امیدواریم امسال S300 را دریافت کنیم

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۹ کد : ۱۹۴۴۲۶۹ سرخط اخبار

سفیر ایران در مسکو با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: ایران گام های لازم را در ۲ سال گذشته برداشته و هم اکنون نوبت کشورهای غربی است.

به گزارش فارس مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حاشیه دیدار خود از خبرگزاری بین المللی روسیه در گفت وگویی با خبرنگاران به سؤالات آنها در خصوص مناسبات دوجانبه و ... پاسخ داد.

مشروح گفت وگوی سنایی با خبرنگاران در مسکو را در زیر می خوانید.

*سوال: دستاوردهای ایران در 36 سال گذشته چه بوده و آیا تحریم های اعمال شده علیه روسیه در تعامل تهران و مسکو مشکل ایجاد نمی کند؟

سنایی: ما ایرانی ها، نه تنها من به عنوان سفیر بلکه هر ایرانی احساس سرافرازی می کنیم که پس از گذشت 36 سال ملت ایران همچنان با قاطعیت راه خود را ادامه داده و به رغم مواجه شدن با مشکلات و دشواری های مختلف در این راه طی 36 سال گذشته بر دستاوردهای خود اصرار دارد.

علیه ایران تحریم هایی به کار گرفته شده و سعی داشتند از اشکال مختلف بر ایران فشار وارد کنند. ولی ما در هر حال مجازات ها را پشت سر گذاشتیم، همه امور در ایران رو به توسعه است، ما نمی گوییم که مشکلی نیست، ولی در هر حوزه و از جمله از لحاظ سیاسی هم نهادهای دموکراتیک در کشور ما توسعه می یابد. در سال 2012، انتخاباتی برگزار شد که در نتیجه آن رئیس جمهور جدید دکتر حسن روحانی با رویکرد جدید در صحنه قدرت حضور یافت.

از لحاظ اقتصادی نمی گوییم که مشکلی نیست، نمی گوییم دشواری نیست، ولی مهم این است که ما تحریم ها و دشواری هایی را که خیلی شدید و جدی بودند را پشت سر گذاشتیم.

در حوزه علم و فناوری هم پیشرفت زیادی داشتیم. ممکن است شنیده باشید که ایران در سال 2014 از لحاظ نانو تکنولوژی جایگاه هفتم را در جهان به دست آورده بود. این امر، آن هم در شرایط تحریم ها، به این سادگی حاصل نمی شود، در همه حوزه ها، به طور اخص در حوزه علم و فناوری با جدیت بسیار کار می کنیم.

در مجموع کشور در حوزه های مختلف پیش می رود و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان ساختار سیاسی ویژه شناخته شده است. ما معتقدیم این ساختار تکامل پیدا می کند و این امر نه تنها در حوزه سیاسی بلکه در حوزه علمی هم شناخته شده و بررسی می شود.

ایران امروز قدرت نیرومند منطقه ای است که نقش خیلی مثبتی در خاورمیانه ایفا می کند. ایران همیشه با تروریسم و افراط گرایی مقابله کرده و از تروریسم و افراط گرایی آسیب دیده است. این پدیده تا حدودی با حمایت دیگر کشورها علیه ما اعمال و شخصیت های سیاسی ما در این عملیات تروریستی جان باختند.

ولی ایران در حمایت از صلح و ثبات در منطقه و جهان موضعی اصولی دارد.

*سؤال: ایران چه طرح هایی برای مقابله با داعش دارد؟ آیا به دنبال همکاری با دیگر کشورهای منطقه در این زمینه هستید؟ موضع ایران نسبت به تحریم های غرب و فشار غرب بر روسیه و اوضاع اوکراین چیست؟

سنایی: ایران باور دارد آنچه که تروریسم یا افراط گرایی در خاورمیانه نامیده می شود و تحت این عناوین در جریان است، پدیده خیلی شومی است و در نتیجه این پدیده شوم اقدامات بیرحمانه ای رخ می دهد.

ایران باور دارد بخشی از این پدیده نتیجه سیاست نادرستی است که طی سال های گذشته از طرف قدرت های بیگانه در خاورمیانه انجام شده بود. آنچه امروز در عراق و سوریه مشاهده می کنیم و آن کشتارهایی که رخ می دهد نتیجه سیاست نادرستی است که توسط قدرت های بیگانه و به طور ویژه غرب طی 10 سال گذشته در این کشورها در جریان بوده است.

