اشرف غنی فردا به تهران می آید

۲۹ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۹۴۶۶۲۳ سرخط اخبار
رئیس جمهور افغانستان فردا به منظور دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان وارد تهران می شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: اشرف غنی رئیس جمهور جدید افغانستان که سفرهایی به کشورهای همسایه و منطقه انجام داده است فردا به منظور سفری دو روزه به تهران می آید.

ابراهیم رحیم پور افزود: در این سفر که به دعوت آقای روحانی انجام می شود پنج نفر از اعضای دولت افغانستان اشرف غنی را همراهی می کنند.

وی با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور افغانستان به تهران گفت: با توجه به مسائل داخلی افغانستان ما به استقرار هر چه سریع تر دولت این کشور کمک کردیم هرچند کابینه این کشور هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

وی افزود: امیدواریم با ظرفیت هایی که در دولت جدید افغانستان میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله وجود دارد این دولت هرچه زودتر مستقر و تقویت شود.

رحیم پور گفت: ما این رسالت را برای خود قائلیم که به دولت افغانستان کمک کنیم، از این نظر دیدار آقای اشرف غنی با آقای روحانی رئیس جمهور و چند نفر دیگر از مقامات کشورمان پیش بینی شده است که به زودی نهایی می شود.

وی افزود: آقای اشرف غنی صبح فردا وارد تهران می شود و از پس فردا جلساتی با موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره سطح همکاری های ایران و افغانستان اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص افغانستان، خروج نیروهای خارجی از این کشور تغییر آقای کرزی و آمدن آقای اشرف غنی رویدادهای مهمی در این کشور محسوب می شود.

رحیم پور گفت: تحولات در منطقه خاورمیانه به ویژه رویدادهای یمن ایجاب می کند که با دولت جدید این کشور همکاری های دوجانبه داشته باشیم و مسائل امنیتی منطقه را مد نظر قرار دهیم زیرا افغانستان در این زمینه تأثیرگذار است.

وی افزود: البته گاهی این تأثیرات به علت فعالیت های طالبان و افراطی گری در افغانستان منفی بوده است اما طبعا توقع داریم دولت جدید افغانستان به امنیت داخلی و بیرونی این کشور کمک کند.

رحیم پور اضافه کرد: از این منظر، مذاکرات ما هم دوجانبه است که روندی رو به بهبود دارد، هم درخصوص مسائل منطقه ای است، در این چارچوب اشرف غنی با عزمی کامل به تهران سفر می کند.

معاون وزیر خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر اشرف غنی سند همکاری امضا خواهد شد، گفت: هیئت پیشرو از افغانستان امروز برای دیدار با بنده وارد تهران می شود و این موضوعات نهایی خواهد شد.

رحیم پور تصریح کرد: درخصوص موضوعات مهم و مورد علاقه دو کشور تفاوت نظرهایی وجود دارد اما به تعبیر آقای اشرف غنی او علاقه مند است که موضوعات در یک بسته حل و فصل شود که این موضوع در دیدار بعدازظهر امروز با هیئت پیشرو افغانستان نهایی خواهد شد.

کلید واژه ها: آقای اشرف تهران می آقای اشرف غنی


نظر شما :