به توافق هسته‌ای نزدیک نیستیم

۰۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۳:۰۸ کد : ۱۹۴۵۵۴۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

یکی از مذاکره کنندگان اروپایی پنج شنبه شب با رد اظهارات مطرح شده مبنی بر نزدیک بودن توافق هسته ای، گفت هنوز موضوعات بسیاری باقی مانده که باید حل شود.

به گزارش فارس، در حالی که پیش از این گمانه زنی هایی مبنی بر احتمال تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته ای مطرح شده بود، یکی از مذاکره کنندگان اروپایی شب گذشته این مسئله را کرد و گفت طرفین هنوز به توافق نزدیک نیستند.

این مقام اروپایی که به شرط عدم افشای نام در جمع خبرنگاران حاضر در شهر لوزان، محل برگزاری دور تازه مذاکرات هسته ای، صحبت می کرد، با انتقاد از ایران به دلیل خودداری از امتیازدهی، گفت: «بر خلاف آنکه ایرانی ها می گویند 90درصد کار توافق انجام گرفته، این درست نیست. به توافق نزدیک نیستیم.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی افزود: «ما کاملا (با توافق) فاصله داریم. مسائل بسیار مانده که باید حل شوند. ایرانی ها باید امتیازات واقعی بدهند.»

این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که پیش نویس توافق هسته ای آماده شده است. اما ساعتی بعد هم ایران و هم یک مقام وزارت خارجه آمریکا این مسئله را رد و اعلام کردند که هنوز بر سر هیچ موضوعی توافق نهایی نشده است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم دیروز گفت: «داریم بر سر برخی موضوعات دشوار فشار می آوریم، اما پیشرفت هایی هم داشته ایم.»

با این وجود یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه گفت در صورتی که طرفین به توافق هسته ای نرسند، دولت با کنگره برای تصویب تحریم های تازه علیه ایران، همکاری می کند.

تازه ترین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 6 کشور از روز یکشنبه با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا آغاز شده و انتظار می رود تا روز شنبه نیز ادامه داشته باشد. بر اساس دومین تمدید برنامه اقدام مشترک، طرفین برای رسیدن به توافق جامع تا 9 تیر ماه زمان دارند، با این حال طرف غربی اعلام کرده است که دو طرف باید تا پایان ماه مارس (11 فروردین) بر سر چارچوب راهکار جامع، به توافق برسند. 


نظر شما :