اوباما: پشیمانم که گوانتانامو را نبستم

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۴۵۵۰۸ سرخط اخبار

اوباما گفت که اگر برای بار دیگر رئیس جمهور شود اولین دستورش بستن گوانتانامو است و از این که دستور تعطیلی زندان گونتانامو را صادر نکرده است، پیشمان است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اوهایو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به عقب و اولین روزهایش در کاخ سفید بازگردد چه نصیحتی برای خودش خواهد داشت گفت: فکر می کنم در اولین روز گوانتانامو را تعطیل کنم. فکر نمی کردم سیاست ها در قبال این زندان پر مناقشه تا این اندازه تغییر کند.

اوباما گفت: زمانی که در دور اول ریاست جمهوری، کارم را آغاز کردم دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای تعطیل شدن زندان نظامی گوانتانامو توافق داشتند و من فکر می کردم اجماع کافی برای عقب انداختن اجرای این تصیم وجود دارد اما سیاست ها جدی تر شد و مردم از لفاظی ها در باره این زندان خسته شدند .

وی افزود: حتی جان مک کین، سناتور آریزونا نیز از ایده بستن گوانتانامو حمایت کرد با این حال خواهان اعمال محدودیت های بیشتر در کار نقل و انتقال زندانیان و ممانعت بر انتقال آنها به آمریکا برای محاکمه بود.

این زندان که از سال 2002 در پایگاه دریایی در خلیج گونتانامو ایجاد شده است، برای بازداشت گروههای تروریستی از افغانستان، عراق و دیگر کشورها که پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 دستگیر شده بودند، استفاده می شود. آمریکا به خاطر نگهداری زندانیان در این زندان بدون محاکمه، شکنجه آنها و نپذیرفتن کنوانسیون ژنو از سوی جامعه بین المللی تحت فشار قرار گرفته است. تا ژانویه 2015 هنوز122 زندانی در این زندان وجود داشت.

در سالهای اخیر دولت آمریکا اعلام کرد حداقل تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما این زندان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
 

کلید واژه ها: گوانتانامو


نظر شما :