سربازگیری تروریست‌ها در سنگاپور

داعش به جنوب شرق آسیا رسید

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۲۱۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
داعش دارای تعداد زیادی مبارز اندونزیایی و مالزیایی است که خودشان را واحد کتیبه نوسانتارا یا واحد شبه جزیره مالایی می نامند. حتی در دولت-شهر کوچک و کنترل شده سنگاپور تعداد کمی مرد جوان به سوریه رفتند و به گروه داعش پیوسته‌اند.
داعش به جنوب شرق آسیا رسید

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: بر اساس سخنان نخست وزیر سنگاپور، گروه داعش به طور موثری فعالیت هایش در جنوب شرق آسیا را افزایش داده است و واحدهایی نظامی از طریق استخدام تروریست ها در اندونزی، مالزی و سنگاپور ایجاد کرده است. لی هسین لونگ در نشست شانگری لا دیالوگ که روز جمعه در سنگاپور برگزار شد، گفت: «جنوب شرق آسیا تبدیل به یکی از مراکز سربازگیری کلیدی برای داعش شده است.»

اشاره وی به بیش از 500 اندونزیایی و چندین مالزیایی است. وی در ادامه می گوید: «داعش دارای تعداد زیادی مبارز اندونزیایی و مالزیایی است که خودشان را واحد کتیبه نوسانتارا یا واحد شبه جزیره مالایی می نامند.» حتی در دولت-شهر کوچک و کنترل شده سنگاپور تعداد کمی مرد جوان به سوریه رفتند و به گروه داعش پیوسته اند و حتی به آنها اجازه داده نشده است تا این گروه را ترک کنند.

لی در این باره می گوید مقامات سنگاپوری اخیراً دو جوان 17 و 19 ساله را که قصد داشتند در صورت عدم موفقیت به پیوستن به داعش در خاورمیانه، مقامات دولت سنگاپور را ترور کنند، دستگیر کردند. لی در این باره می گوید: «این دلیل جدی گرفتن تروریسم و به ویژه داعش توسط سنگاپور است. این تهدید مدت زمان زیادی محدود به آن منطقه نخواهد بود، بلکه اینجا را هم شامل می شود.»

لی این مسئله را هم فاش کرد که داعش از طریق فیلم های پروپاگاندا و سربازگیری که نشان می دهد کودکانی که به زبان مالایی صحبت می کنند و در حال آموزش با اسلحه در داخل منطقه تحت کنترل این گروه هستند و در فیلمی دیگر که دو مالزیایی سر یک مرد سوری را قطع می کنند، اقدام به راه انداختن جنگ روانی می کند.

لی همچنین می گوید که پلیس مالزی تاکنون چندین نفر که قصد داشته اند برای پیوستن به این گروه به سوریه سفر کنند را بازداشت کرده است، در میان آنها تعدادی از نیروهای امنیتی مالزی هم وجود داشته است. این درحالی است که چندین گروه جهادی در جنوب شرق آسیا با داعش بیعت کرده اند؛ گروهی مانند جماعت اسلامی از اندونزی که رهبر آن، ابوبکر بشیر، سال گذشته بیعتش را از درون سلول زندان انجام داد.

داعش از قصدش برای تاسیس خلافت اسلامی در جنوب شرق آسیا سخن گفته است. لی گفته است که این ایده «پر آب و تاب و رویا پردازانه است.» اما هشدار داده است که این امکان وجود دارد که این گروه از برخی از نقاط فاقد حکومت برای ایجاد پایگاه، سربازگیری و طرح حملات در کشورهای میزبان جدید استفاده کند. لی می گوید: «این یک تهدید جدی برای کل منطقه جنوب شرق آسیا است.»

سنگاپور از روز جمعه با اعزام یک هواپیمای سوخت رسان در حملات ائتلاف مبارزه با داعش در خاورمیانه شرکت کرد. این اقدام نمادین است، اما لی تاکید کرده است که مبارزه با افراط گرایی اسلامی تنها در آغاز راه است و همانند جنگ سرد می تواند برای پیروزی به چندین دهه زمان نیاز داشته باشد. لی در این رابطه گفت: «تا 50 سال آینده من شک دارم که معضل تروریسم افراطی به طور کامل نابود شود. کمونیسم شوروی را به یاد آورید، فروپاشی اش 70 سال طول کشید و این درحالی بود که یک ایدئولوژی غیرمذهبی بود.»

تروریسم در جنوب شرق آسیا چیز جدیدی نیست. در بمب گذاری سال 2002 بالی، 200 نفر کشته شدند. جماعت اسلامی در بمب گذاری دفاتر دیپلماتیک سنگاپور پس از حملات 11 سپتامبر 2001، چندین عملیات موفقیت آمیز داشت، اما گسترش گروه های تروریستی در مقطع کنونی تحت لوای پرچم مشکی داعش است و این یک مشکل عظیم است.

مبارزه کنونی به رهبری ایالات متحده با داعش، به طور گسترده در خاورمیانه محدود شده است. اما رویکرد داعش مبنی بر مبارزه با غرب، مرز جغرافیایی ندارد. تا زمانی که ائتلاف کشورهای ضد داعش همکاری های بیشتری با کشورهای جنوب شرق آسیا و هر جای دیگری انجام ندهند، این گروه تروریستی سربازگیری و حملاتش را در سراسر جهان گسترش خواهد داد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: شرق آسیا سنگاپور داعش اندونزی


نظر شما :