مرد در سایه مذاکرات هسته‌ای کیست؟

۰۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۹۴۸۱۲۸ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
نیویورک تایمز در گزارش خود در قبال چالش جدید وزیر امورخارجه با مخالفان ادامه گفت وگوهای هسته ای در خصوص اصرار آژانس بین المللی انرژی اتمی به مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران تنها به نام محسن فخری زاده اشاره می کند. این روزنامه آمریکایی از فخری زاده در بسیاری از رسانه های بین المللی با عنوان مرد در سایه برنامه اتمی ایران یاد می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، آمریکایی ها، او را صندوقچه اسرار برنامه هسته ای ایران قلمداد می کنند که همواره در تعیین موضع ایرانی ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی موثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی تا زمانی که با فخری زاده گفت وگوی مستقیم انجام نشود، نمی توان در میزان ورود ایران به دانش هسته ای، اظهار نظر کرد.

ادعا می شود که فخری زاده چهره مخفی فعالیت های هسته ای ایران است که گفته می شود با توجه به نگرانی ها در مورد انجام ترور از سوی عناصر صهیونیستی، در محافل عمومی حاضر نمی شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا می کند که به دلیل تخصص فخری زاده در بحث کلاهک های هسته ای وی بهترین گزینه برای مصاحبه بازرسان با وی در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران در گذشته است.

مخالفت ایران با درخواست های آژانس برای این مصاحبه ها ریشه در ترور پنج دانشمند هسته ای ایران در فاصله سال های ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ دارد. مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی نژاد جزء دانشمندان هسته ای ایران بودند که در فاصله سال های ٨٨ تا ٩٠ ترور شدند.

کلید واژه ها: فخری زاده


نظر شما :