انتقاد آیت‌الله مکارم از صداوسیما در ماجرای برجام

۰۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۹۵۳۳۱۹ سرخط اخبار

 آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت حرکت صدا و سیما در مسیر اعتدال و میانه روی از یک جانبه گرایی این رسانه در قضیه برجام انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، وی سه شنبه شب در دیدار با رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با اشاره به ضرورت جناحی عمل نکردن صدا و سیما، اظهار کرد:در این راستا برخی ها از صدا و سیما شکایت هایی را در مورد بعضی مسائل مطرح می کنند.

وی تصریح کرد: من خودم هم برخی برنامه ها را در مورد مساله برجام گوش می دادم، دیدم یک کمی از خط اعتدال خارج و یک جانبه شد، شاید هم قصد و غرضی نبوده، ولی صدا و سیما به این نکته توجه داشته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد:گاهی در سطوح بالای صدا و سیما خبری نیست، ولی در سطوح پایین افکار خودشان را در برنامه ها اعمال می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: باید بی طرفی صدا و سیما در تهیه برنامه ها محفوظ باشد و این رسانه باید با پذیرش اصالت ها، حق کشور، انقلاب، مقام ها و خادمین کشور را محفوظ بداند، و رعایت اعتدال را در میان جناح ها داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هر چقدر از اهمیت صدا و سیما گفته شود، باز هم کم است، تصریح کرد: صدا و سیما از یک نظر دانشگاه است و این دانشگاه می تواند دانشمندانی را پرورش دهد.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: صدا و سیما از یک نظر نیز مانند یک عالم غذا شناس است، که می تواند غذای سالم از ناسالم را تشخیص، و در اختیار نیازمندان قرار دهد.

وی صدا و سیما را از جوانب مختلف دارای رسالت ها و مسوولیت های مختلف دانست و افزود: به همین دلیل در مرکز پژوهش های صدا و سیما نیز کارها در بخش های مختلف عقاید، پاسخگویی به شبهات و مسائل فرهنگی تقسیم بندی می شود، که ان شاءلله کمبودهای جامعه نیز باید از این طریق بر طرف شود.

وی با بیان این که دشمنان دست به دست هم دادند، تا از طریق رسانه ها تهاجم شدیدی را علیه نظام داشته باشند، تصریح کرد: دشمن پس از ناکامی در جبهه های نظامی و اقتصادی برای ضربه زدن به نظام اسلامی امید زیادی به تهاجم فرهنگی دارد، که طبعا صدا و سیما موظف به ایستادگی در مقابل آنها است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: صدا و سیما نه تنها نباید از حالت تدافعی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن پرهیز کند، بلکه باید با استفاده از ضعف های دشمن که بویژه در شرایط فعلی نمایان شده در برابر تهاجم رسانه ایی آن نیز حالت تهاجمی به خود بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: من اخیرا در یکی از اخبار دیدم که عده ایی از داعشی ها را در عراق اسیر کردند، و آنها اعتراف های عجیبی را در خصوص کمک های آمریکا و عربستان به این گروه داشتند، لذا معلوم می شود، که مبارزه با داعش از سوی آمریکا و هم پیمانانش دروغی بیش نیست.

وی با اشاره به پژوهش یکی از تحلیلگران مراکز پژوهشی غربی در خصوص داعش، تصریح کرد: در این پژوهش به ظاهر از داعش انتقاد شد، ولی در باطن به عنوان یک جمعیت ماندگار و دارای حکومت از آنها یاد شده است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که داعش به هیچ وجه یک حکومت اسلامی نیست، تصریح کرد: امیدوارم با اتحاد مسلمانان ریشه این گروه کنده شود، هر چند غربی ها تلاش دارند، تا امیدها برای استمرار این گروه را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه دشمنی آمریکایی ها با نظام اسلامی و همچنین بی اعتباری ادعای آنها در رابطه با حقوق بشر و مبارزه با داعش روشن شده است، گفت: معلوم می شود، آمریکایی ها افرادی هستند، که هیچ مساله ایی برای آنها مهم نیست.

