مساله‌ای که سال گذشته به بن‌بست رسید

امید لبنانی‌ها به انتخاب رئیس جمهور در سال 2016

۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۳۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
عاطف مجدلانی، نماینده مجلس لبنان از فراکسیون المستقبل در این باره می‌گوید: «مهمترین پرونده‌ای که در سال 2016 همچنان مطرح باقی خواهد ماند موضوع ریاست جمهوری است. موضوعی که کشور و نهادهای قانونی آن را به تعطیلی کشانده است.»
امید لبنانی‌ها به انتخاب رئیس جمهور در سال 2016

دیپلماسی ایرانی: دنیا در حالی وارد سال 2016 می شود که پرونده های سیاسی حل نشده بسیاری از سال گذشته به جای مانده است، از جمله آنها مساله ریاست جمهوری لبنان است که تحولات اخیر منطقه سبب شده تا بر پیچیدگی های آن به شدت افزوده شود. این در حالی است که پرونده ریاست جمهوری لبنان در روزهای پایانی سال 2015 در حال بسته شدن بود که ناگهان همه چیز به هم ریخت و تمامی تلاش ها نقش بر آب شدند و گروه های سیاسی لبنانی دوباره به خانه اول بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، پرونده لبنان در سال 2016 چند نکته مهم دارد؛ از جمله آغاز گفت وگوها میان نمایندگان فراکسیون های مختلف سیاسی و به موازت آن از سرگیری گفت وگوهای دو جانبه میان حزب الله و جریان المستقبل. روشن است که محور این گفت وگوها قانون انتخابات و چگونگی تشکیل دولت خواهد بود.

در همین رابطه دولت و مجلس نیز قرار است به مذاکره بنشینند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. اما پرونده هایی نیز هستند که خارج از چارچوب های دولتی و سیاسی باید مورد توجه قرار بگیرند از جمله پرونده آورگان سوری و چگونگی برخورد با مشکلات آنها از جمله مسائل امنیتی و سیاسی که در این رابطه متوجه کشور است.

عاطف مجدلانی، نماینده مجلس لبنان از فراکسیون المستقبل در این باره می گوید: «مهمترین پرونده ای که در سال 2016 همچنان مطرح باقی خواهد ماند موضوع ریاست جمهوری است. موضوعی که کشور و نهادهای قانونی آن را به تعطیلی کشانده و زندگی مردم، اقتصاد و معیشت آنها را مختل کرده است. به معنای دیگر زندگی همه مردم به دلیل خلاء ریاست جمهوری در لبنان مختل شده است.»

وی در ادامه می افزاید: «در سایه تنش های موجود منطقه ای انتظار نمی رود هیچ راه حلی برای موضوع ریاست جمهوری لبنان یافت شود.»

درباره پرونده نظامیان ربوده شده توسط داعش، مجدلانی می گوید: «امیدی که برای آن وجود دارد این است که تا پایان سال 2016 این پرونده به سرانجام خوبی برسد، اما متاسفانه داعش تا کنون هیچ نشانه ای برای حل این موضوع از خود بروز نداده است یا حتی تمایلی برای مذاکره نشان نداده است تا بتواند امیدها را زنده نگه دارد و ما را به نقطه مذاکرات رهنمون کند تا فکر کنیم می توانیم به آزادی این سربازها از دست داعش فکر کنیم.»

وی درباره قانون انتخابات که انتظار می رود تکلیف آن در سال 2016 روشن شود، می گوید: «قانون انتخابات امروزه در دست کمیته مربوطه در پارلمان است. محدوده زمانی مشخصی دارد و به پایان خود نزدیک شده است. اگر به پیشنهاد روشنی نرسیم آن گاه مساله به کمیته مشترک کشیده خواهد شد و این کمیته شاید بپذیرد بررسی موجود قانون را در دستور کار قرار دهد. شکی نیست که یافتن راه حلی برای این موضوع بسیار مشکل است. اما رجوع به مجلس و اساس دموکراسی ما را بر آن می دارد که به قانون جدید انتخابات رای دهیم.»

مجدلانی در پاسخ به این سوال که می گویند سال 2016 سال افول ستاره داعش است، می گوید: «این موضوع را باید از قدرت های منطقه ای پرسید، قدرت هایی که پشت داعش هستند، اگر آنها از حمایت خود از داعش دست بردارند قطعا نقش داعش در منطقه پایان خواهد یافت.»

وی درباره فساد در لبنان نیز می گوید: «این فساد ده ها سال است که وجود دارد، با نهایت تاسف در سال 2016 ما هیچ راه حل جدیدی برای این موضوع نیافتیم.»

در نهایت نماینده جریان 14 مارس در پارلمان لبنان تاکید می کند، سال 2016 می تواند سال حیاتی برای لبنانی ها باشد سالی که سراشر از تحرک و نشاط برای حل مشکلاتی که سال ها متراکم شده، در راس آنها مساله ریاست جمهوری باشد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سال 2016 لبنان


نظر شما :