کاخ سفید: هنوز بر سر نحوه برداشت تحریم‌ها با ایران توافقی نکرده‌ایم

۲۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۶۴۴۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

سخنگوی کاخ سفید می گوید که وزیر خارجه این کشور در خصوص تصمیم روس ها برای فروش اس-300 به ایران، با «سرگئی لاوروف» گفت وگو کرده و نگرانی خود را به وی منتقل کرده است.

به گزارش فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز به میان خبرنگاران آمد و در اولین روز کاری هفته جدید در آمریکا، به سوالات اصحاب رسانه در خصوص موضع رئیس جمهور ایالات متحده در قبال مسائل داخلی و بین المللی توضیح داد.

وی در ابتدا به انتشار خبر قصد روسیه برای واگذاری اس-300 های خریداری شده به ایران پرداخت و گفت که وزیر خارجه این کشور در خصوص تصمیم روس ها برای فروش اس-300 به ایران، با «سرگئی لاوروف» گفت وگو کرده است.

سخنگو همچنین گفت که این تصمیم روسیه، نگرانی ها را در خصوص تحریم افزایش می دهد.

خبر ایران محور دیگری که امروز از مسکو مخابره شد، سوال دوم روسی-ایرانی خبرنگاران بود.

خبرنگاران در خصوص اعلام مبادله غلات روسی با نفت ایرانی از سخنگو پرسیدند و وی در موضعی محتاطانه گفت: «این قرارداد هنوز اجرایی نشده ولی در صورت اجرا شاید با نظام تحریم ها در تضاد باشد.»

ارنست همچنین بار دیگر در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش باراک اوباما، رئییس جمهوری آمریکا به طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای گفت رئیس جمهور قطعا آن را وتو خواهد کرد.

جاش ارنست در بخش دیگری از این کنفرانس خبری بار دیگر بر موضع واشنگتن بر رفع مرحله ای تحریم ها در هر گونه توافق احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور تأکید کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت مقامات دولت آمریکا تا کنون 130 تماس تلفنی با نمایندگان کنگره برای رایزنی درباره توافق هسته ای با ایران برقرار کرده اند و ملاقات های حضوری هم در هفته جاری برگزار خواهد شد.

سخنگو در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع ایرانیان بر سر برداشته شدن یکجای تحریم ها و عدم قبول بازرسی های سرزده گفت که هنوز خیلی مسائل مورد توافق قرار نگرفته است و در دو ماه و نیم آینده، طرفین (ایران و 1+5) آنها را بررسی خواهند کرد.

ارنست اما به نکات مهم مورد توافق در لوزان اشاره کرد و گفت: «مثلا ایرانیان قبول کردند که به مدت 15 سال در غنای بالای 3.5 درصد، غنی سازی نداشته باشند.»

حرفی که بارها در این کنفرانس خبری از جاش ارنست شنیده شد این بود که «مذاکرات بهترین راه برای بازداشتن ایران از رسیدن به سلاح هسته ای بود.»

وی در ادامه گفت که این جمله ریشه در مواضع اوباما دارد و «اوباما امروز با جامعه یهودیان مقیم آمریکا لاقات می کند و به آنها توضیح می دهد که چرا توافق هسته ای به نفع اسرائیل است.»

ارنست خطاب به مدافعان طرح بمباران تأسیسات هسته ای ایران گفت: «حمله به ایران فقط آنها را قادر می کند که دیگر کشورهای منطقه را با برنامه خود برای ساخت سلاح هسته ای همراه کنند.»

سخنگو با مدافعان اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران هم سخن گفت؛ ارنست گفت: «اگر ما تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کردیم، کشورهایی که با ما در این راه همکاری کرده بودند به ما می گفتند که ایران تعهد داد و به تعهدات خود پایبند ماند، پس دیگر تحریم معنی ندارد.»

ارنست علت جالب دیگری هم برای مخالفت برخی سناتورها با توافق هسته ای برشمرد.

وی با طعنه و کنایه ای قوی به جمهوری خواهان گفت: «بسیاری هستند که در سنا، توافق با ایران را بر اساس ارزش هایش نمی سنجند و فقط بر این اساس ابراز مخالفت می کنند که از رئیس جمهور بودن یک دموکرات خوششان نمی آید.»


نظر شما :