وی ادامه داد: حادثه ای عظیم در منا واقع شد، که در تاریخ اسلام سابقه نداشته است، ولی کشورهای اسلامی که تلفات زیادی هم دادند، در حال سکوت یا شبه سکوت در برابر تلف شدن هزاران نفر در این حادثه هستند، چرا که عربستان با تزریق مالی از آنها خواسته که سکوت کنند.

این مرجع تقلید با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در برابر این حادثه، تصریح کرد: علمای اسلام و مسوولان کشورهای اسلامی نیز در برابر این واقعه ساکت هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صدا و سیما در برابر این سکوت وظیفه سنگینی را بر عهده دارد، تصریح کرد: صدا و سیما باید این خلاها را پر، و واقعا علت این سکوت را ریشه یابی و سپس منتشر کند.

وی گفت: من هم به سهم خودم تصمیم گرفتم نامه جامعی را به همه علمای اسلام بویژه آن ها که در کنگره مقابله با تکفیریها با ما در تماس بودند، مبنی بر این که همه در روز قیامت به خاطر این سکوت مسوولند، بنویسم.

وی گفت: برخی از علمای اسلام حادثه منا را قضا و قدر الهی دانستند، ولی این قضا و قدر الهی سال آینده هم تکرار می شود، پس باید فکری برای سال آینده شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مشکلات زیاد است، و به همان نسبت مسوولیت صدا و سیما هم زیاد است، قدرت فرهنگ و معارف اسلامی را بزرگترین سرمایه برای نظام توصیف و گفت: معارف اسلامی و حقانیت نظام اسلامی طوری است، که می تواند در مقابل حرف های بی پایه و بی اساس دشمنان بایستد.

وی با تاکید بر قرار گرفتن بیش از پیش مرکز پژوهش های صدا و سیما در مسیر فرهنگی، تصریح کرد: صدا و سیما باید متناسب با ادبیات هر قشر از اقشار مختلف جامعه برنامه های فرهنگی مختلفی را تهیه کند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در تمامی زوایای جامعه باید گردش کند، تصریح کرد: مرکز پژوهش های صدا و سیما باید تمامی مشکلات و آسیب های جامعه را شناسایی ، و به موقع وارد میدان شود.

آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده که حضور جدی صدا و سیما در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور مانند انتخابات و راهپیمایی های روز قدس و 22 بهمن با موفقیت همراه بوده، و مردم به این رسانه گوش شنوایی دارند.

وی همچنین با تاکید بر توجه جدی مسوولان نسبت به خشکاندن ریشه های رسانه های دشمن، گفت: متاسفانه اخیرا تفکر مبنی بر اینکه باید سطح اینترنت را بالا ببریم، پیدا شد، که این تفکر بیش از همه یک تفکر تجاری برای درآمد بیشتر بود.

وی ادامه داد: مسوولان امروز چشمان خود را نسبت به این موضوع باز کردند، و به آثار سو عدم کنترل صحیح بر اینترنت مانند ازدیاد طلاق و انحرافات و همچنین کم شدن ازدواج ها در جامعه پی برده اند.

این مرجع تقلید با بیان این که رسانه های خارجی مطلقا هیچ خط قرمزی را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: لذا هر گونه آزاد گذاشتن این رسانه ها باید با در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی آن صورت گیرد.

وی همچنین هدفمند بودن برنامه های صدا و سیما را ضروری خواند و تصریح کرد: حتی برنامه های طنز و داستان های کودکان این رسانه هم باید یک هدف فرهنگی، اعتقادی و انقلابی داشته باشد، و تنها هدف سرگرمی و خندان مخاطب نباشد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با تاکید بر جلوگیری از نفوذ فرهنگی غرب در برنامه های مختلف صدا و سیما، تصریح کرد: نباید جامعه به صورت نا آگاهانه از طریق صدا و سیما تسلیم فرهنگ غرب شود.

کلید واژه ها: صدا و سیما


نظر شما :