ما حتی در خصوص شیوه های عمل و همچنین اهداف ائتلافی که علیه داعش شکل گرفته و خود ائتلاف که ائتلافی بین المللی نامیده می شود و همچنین شیوه های عمل و اهداف این امور تردید داریم.

ایران و روسیه در این مورد دیدگاه های مشترکی دارند. ایران و روسیه معتقدند تقسیم تروریسم به خوب و بد برای منطقه و جهان عواقب فوق العاده ناگواری دارد. طی سه سال گذشته حمایت گسترده ای از تروریست ها و گروه های غیرقانونی صورت گرفت، آنها تجهیز و مسلح شدند، حالا وقتی از داخل این گروه ها ساختارهایی چون داعش خارج شدند تعجب آور است که برخی کشورهای غربی و اعضای ناتو می گویند باید از تروریست های خوب حمایت کرد و آنها را تعلیم داد و اپوزیسیون خوب باید تعلیم دیده شود. این امر هدف این عملیات را زیر سؤال می برد. لذا ما امیدواریم دیدگاه های غرب و ناتو در این مورد واقع بینانه تر باشد.

آنچه در مورد شرق اروپا رخ می دهد، این امر البته در میزان زیادی نتیجه دخالت های دیگر کشورها است. اینها اهدافی است که ناتو حین توسعه طلبی خود پیگیری می کند. ما امیدواریم در مورد تمام این امور شاهد رویکرد واقع بینانه تر باشیم.

*سوال: امروز از تضاد بین شیعه و سنی در جهان اسلام خیلی صحبت می شود و همچنین عربستان سعودی و ایران به ظاهر بر سر رهبری در جهان اسلام رقابت می کنند. دیدگاه شما در مورد این نظریه ها چیست؟ 

سنایی: شما می دانید که مسیحیان و مسلمانان طی قرن ها در کشورهای مختلف همراه هم زندگی کرده و مسلمانان اعم از شیعه و سنی طی قرن ها همزیستی داشته اند، ممکن است در طول تاریخ حادثه ای هم رخ داده باشد، ولی این حوادث و موارد تضاد و تشنج خیلی نادر و ناچیز بوده است. به همین دلیل روشن است که بحث هایی که بین مسلمانان بروز می کند، بحث دعوای بین مسلمان و غیر و مسلمان و اختلاف بین سنی ها و شیعیان به طور ساختگی ایجاد شده است. مقاصد و طرح هایی است که از خارج تزریق، حمایت و دنبال می شود. مگر شیعیان و سنی ها به تازگی در عراق زندگی با یکدیگر را شروع کردند؟ شیعیان و سنی ها طی قرن ها آنجا بودند. پس چرا آن وقت تضادی بین آنها نبود؟ چرا بین آنها درگیری نبود و آنها خون یکدیگر را نمی ریختند؟ طبیعی است که آنچه در جریان است بیشتر ماهیت سیاسی، اقتصادی و نظامی دارد. لذا دلایل را باید خارج از این کشور و خارج از منطقه جستجو کرد.

اگر به روسیه، یا به ایران نگاه کنید، آنجا مسلمانان، مسیحیان، شیعیان، سنی ها همراه هم زندگی می کنند. سنی ها و سایر اقلیت های دینی در ایران زندگی می کنند و هرگز تشنجی و در جامعه درگیری در هیچ بخش از جامعه در این زمینه نبوده است. به همین دلیل بی ثباتی کنونی نتیجه اجرای پروژه ای است که کارگردانی می شود. سیاست طی سال های گذشته خیلی ناپاکتر شده و امید بسیار داریم در آینده شاهد سیاست پاکتری باشیم. رقابت سیاسی و رقابت منافع در منطقه و جهان موجود است و این امری طبیعی می باشد ولی ما امیدواریم شاهد رقابت و سیاست پاکتری در آینده باشیم.

