شورای نگهبان وارد تصویب خود برجام نشد

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۹ کد : ۱۹۵۲۹۸۰ سرخط اخبار
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد که نه مجلس شورای اسلامی و نه شورای نگهبان اقدامات مشروحی که در برنامه جامع اقدام مشترک درج شده را تصویب نکردند.
 
به گزارش ایسنا، نجات الله ابراهیمیان در نشست خبری خود با اهالی رسانه با اشاره به موضوع بررسی برجام در شورای نگهبان گفت: در برخی تیترهای رسانه ها به موضوع تصویب برجام در شورای نگهبان اشاره شده است. گاهی این تیترها افراد را به اشتباه می اندازد. ما برای رسیدن به آثار حقوقی تصویب برجام باید ببینیم این ماده واحده چه مراحلی را گذرانده است.
 
وی تصریح کرد: عنوان این طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام است.، این به معنای مخالفت و یا موافقت ما با برجام نیست.
 
سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد: این اقدامات به یک سند حقوقی تبدیل نشده . قراری است که برای اجرای برخی از امور توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و طرف های مقابل گذاشته شده است و در آن تاکید شده است که این اقدامات داوطلبانه است.در متن مصوبه ی مجلس شورای اسلامی نیز داوطلبانه بودن این اقدامات با دو واژه مورد تاکید قرار گرفته است. در آنجا اشاره شده دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می تواند برجام را داوطلبانه اجرا کند که احکام زیر را رعایت کرده باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می رسد مباحث حقوقی مفصلی که به درستی در جامعه و مجلس در جریان بود در این مصوبه به پاسخ رسیده است و آن این که برخی دوستان این مصوبه را یک قرارداد بین المللی تلقی کردند و طبق اصول قانون اساسی باید لایحه آن تقدیم مجلس شود، اما طرز تلقی ما این بود که این مصوبه یک قرارداد بین المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد. بلکه قول و قراری است که مقام اجرا با طرف های مذاکره گذاشته است.
 
وی تصریح کرد: یکی از مقام های خارجی گفت که هر وقت بخواهیم می توانیم تحریم ها را برگردانیم. ماهم هر زمان بخواهیم می توانیم از اقدامات داوطلبانه خود خودداری کنیم، بنابراین برجام یک سند حقوقی الزام آور تلقی نمی شود. مجلس نیز اساسا بر روی همین تلقی وارد بررسی جزییات نشده است. شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس شورای اسلامی را موضوع بررسی خود قرار داده است، نه جزییات قول و قرارهای اجرایی دولت و طرف های مذاکره را.
 
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که طبق قانون قوای مجریه و مقننه و شورای عالی امنیت ملی وظایف و اختیارات کلی خود را دارند اظهار کرد: ما وارد تصویب خود برجام نشدیم. مجلس هم این ضرورت را ندیده است. علاوه بر آن در مورد اقدامات اجرایی و قرارهایی که در قالب توافق پیش بینی شده موانعی برای اجرا وجود داشت، زیرا مجلس شورای اسلامی قبلا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را محدود کرده بود. و همکاری های ما با آژانس با احکامی مواجه شده بود، بنابراین اگر قرار بود دولت این اقدامات را اجرایی کند این موانع باید برداشته می شد در همین راستا مجلس شورای اسلامی چنین محدودیت هایی را برداشت و همین موضوع مورد بررسی شورای نگهبان در چند ساعت بحث مفصل قرار گرفت.
 
ابراهیمیان در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: به موجب تصمیم آخرین جلسه شورای نگهبان با وزارت کشور آنها صندوق های الکترونیکی اخذ رای را به ما ارائه دادند و نمونه آن مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا دو جلسه برگزار شد و شورای نگهبان تا این میزان از کار را که بخش مقدماتی آن است مورد تایید قرار داده است.
 
وی ادامه داد: آنچه همکاران ما در وزارت کشور ارائه کرده اند فرم ظاهری آن چیزی بود که مسائل امنیتی و دیگر ویژگی ها بعدا برای آن طراحی می شود اما همین فرم ظاهری به داوری شورای نگهبان گذاشته شد و درآخرین جلسه نمونه ی ارائه شده صرف نظر از میزان و محل به کارگیری آن به شرطی که مسائل امنیتی و آزمایش های لازم در آن تایید شود و ابهامات قانون اساسی مرتفع شود، مورد تایید قرار گرفت.
 
ابراهیمیان خاطر نشان کرد: ما اعلام کردیم که در مورد تعداد حوزه های انتخابیه و شعب اخذ رای با توجه به اعتبارات و امکانات و همه عوامل بعد از این که وزارت کشور پیشنهادهای روشن خود را اعلام کرد شورای نگهبان نظر خود را اعلام خواهد کرد.
 
