جناب فرانسیس؛ این پاپ متفاوت

۰۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۵۲۲۱۴ سرخط اخبار

پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان این روزها دوباره مرکز توجه رسانه هاست. سفر او به آمریکای جنوبی البته تنها یکی از کارهایی مختص خود اوست؛ وگرنه این رهبر مذهبی در طول مدت قرارگرفتنش در رأس کلیسای کاتولیک کارهای منحصر به فرد زیادی در کارنامه اش دارد که باعث شده او را «هیپی ترین رهبر کاتولیک های جهان» بنامند.

پاپ فرانسیس که بعد از استعفای پاپ «بندیکت شانزدهم» در سال 2013 برای رهبری کلیسای کاتولیک انتخاب شد، اولین پاپ از منطقه آمریکای لاتین است که البته خانواده اش اصالتاً ایتالیایی و مهاجر به آرژانتین بوده اند.

او که در حوزه های فلسفه، الهیات و شیمی تحصیل کرده است، پیش از انتخاب به عنوان کشیش در دانشگاه های آرژانتین، ادبیات و روانشناسی تدریس می کرده، در جوانی به رقص تانگو علاقه داشته و عضو باشگاه هواداران یک تیم فوتبال در آرژانتین بوده است.

او همچنین اولین عضو جامعه یسوعیون است که به مقام پاپی رسیده است؛ جامعه یسوعیون یا سربازان پیاده نظام مسیح، توسط یک سرباز اسپانیایی در قرن شانزدهم پایه گذاری شده است و تنها مردان را به عضویت می پذیرد.

*پاپ فرانسیس از جهات دیگری هم منحصر به فرد است، او نگرانی های زیادی در مورد محیط زیست دارد، از این نظر او با عده زیادی از فعالان محیط زیست که معتقد هستند بشر با آسیب رساندن به محیط اطرافش در حال نابودکردن خودش است، هم نظر و هم فکر است.

تقریبا چهار ماه پیش، نامه پاپ به 1.2 میلیارد کاتولیک در سر تا سر جهان که به پنج زبان مختلف منتشر شده بود، از این نگرانی خبر داد.

در یک اقدام غیرمنتظره، پیامی که از طرف پاپ برای 5000 اسقف در جهان ارسال شده بود از آنان دعوت کرده بود که در مورد مشکلات غیرقابل جبرانی که تغییرات آب و هوایی برای زندگی بشر روی زمین به وجود خواهد آورد ، صحبت کنند.

پاپ فرانسیس تا به حال چندین بار بر لزوم توجه به محیط زیست تاکید کرده است، او یک بار در یکی از دیدارهای عمومی اش در سال گذشته گفت: « من فکر می کنم سوالی وجود دارد که ما آن را از خودمان نپرسیده ایم. آیا بشر با این استفاده بی رویه و صنعتی از طبیعت دست به خودکشی نزده است؟ دلیل لزوم حفاظت از محیط زیست این است، اگر ما آن را نابود کنیم، او ما را نابود خواهد کرد؛ این موضوعی است که هرگز نباید فراموش کرد»

3
عکس سلفی با پاپ

* «کسانی که در صنایع تسلیحاتی هستند، نمی توانند خودشان را مسیحی بنامند». این یکی دیگر از اظهارات جنجالی پاپ است وقتی که در بازدیدی از شهر تورین ایتالیا در میان جوانان حاضر شده بود.

او در این دیدار گفت کسانی که در خدمت توسعه صنایع نظامی هستند یا در این صنایع سرمایه گذاری می کنند، منافقانه خودشان را مسیحی می نامند.

وی افزود: « اگر تنها به بشر اعتماد کنید، بازنده خواهید بود.»

پاپ فرانسیس که برای مخاطبان جوانش در مورد سیاست، جنگ و اعتماد صحبت می کرد، خطاب به آنها گفت: « به مردم، مدیران و تجاری فکر می کنم که خودشان را مسیحی می دانند و در صنایع نظامی سرمایه گذاری می کنند...این دوگانگی است، آنها یک جور حرف می زنند اما طور دیگری عمل می کنند.»

* پاپ فرانسیس علاوه بر مخالفت با توسعه تسلیحاتی و تلاش برای جلب توجه رهبران جهان به مساله محیط زیست، طرفدار حقوق زنان هم هست. با این که هنوز برخی مشاغل از نظر کلیسای کاتولیک برای زنان جایز نیست اما پاپ چندی پیش در یک دیدار عمومی نسبت به پایین تر بودن درآمد زنان در مقایسه با مردان برای شغل های یکسان اعتراض کرده بود: « چرا این موضوعی پذیرفته شده است که مردان باید بیشتر از زنان درآمد داشته باشند؟ این طور نیست، حقوق باید برابر دانسته شود.»

3
پاپ در ترکیه

موضوع درآمد مساوی برای زنان و مردان در تمام دنیا دغدغه است، از هالیوود گرفته تا کارگران روزمزد در کشورهای جهان سوم. تنها در اتحادیه اروپا آمارها نشان می دهد که زنان حدود 17 درصد کمتر از مردان برای کارهای مشابه درآمد دارند و به ازای هر یک دلاری که یک مرد به دست می آرود، یک زن، 77 سنت درآمد دارد.