در مورد ایران و عربستان سعودی مایلم بگویم ایران و عربستان سعودی هر دو کشورهای بزرگ اسلامی هستند و ما معتقدیم همکاری ایران و عربستان سعودی برای جهان اسلام مفید بوده و همچنین باعث تقویت ثبات منطقه می شود. این همکاری و تعامل می تواند فواید بسیاری برای منطقه و جهان اسلام داشته باشد. البته در سال های اخیر شاهد نوعی تنش های محدود بین دو کشور بودیم که ایران مبتکر این تنش ها نبوده، زیرا موضع ثابت ایران برقراری روابط دوستانه با عربستان سعودی به عنوان کشور مسلمان می باشد و اینکه از این همکاری و تفاهم در راه ثبات و امنیت منطقه استفاده بشود.

در مورد گفت وگوی مذهبی بین ایران و روسیه، می توان گفت دو کشور به سه دلیل، روابط مذهبی خوبی دارند. دلیل اول وجود اعتماد بین دو کشور و در روابط دو کشور می باشد. دو کشور در تفاهم روابط خود را پیش می برند، در مورد اوضاع روابط دو کشور هیچ نگرانی موجود نیست. علت دوم این است که مذهب و دین و نهادهای مختلف دینی در کشورهای ما نقش مهمی ایفا می کنند. کلیسای ارتدوکس و نهادهای اسلامی در روسیه با نهادهای مشابه در ایران ارتباط و همکاری دارند. ما قریب به 15 دور گفت وگو بین ایران و کلیسای ارتدوکس روسیه ترتیب داده ایم و بین ایران و مسلمانان روسیه هم روابط خوبی وجود دارد. علت سوم، به نظر برخی تحلیل گران، این است که روحیات افراد متدین در ایران و روسیه به هم شباهت بسیار دارد. یعنی فرهنگ ارتدوکس به فرهنگ شیعه، به فرهنگ ایرانی شباهت بسیار دارد. این هم باعث نزدیکی ملت های ما می شود: فرهنگ ارتدوکس روسیه و فرهنگ شیعه ایرانی دو ملت ما را نزدیک می کنند.

*سوال:موضع تهران برای نیل به توافق نهایی در مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵  تا چه حد قطعی است؟

سنایی: اگر ما به سخنان رهبر معظم انقلاب که اخیراً قبل بیان شد توجه کنیم، ایشان فرمودند که ایران خواهان ادامه مذاکره است. به اعتقاد ایران می توان در چارچوب توافقات مشترک این پرونده را به پایان رساند. قابل درک می باشد که ایران خواهان نیل به توافق مناسب است، توافقی که در آن حقوق ایران رعایت می شود. آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران هم به صراحت و وضوح گفت ایران آماده نیل به توافق است. البته طبیعی است که خواهان لغو همه تحریم ها است و چنانچه رهبر معظم انقلاب ما عنوان کردند ایران آماده امضای موافقتنامه ای یک مرحله ای است و آماده امضای موافقتنامه ای نیست که به اشکال مختلف تعبیر شده است.

ایران معتقد است موضع آن خیلی شفاف می باشد. ایران معتقد است طی یکی دو سال گذشته همه قدم های لازم را برداشته و اینک نوبت کشورهای غربی است. آنها باید نظر خود را تغییر ندهند و به آنچه در دورهای قبلی مذاکره گفته شده بود پایبند باشند. ضمناً آقای ظریف وزیر امور خارجه ما گفت ایران معتقد است اگر توافقی حاصل نشود این امر به معنی آخر زمان نخواهد بود.

*سؤال: اخیراً در روسیه گفته شد در مورد اجرای معامله پایاپای نفت در ازای کالا بین ایران و روسیه در رابطه با سقوط قیمت نفت مشکلی بروز کرده، آیا می توانید اوضاع مربوط به این مسئله را توضیح دهید؟ مسئله از سر گرفتن اجرای قرارداد مربوط به سامانه ضدهوایی اس300 چطور حل می شود؟ آیا تا دیدار وزیر دفاع ایران از مسکو در آوریل در این مورد پیشرفتی خواهد شد؟

سنایی: در سال 2014 قدم های مختلفی در توسعه روابط تجاری - اقتصادی دو کشور ما برداشته شد. من می توانم آنها را برشمارم. تفاهمنامه بزرگی در مورد همکاری تجاری - اقتصادی امضا شد و حوزه های مختلفی و از جمله حوزه های انرژی را شامل می شود.

