استمرار غنی‌سازی خط قرمز ایران است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۲:۵۸ کد : ۱۹۴۷۵۷۸ سرخط اخبار

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: دیپلمات های ایرانی خط قرمز ها و شرایطی را برای موفقیت خود در پیش گرفته اند که یکی از این خط قرمزها استمرار غنی سازی هسته ای در ایران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، محمدعلی سبحانی در «مراسم تیم مذاکره کننده سازشکار یا فرزندان ملت» که در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه برگزار شد با بیان مطلب ذکر شده اظهار داشت: دیپلما ت ها و تیم مذاکره کننده ایران دارای خط قرمزها و شرایطی خاصی برای رسیدن به موفقیت هستند که استمرار غنی سازی هسته ای، لغو تحریم ها به خصوص قطع نامه ها که این موضوع تا به امروز در روابط بین المللی بی سابقه بوده است که لغو یک قطع نامه لغوکننده شش قطع نامه دیگر باشد.

وی افزود: ماندگاری مرکز هسته ای فوردو  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که ما در فوردو سانتی فیوژ داریم و توسعه  وجود دارد، حفظ کارخانه آب سنگین اراک، رسیدن به صنعت صلح آمیز هسته ای و توسعه فعالیت های هسته که در بیانیه وجود دارد از سایر موارد مورد نظر تیم مذاکره کننده ایرانی است.

سبحانی با بیان اینکه کل سیاست خارجه موضوع حفظ منافع ملی را دارد گفت: موضوع انرژی هسته ای ایران امروزه نه تنها برای ایران بلکه برای تمام جهانیان اهمیت پیدا کرده است چراکه پس از پایان جنگ سرد و شکست شوروی سابق حادثه و مسئله سیاسی مهم تر از این موضوع وجود نداشته است بنابراین برای سربلندی در این موضوع لازم است که سیاست خارجه را استمرار سیاست داخلی بدانیم زیرا که اگر دولتی افراطی روی کار آید سیاست خارجه آن افراطی است، اگر دولتی معتدل روی کار آید سیاست خارجه آن معتدل و اگر دولتی اصلاح طلب روی کار آید سیاست خارجه آن نیز معتدلی است.

سفیر اسبق ایران در لبنان بیان کرد: مسئله های مهمی که امروزه قابل توجه است مسئله تغییر رویکرد و دیپلماسی مذاکرات هسته ای است، هر دیپلماتی زمانی که مذاکره می کند برای اینکه بداند دولت و مردمش از وی حمایت می کنند یا خیر و برای اینکه بداند دلایل حمایت از موضوع مورد نظر کافی است یا نه به پشت سرخویش نگاه می کند و در هر مذاکره از آن بهره می گیرد که از جمله مهم ترین این موضوعات موضوع خواست و موافقت مردم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به برکت حضور مردم در همه زمان ها به خصوص در 2 و 24 خرداد ماه در این مسئله، طرز تفکری که دارد و با بهره گیری از ظرفیت های کشور نمی تواند راه جنگ، راه فقر و راه عدم توسعه را قبول کند بنابراین راه چهارمی را در پیش گرفته است که کشور مسیر توسعه را طی کند و در عین حالی که تسلیم نمی شود و جنگی نیز به راه نیافتند.

سفیر اسبق ایران در لبنان با اشاره به بیانیه لوزان اظهار داشت: ما هنوز به یک توافق نامه با 5+1 نرسیده ایم آن چه در ژنو وجود داشته است تفاهم و و آن چه در  لوزان  بوده است بیانیه است که در چارچوب این بیانیه باید به یک توافق نامه جامع هسته ای دست  پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: با حسن نیت، عزم سیاسی و تلاش سخت طرفین تصمیم های مهم جهانی طبق آن بیانیه اتخاذ می شود  و ایران برنامه هسته ای خود را دنبال می کند، ظرفیت غنی سازی و میزان ذخیره در یک محدوده زمانی انجام می شود نیروگاه نطنز به غنی سازی خود ادامه می دهد.

سبحانی افزود: زمانی که بیانیه لوزان به نتیجه رسید عده ای موافق و عده ای مخالف بودند، بسیاری از مردم در تهران و سایر شهر ها خوشحالی خود را کتمان نکرده و به خیابان ها آمدند زیرا که معتقد بودند با حل مشکلات هسته ای ایران مشکلات اقتصاد نیز حل می شود.

سفیر اسبق ایران در لبنان با بیان نام برخی از افراد موافق و برخی از مخالف افزود: باید تمام تلاش خود را بکنیم تا پرونده هسته ای مورد حمایت تمام گروه هاگرفته و تمام مردم قانع شوند و از منافع کشور حمایت کنند که در چارچوب همین بیانیه موفق می شویم و به حق هسته ای خود دست پیدا می کنیم و در عین حل کشور را از تحریم های کوبنده نجات دهیم.

کلید واژه ها: سیاست خارجه اسبق ایران در لبنان


نظر شما :