عربستان: هر چه به ایران دادید ما هم می خواهیم

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۵۳۸۷ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع
شاهزاده بانفوذ عربستان سعودی اعلام کرد 1+5 هر حقوق هسته ای را که به ایران بدهد ریاض هم خواهان آن خواهد شد.

به گزارش عصرایران، رئیس اسبق سازمان جاسوسی عربستان سعودی هشدار داد که هر حقوق هسته ای که ایران در مذاکرات به دست بیاورد ریاض و دیگر کشورها نیز خواهان آنها خواهند شد.

شاهزاده ترکی فیصل قبل از این به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا و بریتانیا فعالیت می کرد و ریاست سازمان اطلاعات و امنیتی عربستان سعودی را نیز برعهده داشت.

ترکی فیصل هم اکنون تنها عهده دار مسؤولیت یک سازمان خیریه غیردولتی است با این حال در میان رسانه ها و تحلیلگران او به عنوان سخنگوی غیررسمی دولت عربستان سعودی شناخته می شود.

ترکی فیصل در مصاحبه با بی بی سی ادامه داد: همیشه گفته ام هر چیزی که نتیجه این مذاکرات هسته ای باشد ما هم مثل آن را می خواهیم. اگر ایران دارای توانایی غنی سازی اورانیوم در هر سطحی داشته باشد نه تنها عربستان سعودی بلکه کل جهان خواهان در پیش گرفتن بدون مانع این روند خواهد بود. این اعتراض اصلی ما به روند 1+5 است.

شاهزاده ترکی فیصل برادر زاده ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان سعودی و برادر سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور است.
وی افزود: اگر ایران توانایی غنی سازی اورانیوم در هر سطحی را داشته باشد عربستان سعودی تنها کشوری نخواهد بود که خواهان این موضوع است.
 
ترکی فیصل با هشدار نسبت به گسترش دایره فناوری هسته ای مدعی شد: ایران هم اکنون بازیگر مانع ساز در برخی مناطق جهان عرب چه در سوریه، عراق، فلسطین یا بحرین است. پایان دادن به نگرانی ها درباره گسترش سلاح هسته ای پایان مشکلات ما با ایران نخواهد بود. به نظر می رسد هم اکنون ایران اشغال خود را در عراق گسترش می دهد و این موضوع غیرقابل قبول است.

در هفته گذشته، ریاض قرارداد هسته ای را با کره جنوبی امضا کرد که شامل طرح بررسی امکان ساخت دو نیروگاه هسته ای در خاک عربستان سعودی است.
عربستان سعودی قبلا هم قراردادهای هسته ای را با چین، فرانسه و آرژانتین امضا کرده بود.
این کشور به دنبال ساخت 16 نیروگاه هسته ای در 20 سال آینده است.

کلید واژه ها: فیصل


نظر شما :