انگشت اتهام از عراقی‌ها تا امریکایی‌ها

احمد چلبی را کشتند؟

۱۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۳۴۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بعد از اظهارات تونی بلر و دلایلی که ذکر کرد، احمد چلبی راهی نمی‌بیند جز این که به سراغ یک گزینه برود و آن این که اسرار خطرناکی که در اختیار داشت را فاش کند. در چنین حالتی راهی برای امریکایی‌ها باقی نمی‌ماند جز این که چلبی را بکشند.
احمد چلبی را کشتند؟

دیپلماسی ایرانی: خانواده چلبی می گویند، او همانند همیشه از مجلس نمایندگان بعد از دیدار با قاسم داوود و عزت الشاهبندر، یکی از رهبران حزب الدعوه و از نزدیکان سابق نوری مالکی، برگشته بود. او به آنها گفته بود: «فردا بودجه عمومی کشور را به مجلس می فرستم. من نسبت به آینده اقتصادی کشور نگرانم، باید دولت به فکر راه حل هایی باشد و به ما بگوید می خواهد چه کند تا از بحران عبور کنیم. هفته آینده نسبت به بعضی از مافیاهای پول شویی در بانک مرکزی اعلام جنگ می کنم. الان هم به دفترم می روم تا نام کسانی که دستشان به فساد و پول شویی آلوده است چاپ کنم و عرش آنها را فرو بریزم.»

آن شب را چلبی شام سبکی خورد و مثل همیشه قهوه اش را نوشید و به استخر داخل خانه اش رفت تا مثل همیشه شنا کند. او هر روز قبل از خواب شنا می کرد. سپس به اتاق خوابش رفت و در را بست و با حالتی هشدارگونه در را قفل کرد که همه ما تعجب کردیم. صبح روز بعد با کمیته مالی مجلس جلسه داشت. صبح دیر از خواب بیدار شد برای همین نگران شدیم و به اتاقش رفتیم و او را از خواب بیدار کردیم. بعد از آن بر صندلی دفتر داخل اتاقش نشست در حالی که تلفن همراهش دستش بود و هیچ حرکتی نمی کرد. ما نمی توانستیم وارد اتاقش شویم برای این که خیلی محکم آن را قفل کرده بود. مجبور شدیم یکی از پنجره ها را بشکنیم و وارد اتاقش شویم، وقتی که وارد شدیم دیدیم که تکان نمی خورد به دنیای دیگر رفته بود.

احتمال ترور چلبی

شبهات بسیاری بر سر دلایل مرگ احمد چلبی مطرح شده است. عده ای می گویند او را مسموم کرده اند. برای همین خانواده اش از دو پزشک امریکایی و انگلیسی دعوت کرده اند تا جسد او را کالبد شکافی کنند و علت مرگ او را بگویند. پزشکی قانونی عراق نیز در حال بررسی دلایل مرگ احمد چلبی است.

عادل حاشوش الرکابی، روزنامه نگار عراقی درباره دلایل مرگ احمد چلبی در شبکه های اجتماعی می نویسد: «مرگ احمد چلبی همه را شوکه کرده است. همه می میرند و مرگ حق همه است. اما مرگ بعضی ها با دیگران فرق می کند. از جمله مرگ های سیاسی، به ویژه مرگ هایی از جنس مرگ احمد چلبی که واقعا ناراحت کننده است و انسان را عصبانی می کند. مرگ او بسیار حساسیت برانگیز است، به ویژه کسی به معروفیت او که گنج باارزشی در اختیار دارد، گنجی که می تواند عرش بسیاری را به زیر آورد و امپراطوری های مالی بسیاری که به حساب ملت نوشته شده است را از بین ببرد، می تواند افشا کند که سال ها چه دزدی هایی می شده در حالی که مردم گرسنه اند! حالا هم کسی نمی داند چه می شود امور به کدام سمت و سو می رود! تنها چلبی بود که کلید بازگرداندن پول ملت را در اختیار داشت و می توانست پول امپراطوری های مالی را به ملت بازگرداند.»

