سنی ها و کردها طرفدار جدایی هستند

خنجر تجزیه بیخ گلوی عراق

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۴۷۳۲۵ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: راجح الخوری
راجح الخوری در النهار می نویسد: کاندولیزا رایس در مجله فارن پالسی تاکید می کند، تجزیه عراق فقط شامل این کشور نیست بلکه سرنوشتی است که دیگر کشورهای منطقه نیز به آن دچار خواهند شد.
خنجر تجزیه بیخ گلوی عراق

دیپلماسی ایرانی: امروز خنجر تجزیه بیخ گلوی عراق است. این توطئه قبل از سال 2008 و زمان آغاز عقب نشینی امریکا از عراق طرح ریزی شده بود، در چارچوب طرحی روشن مدتی کوتاه بعد از خروج نیروهای امریکایی از عراق. اما نظریه تجزیه عراق را می توانیم هم زمان در مقاله ای که کاندولیزا رایس، در مجله فارن پالسی زمانی که در شورای عالی امنیت ملی امریکا بود، نیز بخوانیم، در آن مقاله او تاکید می کند، تجزیه عراق فقط شامل این کشور نیست بلکه سرنوشتی است که دیگر کشورهای منطقه نیز به آن دچار خواهند شد.  

بر کسی پوشیده نیست که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا بیش از همه در فکر تجزیه عراق بوده است، از زمانی که داعش موصل را اشغال کرد او دائما تکرار می کرد که واقعیت تجزیه عراق بیش از پیش احساس می شود، کشوری شیعی در جنوب که غنی از نفت است و هم زمان ایرانی ها تلاش دارند آن را برای خود حفظ کنند و اتفاقا بر بخش اعظم آن نیز تاثیر مستقیم می گذارند، کشوری سنی در وسط، و کشور کردی در شمال که از سال 1974 تا کنون از نوعی خودمختاری برخوردار بوده است.

از این منظر آن چه خنده دار (گریه آور) است این است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تلفنی در مصاحبه ای شرکت می کند تا درباره طرحی که کمیسیون سیاست خارجی امریکا در کنگره دنبال می کند، توضیح دهد. طرحی که به صراحت بر لزوم مسلح کردن اهل تسنن و کردها به مثابه دو کشور مجزا در عراق تاکید می کند، در این طرح تاکید شده است که تحت شرایط روشنی باید ایالات متحده به طور مستقیم سلاح و کمک های نظامی در اختیار پیشمرگ ها و سنی ها قرار دهد، به طور جداگانه و مستمر، مگر این که دولت عراق تعهد دهد که سلاح مورد نیاز آنها را خود تامین خواهد کرد!

اما اگر کنگره این طرح را تصویب کند با مشکلی بزرگ در عراق رو به رو خواهد شد که می تواند مشکلات به مراتب بزرگ تر، بسیار خطرناک تر و عمیق تری را به وجود آورد، پارلمان عراق روز دوشنبه با اکثریت آرا این طرح را رد کرد. 160 نماینده شیعه مجلس عراق علیه این تصمیم امریکا رای دادند در حالی که نمایندگان اهل تسنن و کرد جلسه پارلمان را ترک کردند، این به آن معنا است که گروه های سنی و کرد علنا موافق تجزیه عراق هستند.

پیمان سنی اعلام کرد که ترک جلسه پارلمان در پاسخ به شکست های پیاپی دولت مرکزی در مسلح کردن عشایر استان های سنی نشینی است که در حال مبارزه با داعش هستند. آنها در توضیح اقدام خود گفتند که دولت مرکزی علی رغم کنار رفتن مالکی از قدرت در طول این مدت نتوانسته به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. فراکسیون کردی نیز اعلام کرد که تصمیم نمایندگان مجلس عراق خارج از توافقات ملی بوده است.

وقتی که یادآور می شویم سفر مسعود بارزانی به واشنگتن و دیدار با مقام های امریکایی با هدف مذاکره بر سر مسائل مختلف منطقه ای در راس آنها تشکیل کشور کردی است، آن طور که فواد حسین، رئیس دیوان ریاست اقلیم کردستان به صراحت اعلام کرد، این حقیقت روشن می شود که امریکا بیش از پیش به سمت طرح خطرناک تجزیه عراق متمایل شده است!

اما سوالی مهم و عمیقی که باقی می ماند این است: مالکی و بعد از او العبادی تا کنون چه اقداماتی برای توقف تمایلات برای تجزیه عراق انجام داده اند؟ چرا همچنان روحیه انتقام وجود دارد؟


منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: شنبه 19 اردیبهشت 1394 / انتشار مجدد: چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394

راجح الخوری

نویسنده خبر

راجح الخوری، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی است که یادداشت نویس ثابت روزنامه النهار لبنان محسوب می شود. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: تجزیه عراق


نظر شما :