با حمایت ایالات متحده و غرب

امریکای جنوبی از ایران دور و به اعراب نزدیک می‌شود

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۲۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
مبادلات تجاری میان کشورهای عربی با کشورهای امریکای جنوبی در سال 2014 جهشی 156 درصدی داشته و از 13.6 میلیارد دلار به 35 میلیارد دلار رسیده که نشان از اهمیت ویژه‌ای است که کشورهای این دو منطقه به گسترش روابط با یکدیگر به ویژه در موضوعات اقتصادی می‌دهند.
امریکای جنوبی از ایران دور و به اعراب نزدیک می‌شود

دیپلماسی ایرانی: چهارمین نشست مشترک کشورهای امریکای جنوبی با کشورهای عربی روز سه شنبه با مشارکت 34 کشور متشکل از 22 کشور عربی و 12 کشور از امریکای جنوبی در ریاض برگزار شد. نشستی که گفته می شود بیان کننده نزدیکی کشورهای این حوزه به جهان عرب و در مقابل دور شدن آنها از ایران، متحد دوران نه چندان دورشان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به مخالفان لیبرال عربستانی که مقر آن در لندن است، حجم مبادلات تجاری عربستان سعودی با کشورهای امریکای جنوبی در حدود 37.5 میلیارد ریال عربستان معادل 10 میلیارد دلار در سال 2014 بوده است. این رقم در سال 2013 نزدیک به 11.3 میلیارد دلار بود.  

بر اساس تحلیل روزنامه الاقتصادیه عربستان، صادرات عربستان به کشورهای امریکای جنوبی در طول سال گذشته میلادی 14.7 میلیارد ریال معادل 3.9 میلیارد دلار بود در حالی که وارد عربستان از کشورهای این حوزه به 22.8 میلیارد ریال معادل 6.1 میلیارد دلار رسید. بیشترین این واردات از برزیل، بزرگترین اقتصاد امریکای جنوبی و پیشرفته ترین و صنعتی ترین کشور این منطقه بود که شامل شیر، ذرت زرد، سویا، شکر، چوب، مواد غذایی و موارد مربوط به کشاورزی و همچنین موتورهای هواپیما، مشعل های صنعتی و دستگاه های تسویه در بخش صنعتی می شد.

مبادلات تجاری میان کشورهای عربی با کشورهای امریکای جنوبی در سال 2014 جهشی 156 درصدی داشته و از 13.6 میلیارد دلار به 35 میلیارد دلار رسیده که نشان از اهمیت ویژه ای است که کشورهای این دو منطقه به گسترش روابط با یکدیگر به ویژه در موضوعات اقتصادی می دهند. صادرات کشورهای عربی به کشورهای منطقه امریکای جنوبی نیز رشدی 17 درصدی را تجربه کرده که عموما شامل نفت و مشتقات نفتی، سیمان، آهن و فولاد بوده است. واردات کشورهای عربی از کشورهای امریکای جنوبی نیز در حدود 20 درصد بوده است که عموما شامل گوشت، حبوبات، مواد خام معدنی و مواد غذایی می شود.

نشست مشترک کشورهای عربی با کشورهای امریکای جنوبی هر سه سال یک بار برگزار می شود که نشست ریاض چهارمین دور آن محسوب می شود. نخستین دور این نشست در 10 و 11 مه سال 2005 در برازیلیا در برزیل برگزار شد. دومین دور آن نیز در 31 مارس 2009 در دوحه و سومین دور آن در 2 اکتبر 2012 در لیما، پایتخت پرو بوده است. در سه نشست گذشته علاوه بر حضور مقامات سیاسی کشورها بازرگانان و صنعت گران کشورهای حاضر در نشست نیز حضور داشتند. برای نشست امسال نیز نشستی مقدماتی روز یکشنبه برگزار شد که در آن بازرگانان و صنعت گران کشورهای حاضر در نشست بر ایجاد شرکتی در زمینه حمل و نقل دریایی توسط بخش خصوصی و همچنین ایجاد شرکت هایی برای فعالیت در زمینه خدمات لجستیکی تاکید کردند. در پایان نشست روز یکشنبه همچنین حاضران توافق کردند تعداد پروازهای هوایی مستقیم میان کشورهای عربی با کشورهای امریکای جنوبی افزایش یابد، تسهیلاتی در صدور روادید برای گردشگران و بازرگانان در نظر گرفته شود و فعالیت های تجاری دو جانبه بیش از پیش افزایش یابد، همچنین یک شورای بازرگانی دو جانبه مختص به تجارت و دادوستد کشورهای این دو منطقه تاسیس شود.

کشورهای عربی و کشورهای امریکای جنوبی در حالی روابط خود را گسترش می دهند و در این زمینه بر گسترش روابط اقتصادی تاکید دارند که بنا به گزارش ها روابط ایران با کشورهای امریکای جنوبی در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که این کاهش روابط به سود کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی که خود را رقیبی بالقوه در منطقه و عرصه جهانی در برابر ایران می داند، تمام می شود و می تواند باعث تقویت بیش از پیش جایگاه آن در مقابل ایران شود. این تقویت روابط مورد حمایت جهان غرب به ویژه ایالات متحده است چرا که واشنگتن از گسترش روابط کشورهای امریکای جنوبی به ویژه کشورهای امریکای لاتین با ایران بسیار نگران است و گمان می کند تهران قصد دارد این منطقه را به حیات خلوتی علیه امریکا تبدیل کند و امنیت ملی آن را به خطر اندازد. در همین رابطه نیز بارها ادعاهایی نسبت به همکاری های نظامی ایران با ونزوئلا، نیکاراگونه و بولیوی مطرح کرده است. در حالی که نزدیک شدن کشورهای این منطقه به عربستان و کشورهای عربی می تواند منجر به دور شدن آنها از ایران شود به ویژه که عامل اقتصادی نقشی به سزا در این زمینه ایفا می کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کشورهای امریکای لاتین امریکای جنوبی کشورهای امریکای جنوبی


نظر شما :