وی سپس دلایل مرگ چلبی را برشمرد و می نویسد: «چرا باید چلبی را می کشتند؟ به این دلیل که 1- چلبی پرونده های فساد بزرگی در اختیار داشت که می توانست روسای بزرگی را سرنگون کند. 2- تنها چلبی بود که توانست در صفحه تلویزیون حاضر شود و بگوید: "بر اساس قانون امکان باز گرداندن اموال دزدیده شده ملت عراق وجود دارد." 3- چلبی همواره صحبت از راس فساد می کرد در حالی که روشن بود که منظورش مالکی است. 4- چلبی به جز عادل عبدالمهدی و ایاد علاوی هیچ دوست سیاسی نزدیکی نداشت. این دو هم از دوستان دوران کودکی او بودند، البته روابط بسیار نزدیکی با بارزانی و طالبانی داشت. چلبی شب قبل از فوتش میهمان عزب الشاهبندر در منطقه خضراء بود! 5- چلبی از ضیافت شام باز می گردد در حالی که خیلی روشن بود که وضعیت جسمانی اش بد شده است. 6- چلبی در حالی می میرد که روی صندلی نشسته است!»

وی سپس می گوید: «ملاحظه دیگری نیز هست، یک هفته قبل از فوتش چلبی با عزت الشاهبندر و مالکی در خانه شاهبندر دیدار کرده بود! شاهبندر مهندس قراردادهای وی‍ژه و عملیات خاص مالکی بود.»

او تاکید می کند، چلبی فوت کرد در حالی که نمی دانیم نتیجه پرونده های فساد و اعداد و ارقامی که در اختیار داشت به کجا می انجامد، حتما عزت الشاهبندر پاسخ های مطمئنی دارد. ممکن است اسنادی در اختیار داشته باشد که خلاف اسنادی که در اختیار چلبی بود، باشد. ولی چلبی با سکوت مطلق از دنیا رفت. برای همین می توانیم بگوییم نه تنها در حق او بلکه در حق ملت عراق ظلم شد.

محمد العامری، نویسنده، روزنامه نگار و سیاستمدار عراقی نیز در پایگاه خبری تحلیلی صوت العراق می نویسد: «من شخصا معتقدم که چلبی را کشتند و او به مرگ طبیعی نمرد. به این دلیل که 1- احمد چلبی در گنجینه خود تن ها سند از اسرار جنگ عراق و اشغال آن توسط ایالات متحده و بریتانیا بعد از تغییر حکومت بعث در سال 2003 داشت. 2- چلبی تُن ها سند درباره اسرار چگونگی ترسیم نقشه سیاسی در عراق بعد از صدام و نقش سفارت های امریکا و انگلیس و کشورهای منطقه ای داشت. 3- چلبی تن ها سند درباره پول های به غارت رفته عراق و سیاست های نفتی و بانکی در اختیار داشت و خوب می دانست چرا عراق به این مرحله از فروپاشی اقتصادی رسید. 4- احمد چلبی تنها کسی بود که در برابر سیاست های امریکا و بریتانیا قبل و بعد از اشغال عراق ایستاد و در این راه قربانی شد. او تنها کسی بود که امریکایی ها و انگلیسی ها از او استفاده کردند تا حضور نظامی و سیاسی خود را در عراق و تسلط بر این کشور را توجیه کنند. 5- ابراز پشیمانی تونی بلر در هفته گذشته که گفت بر اساس اطلاعات غلط تصمیم به ورود به جنگ عراق گرفت و علنا از این بابت عذرخواهی کرد به مثابه سیلی ای به صورت امریکایی ها بود. منظور او از اطلاعات غلط، اطلاعاتی بود که به ادعای او چلبی در اختیار او و امریکایی ها گذاشت. 6- بعد از اظهارات تونی بلر و دلایلی که ذکر کرد، احمد چلبی راهی نمی بیند جز این که به سراغ یک گزینه برود و آن این که اسرار خطرناکی که در اختیار داشت را فاش کند. او غیر از این گزینه ای نداشت. 7 – در چنین حالتی راهی برای امریکایی ها باقی نمی ماند جز این که چلبی را بکشند و خود را از او خلاص کنند تا با تمام اسراری که در اختیار داشت دفن شود تا ملت عراق و جهانیان نفهمند که اسرار او چه بودند.»

وی در پایان می نویسد: «یک ملاحظه مهم: احمد چلبی تنها کسی بود که رمز اسرار و طلسم های آن چه بر سر عراق افتاد را می دانست و خبر داشت که قرار است چه بلاهایی بر سر عراق و ملت عراق بیاید.»

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: احمد چلبی مرگ احمد چلبی


( ۱ )

نظر شما :