چه کسی برنده مناظره چهارم بود؟

اتحاد جمهوری‌خواهان در اتخاذ سیاست خارجی تند

روبیو اینگونه پاسخ پال را داد: «ما اگر امن نباشیم حتی نمی‌توانیم اقتصاد داشته باشیم. افراط گرایان رادیکال در خاورمیانه مردم را سر می‌برند و مسیحیان را به صلیب می‌کشند.»
اتحاد جمهوری‌خواهان در اتخاذ سیاست خارجی تند

نویسنده: گلن تراش

دیپلماسی ایرانی: چهارمین مناظره جمهوری خواهان که سه شنبه شب در میلواکی برگزار شد شور و شوقی همانند سه مناظره قبلی نداشت. در این مناظره مارکو روبیو و تد کروز توانستند عملکردی بهتر از سایر کاندیداها داشته باشند. در این مناظره درباره بحث هایی همچون مهاجرت و مداخله نظامی صحبت شد، اما اکثر هشت کاندیدای جمهوری خواه برای اولین بار در مقابل هیلاری کلینتون، متحد نشان دادند. برای این منظور آنها علیه دشمنان مشترکشان -دولت بزرگ و رسانه های بزرگ- متحد شدند و البته یک قهرمان مشترک به نام رونالد ریگان هم داشتند. در ادامه به پنج نکته مهم این مناظره اشاره می شود:

1- جمهوری خواهان فرمان یازدهم ریگان را کشف کردند

کمپین ترامپ و کارسون در حالی اولین مناظره دموکرات ها در اوایل دسامبر را مسخره کردند که شبکه فاکس نیوز میزبان مناظره چهارم جمهوری خواهان 120 دقیقه وقت در اختیار این کاندیداها قرار داده بود و آنها با هیچ چالشی از سوی مجریان این شبکه روبه رو نشدند.

بن کارسون که به خاطر دروغ گفتن درباره تحصیلش در وست پوینت، این هفته تحت فشار قرار گرفته بود در این مناظره به مشکل برنخورد و در عوض به کلینتون حمله کرد: «من هیچ مشکلی با بررسی کردن ندارم. آنچه که من با آن مشکل دارم، دروغ گفتن است و این که چیزی که وجود ندارد را به عنوان حقیقت نشان دهیم. اما وقتی شما هیلاری کلینتون را می بینید که نشسته و به دخترش و دولت می گوید که این یک حمله تروریستی بود و سپس وی را می بینید که به همه می گوید این یک فیلم بود، اینجاست که من می گویم این دروغ است.»

2- جمهوری خواهان سیاست خارجی ریگان را کشف کردند

جالب ترین و حساس ترین لحظه در مناظره میلواکی زمانی بود که رند پال، لیبرتارین و مخالف مداخله گرایی از سوی روبیو، جمهوری خواه سنتی و طرفدار سیاست خارجی عضلانی مورد انتقاد قرار گرفت. پال که در نظرسنجی ها ارقام پایینی دارد گفت: «چگونه است که محافظه کاران هزاران میلیارد دلار صرف مخارج نظامی می کنند؟ شما نمی توانید محافظه کار باشید و برنامه های جدیدی را ترویج کنید که توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارید.»

روبیو در پاسخ به پال وی را «طرفدار انزواگرایی» نامید و این برچسب وی از سوی دیگر کاندیداها مورد استقبال قرار گرفت. اتحاد جمهوری خواهان قابل توجه بود: در طول یک دهه گذشته شاخه ضد جنگ حزب جمهوری خواه به خاطر جنگ عراق، در مخالفت با مداخله در لیبی، سوریه و هر جای دیگر، به دموکرات های ضد جنگ پیوسته بودند. اما هم اکنون به نظر می رسد که حزب متحد شده است و روبیو این گونه پاسخ پال را داد: «ما اگر امن نباشیم حتی نمی توانیم اقتصاد داشته باشیم. افراط گرایان رادیکال در خاورمیانه مردم را سر می برند و مسیحیان را به صلیب می کشند. روحانیون رادیکال شیعه در ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای هستند. چینی ها به دنبال فتح دریای جنوبی چین هستند.»

3- پیشروی مارکو روبیو و تد کروز

سرعت پیشرفت این دو کاندیدا در این مناظره بیشتر از مناظره های قبلی بود. با وجود اینکه نیویورک تایمز گزارش داده بود که یک گروه حامی جب بوش میلیون ها دلار برای حمله به روبیو در نظر گرفته است، هیچ کدام از کاندیداها (به جز پال) سعی نکردند تا به روبیو حمله کنند.

4- جب بوش کمی خودش را نشان داد

در حالی که حامیان سیاسی و مالی فرماندار سابق فلوریدا به وی فشار می آوردند که خوب عمل نمی کند، اما در نهایت نشانه های حیات در وی دیده شد و به لطف بحث جان کیسیک وی توانست در بحث شرکت کند.

5- آرام شدن ترامپ

مطمئناً ترامپ توانست در این مناظره مشارکت داشته باشد، به خصوص در رابطه با مناقشه ای که با کیسیک داشت. اما ترامپ مشارکت چندان خاصی نداشت و فقط با همکاری های فرآتلانتیک مخالفت کرد و همانند روبیو و دیگر تندروها از تصمیم روسیه برای مقابله با داعش استقبال کرد.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: روبیو پال مناظره انتخابات 2016 آمريكا حزب جمهوری خواه


نظر شما :