بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای پیشنهاد فرانسه است

سنگ‌اندازی دوباره فرانسه در مذاکرات

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۲۶۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
گفته می شود مواضع فرانسه بیش از هر زمانی تند شده و اکنون این کشور است که خواستار نظارت و اعمال قید و بندهای بیشتر بر برنامه هسته ای ایران است.
سنگ‌اندازی دوباره فرانسه در مذاکرات

دیپلماسی ایرانی: گفته می شود دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جان کری، همتای امریکایی اش در روز شنبه راه به جایی نبرده است و دو طرف نتوانستند بر گسترش بازرسی های آژانس از چند تاسیسات هسته ای به ده ها پایگاه نظامی به توافق برسند. خواسته ای که گفته می شود بیش از همه مورد تقاضای فرانسه است و بر تحقق آن اصرار دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع آگاه که در دیدار ظریف و کری حضور داشتند در این رابطه می گویند که چارچوب توافق 2 آوریل در لوزان فقط بازرسی از تاسیسات هسته ای را مجاز می داند و مساله مصاحبه با دانشمندان هسته ای نیز به هیچ وجه محل بحث نبوده کما این که ورود به پایگاه های نظامی نیز در مذاکرات مطرح نبوده است.

یک منبع غربی گفت: «کری به ظریف تاکید کرد که باید به این مراکز ورود شود و بازرسی های لازم از آنها صورت بگیرد.»

این مقام غربی همچنین گفت: «ایالات متحده به هیچ وجه به دنبال تمدید مذاکرات به بعد از 30 ژوئن نیست. ما واقعا فکر می کنیم می توانیم تا 30 ژوئن به توافق برسیم برای همین به هیچ وجه به فکر تمدید مذاکرات نیستیم.»

این در حالی است که گفته می شود مواضع فرانسه بیش از هر زمانی تند شده و اکنون این کشور است که خواستار نظارت و اعمال قید و بندهای بیشتر بر برنامه هسته ای ایران است. برای همین منابع فرانسوی می گویند احتمال تمدید مذاکرات تا ماه سپتامبر وجود دارد. مساله ای که امریکایی ها آن را رد کرده اند.

پیش از این لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود که کشورش توافقی را که در آن به طور روشن بازرسی از از تمامی تاسیسات ایرانی از جمله نظامی را شامل نشود، نمی پذیرد.

ظریف در پاسخ به فابیوس گفت: «از شرکای مذاکره کنندمان می خواهیم که از بزرگ نمایی و زیاده روی در مطالبات خودداری کنند.»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا در موعد مقرر توافق نهایی حاصل خواهد شد، گفت: «ما همه تلاش خود را می کنیم.»

بازرسی از برخی پایگاه های نظامی از جمله پارچین در اطراف تهران از جمله خواسته هایی است که آژانس در بازدید از آن اصرار دارد و تا کنون توافقی بر سر این مساله حاصل نشده است. پیش از این بازرسان آژانس در سال 2005 دو بار توانسته بودند از این مرکز بازدید کنند.

یک دیپلمات غربی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است، گفت: «بازرسی از مراکز نظامی توسط آژانس و همچنین مصاحبه با دانشمندان هسته ای امر بسیار مهمی است که در نظارت بیشتر ما بر فعالیت های هسته ای ایران به ما کمک می کند و تضمین می دهد که ایران هیچ چیز درباره برنامه هسته ای اش را مخفی نمی کند.»

مارک فیتزپاتریک، تحلیلگر امریکایی از مرکز جهانی مطالعات استراتژیک در این باره می گوید: «نیروهای غربی به هیچ وجه با هر گونه توافقی که مانع از دیدار بازرسان آژانس از مراکز نظامی شود، موافقت نمی کنند.»

تهران و 1+5 در آوریل گذشته در لوزان بر چارچوب سیاسی رسیدن به توافق نهایی با یکدیگر به تفاهم رسیدند. اکنون تنها یک ماه در برابر مذاکره کنندگان زمان باقی مانده است تا در موعد مقرر 30 ژوئن توافق نهایی را با ایران امضا کنند. در این میان نکته اختلافی دیگر چگونگی لغو تحریم ها است که تهران خواستار لغو یکباره تحریم ها به محض امضای توافق نهایی است در حالی که غربی ها می گویند تحریم ها به صورت مرحله ای و بعد از تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران توسط آژانس لغو خواهند شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مذاکرات ایران با 1+5 توافق هسته ای توافق نهایی


نظر شما :