهدید ها و تحریم ها، و تحت رهبری داهیانه و شجاعانه آن رهبر فرزانه، در حوزه هسته ای، دستاوردهای زیر حاصل گردید:

۱ـ خواسته راهبردی ملت ایران برای تثبیت حق مسلم در زمینه فعالیت صلح آمیز هسته ای، به تحقق رسید و برنامه هسته ای کشورمان با ابعاد تجاری و صنعتی مورد شناسایی و احترام جهانیان قرار گرفت.

۲ـ غنی سازی به عنوان حساسترین و مهم ترین بخش برنامه هسته ای کشورمان، در مسیری تکامل یافته ادامه می یابد و طی برنامه ای مدون، ایران در زمره تولیدکنندگان بین المللی سوخت هسته ای درمی آید.

۳ـ راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، در چارچوب یک همکاری بین المللی به یک راکتور تحقیقاتیِ مدرن و پیشرفته، و با استاندارد سطح بالای بین المللی، تبدیل خواهد گردید.

۴ـ با ورود بیش از دویست تُن کیک زرد، ذخایر راهبردی اورانیوم در ایران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی افزایش قابل توجهی یافت.

۵ـ با فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین تولیدی، جمهوری اسلامی ایران به جمع معدود کشورهای صادرکننده این مواد حساس وارد گردید.

۶ـ باب همکاری های بین المللی با برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان در عرصه هایی همچون تأسیس نیروگاه های هسته ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت، تحقیق و توسعه پیشرفته، گداخت هسته ای، پزشکی هسته ای، ایمنی هسته ای، آب شیرین کن، محافظت از محیط زیست باز شده است.

همزمان دستاوردهای زیر در حوزه های سیاسی، حقوقی و اقتصادی نیز محقق گردید:

۷ـ شش قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل بر ضدّ ایران لغو شد. هم اکنون تنها قطعنامه ۲۲۳۱ اعتبار دارد که پس از ده سال خودبه خود لغو خواهد گردید.

۸ـ دوازده قطعنامه و پنج تصمیم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو گردید. هم اکنون تمامی موارد و ابهامات مربوط به گذشته برنامه هسته ای کشور خاتمه یافته و تنها قطعنامه اخیر (۷۰/۲۰۱۵) اعتبار دارد که صرفاً ناظر به اجرای برجام خواهد بود.

۹ـ تحریم های اقتصادی و مالی مربوط به هسته ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه های گوناگون همچون نقل وانتقالات مالی، فعالیت های بانکی، سوئیفت، سرمایه گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو، هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین المللی فراهم گردید.

۱۰ـ دارایی های مسدود شده مربوط به تحریم های هسته ای ایران آزاد گردید که امکان استفاده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کشور را در دسترس قرار می دهد.

۱۱ـ و از همه مهم تر، تلاش چندین ساله بدخواهان اسلام و ایران که می خواستند تصویری نادرست و هراسناک از انقلاب اسلامی ترسیم کنند، شکست خورد و سیمای انسانی و صلح طلب ایران اسلامی در فضای جهانی درخشید و جامعه جهانی را به تحسین اخلاق و منش خردمندانه و عزتمندانه فرزندان انقلابی شما وا داشت.

این موفقیت بزرگ را به رهبری معظم انقلاب تبریک می گویم و از صبر و بردباری ملت غیور ایران تشکر می کنم و از خدای بزرگ برای آنان که در مسیر تحقق این توفیق ملی با تدبیر و تحمل، تلاش شبانه روزی کردند پاداش مجاهدان را مسألت می کنم.

این توفیق چشمگیر نتیجه قدرت درونی و پایدار جمهوری اسلامی ایران در سایه انقلاب اسلامی و رهبری ولیّ فقیه است که دشمنان انقلاب اسلامی را از هر گونه تهدید و تحریم مأیوس کرده و به پای میز مذاکره کشاند. این پیروزی نتیجه پایمردی و استقامت مردم قهرمان ایران در مقابل همه فشار ها و کاستی هاست. و بالاخره این پیروزی نتیجه قریب به سی ماه مذاکرات طولانی و نفس گیری بود که تحت هدایت، حمایت و ادعیه حضرت مستطاب عالی صورت گرفت.

راهی که ملت ایران دوازده سال پیش انتخاب کرد تا در مقابل زورگویی و انحصارطلبی قدرت های استکباری و زیاده خواه بایستد و از حقوق خود دفاع کند، اکنون به ثمر نشسته است. سیاست استکبار در تعطیلی برنامه هسته ای ایران، جلوگیری از غنی سازی، برچیدن راکتور آب سنگین، تعطیلی فردو و توقف تحقیق و توسعه با شکست مواجه شد و اکنون سر تعظیم در برابر اراده مردم ایران فرو آورده و تمامی آنچه به اتکای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای ایران و ایرانی ممنوع شده بود، مورد شناسایی و احترام واقع گردید. واقعیت این است که ملت بزرگ ایران عزتمندانه مقاومت کرد، عزتمندانه مذاکره کرد، و عزتمندانه توافق نمود.

موفقیت مردم ایران در این توافق، در کنار شادمانی دوستان انقلاب اسلامی، آشفتگی و عصبانیت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و خارج آن در پی داشت. جمهوری اسلامی اکنون به پشتوانه بازوان قدرتمند خود، و با اتکاء به توانایی های دفاعی، سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک، بازیگری اصلی، ثبات آفرین و تضمین کننده صلح و آرامش منطقه است. حل وفصل موضوع هسته ای، و توانایی تعامل موفق با شش قدرت بزرگ جهان، اقتدار منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرد. جای تأسف است که آن ها که با صرف میلیارد ها، تمامی سعی خود را به عمل آوردند تا مذاکرات را به شکست بکشانند و یا مانع تصویب و اجرای آن شوند، اکنون نیز سراسیمه دست به هر اقدامی می زنند تا مانع فرو ریختن کامل دیوار ایران هراسی شوند.

اکنون با رفع تحریم های ظالمانه راه برای شکوفایی اقتصادی ایران از طریق اجرای جدی و مؤثر سیاست های اقتصاد مقاومتی باز شده است. دولت اعتقاد راسخ دارد که اگرچه رفع تحریم ها از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کاری لازم و ضروری بود که صورت گرفت، لیکن لازمه قطعی گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و اشتغال، پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی و حضور فعال همه مردم در صحنه سرمایه گذاری و کار و ابتکار است.

دولت مصمم است با توجه کامل به رهنمودهای حضرتعالی، اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد نموده و با واقع بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش بینی افراطی، در برابر هر خُلف وعده، اقدام متناسب متقابل به عمل آورده و با برنامه ریزی دقیق و اصرار بر خواسته ها، منافع و نیازهای واقعی کشور، ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هر گونه تلاش دشمنان برای سوء استفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد.

بدون شک، در این مرحله جدید از تاریخ انقلاب اسلامی نیز، همچون گذشته، هدایت های رهبری، روشنگر راه ملت و دولت خواهد بود.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

کلید واژه ها: هسته ای


نظر شما :