بیانیه آمانو درباره توافق با ایران

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۰۵:۴۴ کد : ۱۹۵۰۰۳۱ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما یک نقشه راه با ایران برای حل مسائل باقی مانده در خصوص برنامه هسته ای کنونی و گذشته ایران امضا کرده ایم.

به گزارش ایسنا یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه بیانیه ای را در خصوص توافقات انجام شده با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور ایران منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«من یک نقشه راه با جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل مسائل باقی مانده در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته و کنونی ایران امضا کرده ام. متن این توافق از سوی علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران به نیابت از جمهوری اسلامی امضا شده است. این یک گام مهم برای پیشبرد حل مسائل باقی مانده برنامه هسته ای ایران است.

این نقشه راه طبق چارچوب همکاری ها که در نوامبر 2013 به توافق رسید پروسه ای را تعیین می کند که آژانس را قادر می سازد با همکاری ایران بتواند یک ارزیابی از مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در خصوص برنامه هسته ای تهران تا پایان سال 2015 ارائه دهد.

این نقشه راه تسلسلی از یک سری فعالیت ها در ماه های آینده شامل توضیح ایران درباره مسائل باقی مانده را مشخص می کند و همچنین برگزاری نشست های کارشناسان فنی، اقدامات فنی و گفت وگوها به علاوه یک توافق جداگانه در خصوص مسأله پارچین را فراهم می کند. این متن به من اجازه خواهد دهد تا گزارشی را از ارزیابی نهایی آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران در نشست شورای حکام اژانس در 15 دسامبر 2015 ارائه دهم. من به طور مرتب شورای آژانس را در جریان این نقشه راه قرار خواهم داد. اجرای این نقشه راه فرصتی بسیار مهم برای حل مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند.

نقشه راه حل مسائل باقی مانده درباره برنامه هسته ای گذشته و کنونی ایران:

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در وین نقشه راهی را برای شفاف سازی در خصوص برنامه هسته ای گذشته و کنونی ایران امضا کردند. ایران و آژانس توافق کردند تا در ادامه همکاری شان بر اساس چارچوب همکاری ها، گفت وگو و این تعاون را تا پایان سال 2015 با هدف حل تمام مسائل باقی مانده درباره گذشته و حال که تاکنون از سوی ایران و آژانس حل نشده است تسریع و تقویت کنند.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در 14 ژوئیه سال 2015 بر سر این نقشه راه به توافق رسیدند:

1- ایران و آژانس بر سر ترتیبات جداگانه ای توافق کردند که اجازه بررسی مسائل حل نشده باقی مانده آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل آژانس آمده است را می دهد. فعالیت های اتخاذ شده نتایج به دست آمده تا به امروز از سوی ایران و آژانس در خصوص برخی از این موضوعات در این پروسه منعکس خواهد شد.

2- ایران تا 15 اوت 2015 توضیحات خود را به صورت مکتوب و اسناد مربوطه درباره مسائلی که در ترتیبات جداگانه در بند 1 اشاره شد، ارائه خواهد داد.

3- آژانس بین المللی پس از دریافت توضیحات مکتوب ایران و اسناد مربوطه، این اطلاعات را تا 15 سپتامبر 2015 بازبینی خواهد کرد و سوالاتش درباره ابهامات احتمالی پیرامون چنین اطلاعاتی را به ایران ارائه خواهد داد.

4- پس از آنکه آژانس سوالات درباره ابهامات احتمالی پیرامون این اطلاعات را به ایران ارائه داد، نشست های فنی-کارشناسان، اقدامات فنی و گفت وگوها همانگونه که در ترتیبات جداگانه توافق شده، و بحث برای رفع این ابهامات در تهران سازماندهی خواهد شد.

5- ایران و آژانس بین المللی بر سررترتیبات جداگانه دیگری در خصوص مسأله پارچین به توافق رسیدند.

6- تمام فعالیت هایی که در بالا تعیین شده تا 15 اکتبر 2015 با هدف حل تمام مسائل باقیمانده گذشته و حال آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل آژانس آمده، تکمیل خواهد شد.

7- مدیر کل آژانس به طور منظم شورای حکام را در جریان روند اجرای این نقشه راه قرار خواهد داد.

8- مدیر کل آژانس تا 15 دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خود درباره حل تمام مسائل باقی مانده گذشته و حال را آنگونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل آمده است، برای اقدام شورای حکام ارائه خواهد داد. یک جلسه فنی جمع بندی میان ایران و آژانس پیش از انتشار آن گزارش برگزار خواهد شد.

9- ایران اعلام کرد به صورت مکتوب ارزیابی جامع خود درباره این گزارش مدیر کل را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد داد.

10- آژانس طبق چارچوب همکاری ها مسائل امنیتی ایران را همچنان در نظر خواهد داشت.» 
 

کلید واژه ها: ایران و آژانس صالحی علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور


نظر شما :