وی گفت: در کشورهایی که انتخابات الکترونیکی برگزار می شود شاید تمام مراحل اخذ رای الکترونیکی نباشد اما در طرح ما حتی صندوق ها نیز الکترونیکی پیش بینی شده است اما گاهی شاید از روی غرض نباشد ولی برخی از رسانه ها این رفت و برگشت مفید و همکاری بین شورای نگهبان و وزارت کشور را حمل بر این می کنند که شورای نگهبان با انتخابات الکترونیکی موافق نیست. بنده موکدا و با قاطعیت می گویم که شورای نگهبان از انتخابات الکترونیکی به دلیل شفافیت و امکان نظارتی که فراهم می کند کاملا حمایت می کند و ما در همکاری نزدیک با وزارت کشور هستیم.
 
ابراهیمیان با تاکید بر این که تجربه ی تلخ انتخابات الکترونیکی نظام مهندسی همه ما را محتاط می کند اظهار کرد: حساسیت ها به این دلیل وجود دارد تا مشکلی پیش نیاید اما اگر خدای نکرده مشکلی پیش بیاید در کلان شهرها چه عواقبی خواهد داشت. بنابراین حساسیت این که مرحله به مرحله و با همکاری وزارت کشور فرایندها را بررسی می کنیم احتیاطی است که شرط عقل است و ما امیداریم در اسرع وقت این فرایندها بررسی شود.
 
وی تصریح کرد: در یک صندوق دستی رای دهندگان کدهای داوطلبان خود را استخراج کرده و در کوتاهترین فرصت برگه های اخذ رای وارد صندوق می شود. بنابراین بحث تراکم رای دهندگان وجود ندارد اما در صندوق های الکترونیکی مانوری توسط همکاران ما اجرا شد و به آنها گفتیم به شکل آزمایشی به کاندیداهای فرضی رای دهند ما 16 کاندیدای خبرگان و 30 داوطلب در تهران برای مجلس شورای اسلامی داریم که جمعا رای دهندگان به 46 نفر در تهران رای می دهند.
 
وی ادامه داد: طبق آزمایش صورت گرفته برای رای دادن، هر فرد برای ورود 46 کد حداقل 10 دقیقه وقت لازم دارد . ما در انتخابات به مشارکت مردم احتیاج داریم اگر قرار باشد یک نفر برای ورود 46 کد 10 دقیقه پشت صندوق باشد در یک ساعت تنها 6 نفر می توانند رای بدهند و در 10 ساعت تنها 600 نفر می توانند رای بدهند. ضمن این که زمان صرف شده را نیز باید لحاظ کنیم.
 
ابراهیمیان خاطر نشان کرد : پیک جمعیت در ساعات اولیه وآخر رای گیری غیرقابل پیش بینی است. لذا باید افراد دو یا سه ساعت منتظر رای دادن باشند. طبق فرایندی که برایتان تشریح کردم، باید فضای فیزیکی ما تغییر کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد : نظارت بر هر یک از صندوق ها نیز به افرادی نیاز دارد که آموزش عمومی امنیت و اقتضاعات خود را دارد همین امر باعث می شود تا ما با احتیاط بیشتر رفتار کنیم. البته حساسیت وزارت کشور از ما کمتر نیست. اما مهم است که بتوانیم در فرصت کمی که تا انتخابات باقی مانده تمام این مسائل را طی کنیم.
 
لازم است همکاران من اعلام کنند در چه شهرهایی عملا برگزاری این انتخابات ممکن است و آیا بهتر نیست در شهرهای کوچک این انتخابات برگزار شود و یا در کلان شهرها رای گیری الکترونیکی در کنار رای گیری دستی باشد تا جلوی ازدحام جمعیت گرفته شود.
 
ابراهیمیان با بیان اینکه کشورهای زیادی در زمینه ی انتخابات الکترونیکی سابقه ندارند گفت: اگر ما انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم جزء معدود کشورهایی هستیم که همه مراحل به صورت الکترونیکی انجام شده است بنابراین حساسیت ها طبیعی است و امیدوارم در همکار ی ما با وزارت کشور مابقی بررسی ها نیز صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: ما از همکارانمان در نامه ای خواهش کرده ایم همه مشکلات را به ما اعلام کنند فضای جدید در رابطه با انتخابات الکترونیک باید با مجموعه قانونگذاری و نظم موجود نیز تطبیق داده شود. در آیین نامه های فعلی ما هنوز بحث از ته برگ، تعرفه، مهر و شمارش آراء است باید بررسی شود که این موضوعات در مورد صندوق الکترونیک چگونه قابل اجراست. برخی از موارد نیاز به تغییر قوانین و مقررات دارد که این بخش از حیطه اختیارات ما و وزارت کشور خارج است.
 
وی ادامه داد: همین مسائل باعث شده ما نتوانیم بگوییم انتخابات الکترونیک در تمام کلان شهرها اجرایی خواهد شد یا خیر. لذا امیدواریم در نهایت همه همکاری ها برای عملی شدن این آرزو صورت گیرد.

کلید واژه ها: شورای نگهبان انتخابات الکترونیکی


نظر شما :