به دنبال آن جلسه کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه در تهران برگزار شد. وزیر انرژی روسیه و همچنین وزیر نفت ایران حضور داشتند و آنها پروژه های مختلفی به ارزش 70 میلیارد دلار تعیین کردند که این پروژه ها در آینده می توانند اجرا شوند.

علاوه بر این در بخش انرژی اتمی سه سند امضا شد، موافقتنامه همکاری در حوزه انرژی اتمی که پیرو موافقتنامه 20 سال قبل بود. قرارداد ساخت فازهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر که این عملیات در سال 2015 آغاز می شود و سند سوم تفاهمنامه همکاری در تولید سوخت در ایران.

علاوه بر این، مجوز تولیدات آبزیان و فرآورده های دریایی از ایران به روسیه صادر شد. در حال حاضر مجوز صادرات فرآورده های گوشتی و لبنیات از ایران به روسیه در حال صدور است. سازمان نظارت بر محصولات دامپزشکی روسیه به ما اعلام کرده که در ماه مارس این مجوز صادر می شود.

گام های خوبی در زمینه همکاری های بانکی برداشته شده تا حواله پول بین دو کشور تسهیل شود. بانک مرکزی دو کشور در حال حاضر در مورد باز کردن حساب روبلی و ریالی مذاکره می کنند. ایران در حال مذاکره با اتحادیه اقتصادی اورآسیا و اتحاد گمرکی اورآسیا می باشد تا تعرفه های گمرکی را کاهش دهد.

در مجموع قدم هایی که گفتم و قدم های دیگری در سال 2014 برداشته شد و بسیاری از آنها در سال 2015 تحقق خواهد یافت. امیدواریم این توافقات باعث شود حجم مبادلات بین کشورهای ما رشد کند. از سال 2011 تا 2014 حجم بازرگانی دو کشور 30 درصد کاهش یافته است. امیدواریم امسال روند معکوس آغاز و حجم بازرگانی بین کشورهای ما رشد کند. رؤسای کمیسیون بین دولت های ما معتقدند اگر این توافقات در سال 2015 اجرا شود حجم بازرگانی می تواند نزدیک به 20 میلیارد دلار برسد.

هر چند مشکلاتی بروز کرد. تحریم های روسیه، پایین رفتن قیمت حامل های انرژی و نوسان نرخ روبل مشکلاتی بود که سر راه همکاری ما بروز کرد. ولی این ها مشکلاتی گذرا هستند، آنها در حال رفع شدن بوده و در آینده رفع می شوند.

*سوال: در 6 ماه گذشته حجم صادرات این فرآورده ها به روسیه چطور تغییر یافته و در وهله اول به کدام گروه از کالاها توجه شده بود. شما از لبنیات و فرآورده های دریایی سخن گفتید، ولی کدام محصولات به مغازه ها رسیده و کدام اجناس در آینده نزدیک به مغازه ها می رسد؟

سنایی: در واقع این کار تازه، در نیمه دوم سال 2014، شروع شده است. منظورم فعالیت مربوط به صادرات فرآورده های خوراکی ایرانی به روسیه می باشد. هنوز آمار رسمی سال 2014 منتشر نشده است. سال ایرانی هم 20 مارس به پایان می رسد و ما می توانیم در ماه آوریل آمار مربوطه را ارائه دهیم. در هر حال امر قطعی این است که صادرات میوه، تره بار و خشکبار ایرانی که در گذشته وجود داشت در حال تقویت و رشد می باشد. می دانید که محصولات ایرانی در روسیه مشتری بسیاری دارد، زیرا آنچه از آمریکای لاتین یا آفریقا وارد می شود (اساساً میوه و سبزیجات) فقط ظاهر زیبا دارند، ولی طعم و بوی طبیعی ندارند. از طرف دیگر فرآورده های ایرانی تازه و طبیعی هستند.

به ما از مسکو و دیگر مناطق روسیه خیلی مراجعه می شود. در حال حاضر نمایشگاه فرآورده های خوراکی ایران در مسکو در جریان است. شرکت های متعدد ایرانی در آن شرکت می کنند. شرکت های روس برای مذاکره با شرکت های ایرانی درخواست های بسیاری مطرح کردند و طرف روس و کمپانی های روسی علاقه مند گسترش صادرات از ایران هستند.

