کری: جنگ با داعش برخورد تمدن‌ها نیست

۲۷ آبان ۱۳۹۴ | ۰۲:۵۹ کد : ۱۹۵۳۸۵۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا بر ادامه عملیات نظامی علیه گروه موسوم به داعش تاکید کرده و آن را نشانه برخورد تمدن ها ندانسته است.

جان کری که برای ابراز همدردی و همبستگی ایالات متحده با فرانسه به پاریس سفر کرده است گفت که ملت های آمریکا و فرانسه "دوست نیستند، بلکه اعضای یک خانواده اند."

سفر وزیر خارجه آمریکا به فرانسه در میان تدابیر امنیتی بی سابقه ای صورت گرفت و حتی از خبرنگارانی که او را در این سفر همراهی می کردند خواسته شده بود پیشاپیش خبر ورود او به پاریس را گزارش نکنند.

کری در سخنانی که پس از ورود به پاریس ایراد کرد گفت جنگ با داعش تا انهدام کامل این گروه ادامه خواهد یافت. وزیر خارجه آمریکا گفت که اعضای داعش "هیولاهایی عقل باخته" هستند و افزود: "جنگ با داعش، برخورد تمدن ها نیست زیرا آنها بویی از تمدن نبرده اند که این جنگ، برخورد تمدن ها باشد."

وزیر خارجه آمریکا گفت که جنگ علیه داعش سرانجام به پیروزی خواهد انجامید و این جنگ را وظیفه کشورهای متمدن توصیف کرد. وی گفت که ایالات متحده و فرانسه قدیمی ترین متحدین یکدیگر هستند و افزود که آمریکاییان "شانه به شانه فرانسه" علیه داعش مبارزه خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا که در پایان نشست رهبران کشورهای گروه ٢٠ در ترکیه عازم فرانسه شده بود، از فرودگاه به سفارت ایالات متحده در پاریس رفت و نورافشانی ساختمان سفارت به رنگ های آبی، سفید و سرخ را روشن کرد. در پی حمله خونین شامگاه جمعه در پاریس، نورافشانی به این رنگ ها، که رنگ های پرچم ملی فرانسه است، در ساختمان های عمده شماری از شهرهای جهان انجام شده است.

حملات پاریس ده ها کشته و زخمی برجای گذاشته و داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است
جان کری گفت که "پاریس روزهای تیره تر از این را هم دیده و بر آنها فائق آمده است." وی افزود: "هیچکس نباید تردید داشته باشد که نور همچنان در این شهر نور خواهد تابید."

جان کری پیش از ظهر سه شنبه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه دیدار خواهد کرد.

شامگاه جمعه، گروهی افراد مسلح به چند مرکز تفریحی در پاریس حمله کردند و با تیراندازی به سوی مردم و انجام انفجار انتحاری، یکصد و بیست و نه نفر را کشتند و شماری را زخمی کردند.

گروه داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و گفته است که آن را به تلافی عملیات هوایی فرانسه علیه مواضع شبه نظامیان این گروه در عراق و سوریه به اجرا گذاشته است. این گروه یک نوار ویدیوئی تبلیغاتی را نیز منتشر کرده که در آن سایر کشورهایی را که در عملیات نظامی علیه داعش مشارکت دارند به حملات مشابهی تهدید کرده است.

کلید واژه ها: پاریس تمدن


نظر شما :