نظر پاپ در مورد درآمد زنان، یکی از پیشروترین نظراتی است که تا به حال توسط فردی در این مقام در مورد حقوق زنان ابراز شده است، همچنین با این که طبق سنت، زنان در کلیسای کاتولیک هنوز نمی توانند به عنوان کشیک برگزیده شوند، اما پاپ فرانسیس بارها گفته است که می خواهد زنان نقش بیشتری در کلیساها داشته باشند.

*رهبر کاتولیک های جهان می گوید بچه دار نشدن، خودخواهانه است. این حرف البته چندان عجیب و تازه نیست، او در یکی دیگر از سخنرانی هایش برای مردمی که در میدان رو به روی اقامت گاهش تجمع کرده بودند گفت: « جامعه ای با آدم های آزمند که نمی خواهند بچه ها اطرافشان را احاطه کرده باشند، بیش از هر چیزی نگران کننده و خطرناک است؛ این نشانه ای از افسردگی در جامعه است.»

« انتخاب این که بچه دار نشویم، خودخواهی است، آن هم وقتی که زندگی وقتی در دیگری ضرب می شود جوانی دوباره، انرژی و غنا را به دنبال دارد نه فقر را.»

« شما بچه ها را دوست دارید به خاطر این که آنها بچه هستند، نه به خاطر این که آنها زیبا یا سالم هستند، نه به خاطر این که آنها شبیه ما هستند، آنها بچه هستند؛ زندگی هایی که ما ایجاد کرده ایم، زندگی هایی که به دست آن ها سپرده شده است.»

« شاید این بهتر و راحت تر باشد که یک سگ یا دو گربه داشته باشیم و عشق خود را به آنها نثار کنیم، اما در نهایت این ازدواج ها هم به دوران پیری می رسند، با فراق و تنهایی؛ در حالی که لذت داشتن فرزند ، قلب پدر و مادر را به تپش می اندازد و آنها را به آینده امیدوار می کند. کودکان، مساله ای زیست شناسی یا یکی از راه های فراوان برای ایجاد حیات نیستند، اجازه دهید این امکان - به دنیا آوردن فرزندان - تنها در اختیار پدر و مادر باقی بماند. فرزندان هدیه هستند، آیا این را متوجه می شوید؟»

نظر کلیسای کاتولیک در مورد تحقیقات برای راه های جایگزین به دنیا آوردن فرزندان از طرق آزمایشگاهی همواره غیرمساعد بوده است. کلیسا یکی از سر سخت ترین منتقدان تحقیقات شبیه سازی حیات آزمایشگاهی است؛ سنتی که پاپ فرانسیس هم از آن پیروی می کند.

*اما در مورد رسانه ها پاپ فرانسیس آرژانتینی، می گوید آخرین باری که تلویزیون تماشا کرده است به سال 1990 برمی گردد و پس از آن به این تصمیم رسیده که « این کار من نیست.»

حساب کاربری توئیتر او نیز توسط واتیکان به روز می شود و تنها روزی چند دقیقه، روزنامه ایتالیایی «لا ریپوبلیکا» را می خواند.

* سفر پاپ به آمریکای جنوبی هم از آن چیزهایی است که این بار جایی خارج از میدان اصلی واتیکان، خبرساز شده است، در حالی که نقش پاپ در بازشدن در های روابط دیپلماتیک بین کوبا و آمریکا با توجه به نامه سال گذشته او خطاب به رهبران دو کشور و تاکید بر لزوم در نظر گرفتن مسائل انسانی در روابط سیاسی این دو، غیر قابل انکار است.

حالا پاپ در سفرش به کوبا، با رهبر انقلاب این کشور، فیدل کاسترو که خود را کمونیست می داند دیدار کرده است.

3
دیدار پاپ با فیدل کاسترو

 

پاپ در جریان سفر سه روزه اش به کوبا، که اولین سفر او به این کشور هم بوده، علاوه بر دیدارهای مردمی و موعظه برای مردم در میدان «انقلاب» شهر هاوانا، در دیدار نیم ساعته با کاسترو ، آن طور که منابع رسمی واتیکان می گویند، از مسائل پیش روی انسان دوستی، محیط زیست و اقتصاد جهانی صحبت کرده است.

این دو در پایان دیدار به یک دیگر کتاب هدیه داده اند.، پاپ کتابی در مورد معنویت به دست کشیشان و کاسترو کتابی در مورد بینش خودش به معنویت.

حالا بعد از این سفر خبرساز، پاپ هاوانا را ترک کرده است تا سفرش به مقصد واشنگتن را ادامه دهد.

به عنوان رهبر یکی از ادیان جهان، تحلیل گران تمایل دارند از تک تک اقدامات پاپ برداشت های سیاسی داشته باشند؛ چه وقتی که در مورد تحکیم خانواده حرف می زند، چه زمانی که میانجی گری بین دو دشمن را به عهده می گیرد.

به نظر می رسد یک پاپ «متفاوت» که دغدغه های فعالان اجتماعی را تبلیغ می کند، توانسته است بخش زیادی از حاشیه ها در مورد مشکلات داخلی کلیسای کاتولیک را به حاشیه براند.

ایسنا

کلید واژه ها: کلیسای کاتولیک پاپ فرانسیس


( ۲ )

نظر شما :