موفقیت مذاکرات کابوس جنگ را از کشور دور می کند

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۴۶۷۵۹ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای کابوس جنگ را از کشور دور خواهد کرد، گفت: کاسبان تحریم و کاسبان غم و عزا از دستاوردهای مذاکرات ناراحتند و از فضای جدید به وجود آمده خوششان نمی آید.

به گزارش فارس، مجتبی مقصودی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در همایش بررسی مذاکرات هسته ای از دیدگاه علوم سیاسی که به همت انجمن علوم سیاسی با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه برگزار شد از دیدگاه جامع شناسی سیاسی به مقوله مذاکرات هسته ای پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: از منظر جامع شناسی سیاسی این مذاکرات هسته ای باعث گسترش حفظ امیدواری در جامعه ایران است. جامعه سیاسی ما احساس می کند که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد وضعیت بهتر خواهد شد و کابوس جنگ از کشور دور خواهد شد.

وی در ادامه گفت: کاسبان تحریم و کاسبان غم و عزا از دستاوردهای مذاکرات ناراحت اند و از فضای جدید به وجود آمده خوششان نمی آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته دایره تصمیم گیرندگان ما محدود بود و امروز این دایره گسترش پیدا کرده است که این یک حرکت رو به جلو است. این مذاکرات این فرصت را به وجود آ ورده است که ما بتوانیم نقد کنیم و سخن بگوییم و این مذاکرات به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت برای مشارکت در تصمیم گیری های حیاتی را نشان داد. جامعه سیاسی ایران نیز در این بده بستان های مذاکرات توفیق تیم  هسته ای را می پذیرند.

مقصودی با بیان اینکه جامعه ایران همدلانه همراه تیم مذاکره کننده هسته ای است، گفت: اگر در گذشته از شکاف دولت و ملت سخن می گفتیم این حضور عمومی به کاهش این شکاف کمک کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه گفت: نکته دیگر در خصوص مذاکرات هسته ای این است که جامعه روشن فکری ما رویکرد مثبتی به آن دارد و این جامعه با تیم مذاکره کننده همصدا است گرچه انتقاداتی دارد.

وی با بیان اینکه مذاکرات امروز گزار از مظلومیت تاریخی ما در مذاکرات سیاسی است، گفت: در تاریخ ما هیچ گاه جامعه ایران با مذاکرات سیاسی همدلی نداشت حتی در بیانیه الجزایر و قطعنامه 598 و این اولین بار است که جامعه سیاسی ایران دارد از مظلومیت تاریخی نسبت به مذاکرات سیاسی عبور می کند.

وی با بیان اینکه عدم توفیق در مذاکرات هسته ای گفتمان افراطی را تقویت می کند، گفت: پرهیز از تنش در بستر توسعه سیاسی به وجود می آید به همین خاطر کمپین صلح جویی و آرامش طلبی می تواند در همین راستا قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه محدودسازی اقدامات دولت به مذاکرات هسته ای نوعی تقلیل گرایی است، گفت: توجه و بازبینی در نظام تصمیم گیری در کشور ضروری است. باید مطالبات را مدیریت کرد و نباید این گونه شود که در بین مردم این تصور به وجود آ ید که همه مشکلات بعد از توافق حل خواهد شد.


نظر شما :