افزایش ناامیدی جمهوری‌خواهان در مخالفت با توافق

پنج دموکراتی که اوباما به رایشان نیاز دارد

مخالفان توافق هسته‌ای ایران نیاز به رای تنها 4 سناتور از 14 سناتور دموکرات مردد دارند تا بتوانند رئیس‌جمهور باراک اوباما را مجبور به استفاده از وتو برای حفظ بزرگترین دستاوردش در زمینه سیاست خارجی کنند.
پنج دموکراتی که اوباما به رایشان نیاز دارد

نویسنده: بورگس اورت و سئونگ مین کیم

دیپلماسی ایرانی: مخالفان توافق هسته ای ایران نیاز به رای تنها 4 سناتور از  14 سناتور دموکرات مردد دارند تا بتوانند رئیس جمهور باراک اوباما را مجبور به استفاده از وتو برای حفظ بزرگترین دستاوردش در زمینه سیاست خارجی کنند. این مسئله نشان دهنده رقابت پیچیده میان جنگ طلبان و کاخ سفید بر سر به دست آوردن رای آن دسته از سناتورها است که در این زمینه نگرانی دارند.

خیلی سخت است که تصور کنیم سناتور جف مرکلی (دموکرات از اورگن) که به شدت لیبرال است -و درباره توافق تردید دارد- با توافق مخالف کند. اما بعضی از سناتورها هستند که این احتمال درباره شان صدق می کند. در میان این چهره ها عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، سناتور بن کاردین (مریلند) و سناتور تازه کار کوری بوکر (نیوجرسی) قرار دارند که میان وفاداری به اوباما و مخالفت شدید گروه های یهودی گرفتار شده اند.

سناتور سابق جو لیبرمن (کنتیکت) که زمانی متحد دموکرات ها بود و هم اکنون با توافق قاطعانه مخالفت می کند معتقد است «یکی از دلایل این که من مطمئنم ما به کسب 60 رای برای اعلام مخالفت با توافق دست پیدا می کنیم، حضور چاک شومر است.»

در اینجا به پنج سناتور دموکرات مرددی که می توانند سرنوشت این رای گیری را تعیین کنند اشاره می شود.

بن کاردین از مریلند

اگر یک رهبر در میان این دسته از دموکرات ها وجود داشته باشد، آن بن کاردین، عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا است. این قانونگذار یهودی اهل بالتیمور به سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) برای تصویب لایحه تایید توافق توسط کنگره کمک کرده است. انتظار نمی رود که کاردین موضعش را تا هفته آینده اعلام کند. کورکر می گوید دوست و همکار وی در کمیته روابط خارجی واقعاً مردد است.

کوری بوکر از نیوجرسی

بوکر احتمالاً بیش از هر دموکرات مردد دیگری تحت فشار قرار دارد، حتی کریس کریستی، فرماندار جمهوری خواه ایالت وی و یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 2016 هم در این زمینه به وی فشار می آورد. کریستی در کنفرانسی که این هفته با رهبران یهودی مخالف توافق داشت خواستار این شد که تمام قانونگذاران نیوجرسی با توافق ایران مخالفت کنند، اما هدف اصلی وی کاملاً مشخص است. سخنگوی بوکر درباره روند تصمیم گیری وی گفته است سناتور بوکر «فارغ از فشارهای سیاسی و لابی گری ها و براساس آنچه که برای امنیت ملی آمریکا بهترین است، تصمیم خواهد گرفت.»

کریس کونز از دلور

این دموکرات اهل دلور نشان داده که استعداد بالایی در زمینه افزایش درام اعلام موضعش دارد. کونز در طول پنج سالی که در سنا حضور دارد بیشتر از بقیه دموکرات ها تردیدهایش درباره ایران را اعلام و با کاخ سفید در این زمینه صحبت کرده است. همکار ارشد وی در این ایالت، یعنی سناتور تام کارپر از توافق حمایت کرده و آن را «توافق خوب» نامیده است.

مایکل بنت از کلرادو

تنها سناتور دموکراتی که اوضاع خوبی در انتخابات مجدد سنا در سال 2016 ندارد، بنت است که از هر دو سو تحت فشار است. این سناتور دوره اولی این هفته نشان داد که متمایل به رای «بله» است. وی این هفته در نشستی در دنور گفت: «من دارم به این نتیجه می رسم که توافق بهتری در دسترس قرار ندارد.»

جی استریت، گروه لیبرال حامی اسرائیل که از توافق حمایت می کند، اوایل این ماه در یک نظرسنجی نشان داد که 62 درصد از رای دهندگان یهودی کلرادو از توافق حمایت می کنند و از بنت خواسته است که موضع خودش در زمینه توافق را اعلام کند. البته بنت تحت فشار شدید مخالفان توافق هم قرار دارد و آنها هزاران تماس تلفنی با دفتر بنت داشته اند و خواستار مخالفت این سناتور با توافق شده اند.

ریچارد بلومنتال از کنتیکت

از یک سو، بلومنتال با جو لیبرمن، دموکرات جنگ طلب دیدار داشته است و از سوی دیگر با همکارش در ایالت، سناتور کریس مورفی (دموکرات) که عضو تیم حامیان توافق است، جلسه داشته است. بلومنتال از حامیان پروپاقرص تحریم های کنگره علیه اقتصاد ایران بوده است ولی حمایت آن چنانی از رای گیری کنگره درباره توافق به عمل نیاورده است.

شایان ذکر است که بلومنتال روز چهارشنبه با حامیان لیبرال توافق که در جلوی دفتر وی تجمع کرده بودند و همچنین با مخالفان توافق هم که به نشانه اعتراض در مقابل دفتر وی حضور داشتند، دیدار کرده است.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: بوکر بلومنتال كاردين سنا دموكرات توافق هسته ای کنگره


نظر شما :