برای اولین بار به ایران اجازه صادرات فرآورده های دریایی به روسیه داده شد. 19 شرکت ایرانی این مجوز را دریافت کردند. مطلع هستید که صادرات ماهی و میگو از ایران شروع شده البته هنوز اطلاعات دقیقی در مورد حجم آن در دست نیست.

امیدواریم در ماه مارس هم دو واقعیت خوب رخ دهد: ممکن است اواخر فوریه و اوایل مارس به شرکت های مختلف ایرانی اجازه صادرات فرآورده های گوشتی و لبنیات به روسیه داده شود. فعلاً این مجوز صادر نشده و ما امیدواریم این مجوز داده شود. ما امیدواریم مسئله تعرفه های مربوط به اتحاد گمرکی هم روشن شود. امیدواریم این هم رخ دهد که خواهد داد و در مجموع در سال 2015 شاهد فعالیت بسیاری در جهت ایرانی در روسیه خواهیم بود.

*سوال: روابط ایران با مصر را چطور می توانید توصیف کنید؟ در این رابطه نظر شما در مورد دیدار رئیس جمهور پوتین از مصر چیست؟

سنایی: ما معتقدیم همکاری منطقه ای و تعامل منطقه ای ابزار خوبی برای حل مسائل است. به همین دلیل دیدار آقای پوتین از مصر بلاتردید بر روابط این دو کشور و همچنین بر برقراری ثبات و تقویت مبارزه با پدیده شوم تروریسم اثر مثبت خواهد گذاشت.

معاون وزیر امور خارجه ایران در مراسم تحلیف آقای السیسی و همچنین اجلاس سران آفریقا در اتیوپی حضور داشت. ما امیدواریم همکاری کشورهای منطقه توسعه یابد و طبیعتاً گفت وگوی ایران و مصر بلاتردید می تواند به حل و فصل مسائل موجود در جهان اسلام کمک و بر این امور اثر گذارد. و در مجموع این باور است اشتراک مساعی برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم ضرورت دارد.

سؤال: ارزیابی شما از چشم اندازهای احتمالی تحویل تسلیحات آمریکایی به اوکراین چگونه است؟ در مورد تحویل سامانه ضدهوایی اس300 به ایران می توانید جزئیات بیشتری را بیان کنید؟

سنایی: امیدواریم آنچه در خصوص اوکراین در جریان است از راه گفت وگو و تفاهم حل شود. راهی که به تشدید درگیری منجر می شود و این نوع رویکردها برای کسی فایده ای ندارد و ما امیدواریم مسئله اوکراین از راه گفت وگو حل شود. این تنها راه حل است. امیدواریم طی روندی که در جریان است و در ملاقاتی که در مینسک برگزار می شود راه منا سبی برای حل مسئله اوکراین پیدا و آرامش در این منطقه برقرار شود.

در مورد سامانه ضدهوایی اس300 این سؤال خیلی تکرار می شود. من می خواهم امیدوار باشم دوستان روس ما در سال 2015 این تجهیزات دفاعی را به ایران تحویل دهند تا در سال 2016 دوباره از من در این مورد سؤال نشود.

*سوال: به نظر شما مدل توسعه ای مدنظر ایران از لحظه انقلاب اسلامی تاکنون چه مراحلی را پشت سر گذاشته است؟

سنایی: مدل جمهوری اسلامی ایران مدل جدیدی است. این مدل به اشکال مختلف از تجربه دیگران استفاده می کند، ولی نظام مستقل خود را دارد. از برخی لحاظ بین دیگر مدل ها است. برای مثال نظریه های سیاسی دموکراتیک و مذهبی موجود است. دشوار است بگوییم جمهوری اسلامی ایران نظامی دموکراتیک است یا مذهبی؛ زیرا عنوانش نشان می دهد که هم حکومت مذهبی است و هم دموکراتیک.

