توافق با ایران قریب الوقوع است

۲۳ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۹۹۴۰ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

مذاکره کنندگان در مذاکرات هسته ای ایران روز دوشنبه آماده جای دادن نکات تکمیلی در توافق جامعی شدند که در دزای اعمال محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران، تحریم های اقتصادی را لغو می کند.

 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از واشنگتن پست، جان کری، وزیر خارجه آمریکا صبح امروز وارد هتل کوبورگ، محل انجام مذاکرات و محل اقامت هیات ایرانی شد. مشخص نبود که او چه زمان با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد.
 
وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز وارد وین شد و این نشانه مهمی است مبنی بر اینکه شش کشور مذاکره کننده با ایران-آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان- در حال آماده شدن برای صدور یک اعلامیه مهم هستند.
 
در هفدهمین روز متوالی این دور از مذاکرات –و به احتمال زیاد روز آخر- انتظارات در مورد اینکه پیش از پایان امروز، دیپلمات ها به جهان اعلام خواهند کرد که یک توافق تاریخی صورت گرفته، رو به افزایش بوده است. این توافق برنامه هسته ای ایران را بیش از یک دهه محدود می کند، تحریم های تنبیهی بین المللی را لغو می کند و مسیر تعامل ایران با جهان را تغییر می دهد.
 
دیپلمات های اروپایی اشاراتی داشته اند که یک توافق جامع عملا یک توافق انجام شده است و تنها منتظر تصویب از سوی پایتخت های کشورهای مذاکره کننده است.
 
با این حال، با وجود تمام خوشبینی ها نشانه هایی وجود داشت مبنی بر اینکه مذاکرات برای رسیدن به مرحله نهایی با مشکلی روبرو است. کری پیش از دیدار با همتایان خود در پاسخ به این سوال که آیا تمدید دوباره مذاکرات محتمل است یا خیر، فقط سکوت کرد.
 
از سوی دیگر یک مقام ایرانی گفت که هیچ صحبتی در مورد تمدید مذاکرات برای چهارمین بار وجود ندارد و «همه سخت در حال کار هستند تا همین امروز به یک جواب مثبت برسند اما هنوز هم نیازمند اراده سیاسی هستیم.»
 

نظر شما :