جهان اجازه حفظ سانتریفیوژها را به ایران می‌دهد

۰۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۱۷ کد : ۱۹۴۴۶۵۹ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

روزنامه اسرائیلی جورازلم پست در شماره امروز خود به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت که جهان به ایران اجازه می دهد سانتریفیوژهای غنی سازی خود را حفظ کند. توافقی که قرار است انجام شود 10 ساله خواهد بود و به همین دلیل است که نتانیاهو باید در کنگره سخنرانی کند.

 
به گزارش فرارو به نقل از جورازلم پست، 9 سال پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه الزام آوری را برای به تعلیق درآوردن غنی سازی اورانیوم در ایران تصویب کرد، قدرت های جهان-بر اساس گزارش هایی که از نتایج مذاکرات هسته ای در ژنو به گوش می رسد- در آستانه اعطای اجازه حفظ حدود شش هزار و 500 سانتریفیوژ به ایران هستند.
 
یکی از مقامات اسرائیلی با تاکید بر اینکه «این مسیر نگران کننده است» افزود که گزارش های منتشره در مورد توافقی که رو به نهایی شدن است، برای تل آویو شگفت آور نیست و مقامات پیش از این جزئیاتش را می دانستند، اگرچه آمریکا اخیرا اعتراف کرد که طی ماه های گذشته اسرائیل را خارج از حلقه اطلاعاتی نگه داشته بود.
 
این مقام اسرائیلی با اشاره به سال 2006 و نخستین قطعنامه شورای امنیت از شش قطعنامه ای که علیه ایران صادر شد، گفت: «در ابتدا، موضع قدرت های جهانی این بود که ایران نباید هیچ سانتریفیوژی داشته باشد. بعد، در توافق موقت سال 2013 آنها (گروه 1+5) مفهوم کلی نوعی غنی سازی نمادین که به ایرانیان اجازه می داد چهره خود را حفظ کنند را  پذیرفتند. حال اگر در حال گفتگو در مورد هزاران سانتریفیوژ هستیم، معلوم است که چیزی نمادین نیست بلکه یک ظرفیت صنعتی گسترده است که نهایتا بسیار بسیار خطرناک خواهد بود.»
 
این مقام اسرائیلی از اطلاعات جدیدی که منتشر شده برای توجیه سخنرانی بحث برانگیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی هفته آینده استفاده کرد و گفت به همین دلیل است که نتانیاهو مصر به سخنرانی در کنگره و انتقال نگرانی و نظرات خود به  قانون گذاران آمریکا است.
 
یکی از مقامات ارشد آمریکا روز دوشنبه گفت که بر سر مسئله هسته ای ایران پیشرفت هایی در مذاکرات صورت گرفته اما دو طرف تاکید کردند که هنوز کار بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد.
 
پس از مذاکرات دو روزه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی اش، جان کری، مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 توافق کردند که مذاکرات دوشنبه آینده از سرگرفته شود.
 
یکی از مقامات ایران گفت که ظریف و کری برای دور بعدی مذاکرات، دوم مارس به سوئیس بازمی گردند و این در حالی است که نتانیاهو قصد دارد سوم مارس در کنگره سخنرانی کند.
 
آسوشیتدپرس گزارش داد که این توافق در ابتدا برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند اما به تدریج اجازه افزایش فعالیت هایی که می تواند در سال های پایانی توافق (که انتظار می رود 10 ساله باشد) منجر به تولید تسلیحات هسته ای شود، را می دهد. 
 
جورازلم پست در ماه نوامبر گزارش داد که مقامات اسرائیل نگرانی بسیاری در مورد تاریخ قطعی پایان توافق دارند و می گویند با منقضی شدن تاریخ توافقنامه، در شرایطی که زیرساخت های برنامه ایران برچیده نشده، این کشور آزاد خواهد بود که هرکاری می خواهد انجام دهد.
 
بر اساس گزارش آسوشتیدپرس، این زیرساخت ها نه تنها برچیده نمی شود بلکه در حال حاضر این ایده نیز روی میز است که طی دوره توافقنامه، ایرن برای رفتار خوب خود جایزه بگیرد و محدودیت های اعمال شده بر غنی سازی اورانیوم به تدریج برداشته شود. 
 

نظر شما :