مدل اقتصادی ایران هم بر بخش های خصوصی، تعاونی و دولتی اتکا دارد. بلاتردید این سیستم منحصر به فردی هست. 12 فروردین 1358 یا اول آوریل 1979 در ایران همه پرسی شد و 98 درصد جمعیت ایران در آن شرکت و به نفع تأسیس جمهوری اسلامی رأی دادند. قبل از آن سؤال می شد نظام آینده کشور چطور باید نامیده شود؟ جمهوری دموکراتیک یا جمهوری اسلامی؟ بحث های بسیاری شد. ولی عنوان جمهوری اسلامی پیشنهاد امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی بود و این پیشنهاد مطرح شد و 98 درصد به نفع آن رأی دادند. حکومت ایران از نقطه نظر نظام سیاسی و قانون اساسی مدل خاص و ویژه ای است.

*سؤال: پیش بینی شما پس از ملاقات مسکو بین اپوزیسیون و دولت سوریه چیست و آیا امکان همکاری با روسیه در این مورد به منظور رسیدن به حل مسئله هست و نظر شما در مورد نقش مصر در این رابطه چگونه است؟

سنایی: ایران و روسیه در مورد همکاری در سوریه تجربه خیلی خوب و مفیدی دارند. دو کشور در مورد مسئله سوریه به طور منظم مشورت می کنند. این تجربه در مورد عراق و همکاری دو کشور در مورد عراق هم می تواند مفید باشد. به این ترتیب ایران و روسیه طی سال های گذشته تجربه خوبی داشتند و این امر باعث می شود این تجربه گوارای سال های 90 بین کشورهای ما در مناطق مختلف جهان در آسیای مرکزی و قفقاز، در مورد افغانستان و دیگر امور به کار گرفته شود.

آنچه در مسکو رخ داد، گفت وگوی دولت و اپوزیسیون، خود آغاز این روند نقطه مثبتی است. ولی برای اینکه گفت وگوی مذکور بتواند بر وقایع اثر مثبت بگذارد، برای اینکه بتواند بر اوضاع در کشور اثر گذارد، ضرورت دارد این گفت وگو و گروه شرکت کننده در این گفت وگو گسترش داده شود. در هر حال موضع ایران در مورد گفت وگوی جاری و آنچه که رخ داد مثبت است. ایران معتقد است این گفت وگو می تواند بر وقایع سوریه اثر مثبت گذارد.

*سؤال: مذاکرات اسرائیل و فلسطین عملاً به بن بست رسیده است. این مذاکرات مدت طولانی ادامه داشت و نتیجه ای نداد. می توانید نظر خود را بیان کنید؟ به چه شکلی می شود این مسئله را حل کرد؟

سنایی: در مورد گفت وگوی فلسطین، همه دیدند که پس از سال های طولانی نتیجه ای حاصل نشد. حقوق فلسطینیان شناخته نمی شود، البته این ایدئولوژی حقوق فلسطینیان را به رسمیت نمی شناسد. ما شاهد تجاوزهای مختلف علیه ملت مستضعف فلسطین و غزه بودیم. اگر می خواهند شکل دیگری پیدا کنند پس باید حقوق اولیه ملت فلسطین را قبول کنند.

*سؤال: جوش و خروش زیادی در مباحث نظامی و امنیتی در دنیا و به ویژه در منطقه خاورمیانه به وجود آمده است و آذربایجان هم از اسرائیل سلاح خریداری کرده است دلیل اصلی این اتفاقات چیست؟

سنایی: ایران برای امنیت کشورهای منطقه و کشورهای خزر اولویت قائل است. طی سال های گذشته اجلاس سران خزر در باکو و اجلاس آستاراخان (در سال 2014) برگزار شد. در اجلاس باکو در سال 2012 موافقتنامه همکاری امنیتی امضا شد که مقرر می دارد کشورهای ساحلی امنیت منطقه را با مساعی مشترک خود و در چارچوب همکاری منطقه ای تأمین می کنند. امیدواریم کشورهای منطقه ما به تأمین امنیت از راه اتکا بر نیروهای محلی و ملی و امکانات منطقه ای و همکاری منطقه ای توجه کنند.

خوشبختانه روابط با جمهوری آذربایجان طی سال گذشته رو به توسعه بود. سوء تفاهم هایی که بود رفع شد و این روابط و همچنین روابط با روسیه توسعه می یابد. این روابط چندجانبه و سه جانبه می تواند در تأمین امنیت منطقه ای مفید واقع شود.

