خوش بینی کری و اشتانمایر به مذاکرات هسته ای

۲۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۴۵۲۱۵ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری با «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان که به آمریکا سفر کرده است، در خصوص فرایند مذاکرات ایران و 1+5 تصریح کرد: همانطور که همه می دانند، این یک فرایند مذاکره مربوط به گروه 1+5 است و شرکای مهم ما، تمامی اعضای این گروه هستند که شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیای کبیر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، وی تصریح کرد که اعضای گروه 1+5، در مواضع خود متحد هستند که این مسئله آنها را قادر می سازد در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران، مسوولیت پذیری و قاطعیت داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص دیدار با دیدار خود با وزرای خارجه 1+5 در پاریس تصریح کرد: ما به صورت مفصل در پاریس در خصوص موضوعاتی که همچنان شاهد اختلافاتی در آن زمینه ها هستیم گفت وگو کردیم و بسیار امیدواریم که در طول روزهای آینده بتوانیم این شکاف ها را از بین ببریم.

کری بر نقش مهم آلمان در فرایند مذاکرات تأکید کرد و گفت: دانشمندان آلمانی، کارشناسان هسته ای آلمان زمان زیادی را صرف تحلیل پیشنهادات کردند و به ما در فهم گزینه ها کمک کردند و تا حد زیادی به توانمندی ما در این مرحله حساس از مذاکرات کمک کردند و در حال حاضر بسیار مهم است که همانطور که ما انتخاب های اساسی صورت می دهیم  ایران نیز انتخاب های اساسی صورت دهد تا به جهان به حد کارآمد و موثری ثابت کند که هیچ مسیری به سوی تسلیحات هسته ای وجود نخواهد داشت و جهان می تواند از فعالیت هایی که ایران در آن مشارکت دارد اطمینان داشته باشد.

اشتاین مایر نیز به دیدار با کری در اواخر هفته گذشته در پاریس اشار کرد و تأکید کرد که دیدارهای متوالی و فشرده در خصوص موضوع هسته ای ایران در این برهه از زمان بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع ایران، همانطور که کری به آن اشاره کرد، ما هفته گذشته از فرصت خود در پاریس استفاده کردیم تا با شرکای اروپایی خود یعنی فرانسه و بریتانیا گفت وگو کنیم و یک رویکرد مشترک را با یکدیگر هماهنگ کنیم به طوریکه این رویکرد ما را به سمت دور نهایی مذاکرات برای یافتن یک راه حل سوق دهد.

وزیر خارجه آلمان تأکید کرد: برای بیش از یک دهه، نزاع (در خصوص موضوع هسته ای ایران) با ما همراه بود. من در دوران اول صدارت به عنوان وزیر خارجه آلمان در این موضوع درگیر بودم بنابراین اجازه دارم که بگویم برای اولین بار در طول این 10 سال، من تحت تأثیر این مسئله قرار گرفتم که مذاکرات ر یکسال گذشته دارای ماهیت جدی بوده است. پیشرفت در مذاکرات ملموس بوده است اما با اینحال دو طرف متقاعد شده اند که تمامی موانع از میان برداشته نشده است و بنابراین از همه و ایران خواسته می شود که مذاکرات را با یک روحیه جدی ادامه دهند و ما از ایران می خواهیم و آن را ترغیب می کنیم تا آمادگی خود را برای مصالحه و توافق نشان دهد و ابراز کند.

اشتاین مایر تأکید کرد: گزینه بین توافق خوب و توافق بد نیست. کاملاً واضح است که ما چه می خواهیم. ما می خواهیم در زمینه آنچه که خواهان آن هستیم شفاف سازی کنیم و آن این است که دسترسی به بمب هسته ای برای ایران غیرممکن است.

کلید واژه ها: پاریس


نظر شما :