با تلاش برای نزدیکی دیدگاه‌ها به یکدیگر

عمان میانجی روابط ایران و مصر می‌شود

۱۰ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۰۵۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که ایران تلاش دارد از روابط خوب خود با عمان استفاده کند تا روابط نزدیکی با مصر به وجود آورد.
عمان میانجی روابط ایران و مصر می‌شود

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن، گفتند که ایران تلاش دارد از روابط خوب خود با کشور سلطنتی عمان استفاده کند تا روابط نزدیکی با مصر به وجود آورد. به گفته این منابع ایران به دنبال توافقی دو جانبه در قضایای مختلف منطقه ای به خصوص در پرونده های یمن و سوریه است.

بنا به این گزارش سفری که روز دوشنبه یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به قاهره انجام داد در همین رابطه بوده است. در این سفر وزیر امور خارجه عمان در گفت وگو با طرف مصری وارد جزئیات بحران های یمن و سوریه که به عاملی برای اختلافات قدرت های منطقه ای تبدیل شده اند، شد و از طرف مصری خواست تا ضمن ورود فعال در این پرونده ها تغییری در محاسبات و ارزیابی های منطقه ای به وجود آورد. در این سفر بن علوی همچنین درباره سرنوشت روابط کشورهای عربی با ایران بعد از امضای توافق نهایی میان ایران با 1+5 بحث و تبادل نظر کرد و گفت که مسقط بر این باور است که قاهره می تواند فضای آشتی جویانه عربی – ایرانی بر اساس برتری دادن به گفتار مصالح به جای اختلافات مذهبی به وجود آورد.

به گفته منابع آگاه نگاه قاهره به طور کلی در این زمینه بسیار نزدیک به دیدگاه مسقط است و تاکید دارد باید بر روی ابزارهای تعامل برای رسیدن به مضمون نهایی با هدف ایجاد دریچه ای متوازن برای حل بحران های مختلف منطقه ای به دور از تشدید تنش ها و گزینه های نظامی کار شود.  

 

کشور عمان روابط بسیاری خوبی با طرف های مختلف یمنی دارد و در عین حال روابط مستحکمی نیز با تهران بنا کرده است. عمان همچنین هیچ گاه خود را درگیر بحران سوریه نکرده و از خصومت ورزی مستقیم با طرف های مختلف درگیر در پرونده سوریه خودداری کرده است.

این منابع همچنین می گویند که اداره های سیاسی ناظر بر تحولات جهان عرب و منطقه از این نگران هستند که مضمون سفر بن علوی متوجه همه کشورهای عربی باشد، توجه به این مساله به تنهایی جای نگرانی ندارد به شرطی که همگاهنگی های بیشتری میان کشورهای عربی صورت بگیرد تا بهبود روابط با ایران به سود همه طرف ها تمام شود و کسی در این میان متضرر نشود. برای همین این منابع به العرب تاکید کردند که تحرکات اخیر عمان و تلاش برای به میدان کشاندن مصر در این رابطه با آگاهی کامل کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی که روابط مستحکمی هم با مصر و هم با عمان دارند، صورت گرفته است.

در همین رابطه محمد عز العرب، کارشناس امور خلیج فارس در مرکز مطالعات الاهرام می گوید: «توافقی میان مصر و کشور سلطنتی عمان در برابر بحران های منطقه ای از جمله خودداری از تشدید تنش در رابطه با ایران حاصل شده است.»

محمد السعید ادریس، کارشناس امور خلیج فارس نیز می گوید: «اصراری بر کار مشترک برای حل بسیاری از بحران های منطقه ای وجود دارد. به ویژه که منطقه شاهد تمایزی نسبی میان مصر و عربستان است. در حالی که عربستان به دنبال استفاده از گزینه نظامی در پرونده یمن است مصر و عمان به توافق رسیده اند تا این بحران را از راه های سیاسی حل و فصل کنند.»

وی تاکید می کند، قاهره بر روی میانجی گری عمان حساب کرده و مسقط می تواند نگرانی های جامعه عربی در قبال تهران را کاهش دهد. به ویژه که تهران اخیرا مواضع مطمئنی اتخاذ کرده و لحن تنش آمیز و تهدید آمیز خود را متوقف کرده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و عمان ايران و مصر


نظر شما :