مایلم چند نکته را در مورد روابط دوجانبه ایران و روسیه بیان کنم.

از سال 2014 مدت طولانی سپری نشده است. باید به این اشاره کنم که ایران و روسیه نه تنها در بخش اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی و همچنین در حوزه اجتماعی، فرهنگی و مذهبی تعامل خوبی داشتند. تعداد و سطح ملاقات های ما به سطح بی نظیری رسیده است. از سپتامبر 2013 تا سپتامبر 2014 رؤسای جمهور ما 4 بار ملاقات داشتند. اولین ملاقات رؤسای جمهور در بیشکک و ملاقات آخر در آستاراخان برگزار شد. رؤسای جمهور دو کشور همچنین مکالمه های تلفنی بسیار داشته و همچنین نماینده و نامه مبادله کرده بودند.

سرگئی ناریشکین سخنگوی دومای دولتی به ایران سفر کرده بود. آقای شویگو اوایل سال 2015 به ایران سفر کرد. نیکلای پاتروشف در سال 2014 به ایران سفر کرد. آقای دکتر ظریف 4 بار در سال 2014 به روسیه سفر کرد. قبل از او، سرگئی لاوروف در آخر سال 2013 به ایران سفر کرد. وزرای ما ملاقات های مکرری در مناطق مختلف داشتند. آخرین ملاقات دو وزیر در مونیخ برگزار شد. آقای آندری فورسنکو مشاور امور فن آوری های رئیس جمهور روسیه به ایران سفر کرد. به دنبال او معاون امور فناوری های رئیس جمهور ایران به روسیه سفر کرد. در نتیجه این سفرها کمیته علوم و تکنولوژی دو کشور تأسیس شد و سطح آن حتی از کمیسیون بین دولتین بالاتر است. آقای روگوزین از طرف روسیه و آقای ستاری از طرف ایران رؤسای این کمیته هستند.

آقای صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاونین او به روسیه سفر کردند. آخرین دیدار مهم دیدار آقای ولایتی نماینده رهبر روحانی ایران و همچنین نماینده ویژه رئیس جمهور ایران بود. او اخیراً از روسیه دیدار و با آقای پوتین گفت وگوی طولانی داشت. وزیر کشاورزی و وزیر کشور ایران به روسیه سفر کردند. طی دیدار وزیر کشور ایران موافقتنامه همکاری ایران و روسیه در مبارزه با مواد مخدر در حوزه دریای خزر امضا شد. ایران به گروه چهارگانه ضد مواد مخدر پیوست و این انجمن پنج گانه شد.

از روابط دوجانبه در بخش اقتصادی یاد شد و ضمناً در بخش مذهبی هم همکاری خوبی در جریان بود. در بخش فرهنگی و دیپلماسی مردمی قدم های بسیاری برداشته شد، فکر می کنم در سال 2015 قدمهای بیشتری در جهت دیپلماسی مردمی و در بخش فرهنگی برمی داریم. کنسرواتوار چایکوفسکی برنامه های بسیاری در مورد معرفی فرهنگ و موسیقی ایرانی طراحی کرده است. ما با کنسرواتوار برنامه را هماهنگ کردیم تا تور موسیقی ایرانی در شهرهای روسیه برگزار شود. در بخش فرهنگی موزه آرمیتاژ در سال 2015 سالن فرهنگ معاصر ایران را افتتاح می کند. در سال 2015 ما قدم های خیلی مهمی در بخش فرهنگی، دیپلماسی مردمی و ارتباط های مردمی برمی داریم.

در مورد مسئله اتمی ایران و روسیه هم در بخش دوجانبه و هم در چارچوب کشورهای گروه ۱+۵ همکاری خیلی خوبی دارند. ایران برای نقش روسیه اهمیت فراوان قایل است. ایران نقش روسیه طی سال های گذشته را مثبت تلقی می کند. به نظر ایران نقش روسیه در حال حاضر خیلی بانفوذ است. تفاهمی که بین ایران و روسیه در مورد انرژی اتمی مسالمت آمیز و همچنین تولید سوخت موجود است می تواند به ثمر دادن مذاکرات منجر شود.

کلید واژه ها: ایران و روسیه


نظر شما :