توافق العبادی و بارزانی جهت پاکسازی موصل

۱۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۴۴۰۶۶ سرخط اخبار

به دنبال دستور نخست وزیر عراق برای لغو مقررات منع آمد و شد شبانه در بغداد، از نیمه شب گذشته این تصمیم اجرایی و اوضاع در پایتخت عراق عادی شده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، پس از آنکه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور لغو مقررات منع آمد و شد شبانه در بغداد را صادر کرد از نیمه شب گذشته پایتخت شاهد عبور و مرور و حرکت خودروها در خیابان ها بود.

 

با اجرایی شدن این دستور اوضاع در بغداد عادی شده و همچنین برخی فعالان، مسوولان امنیتی و دولتی به این مناسبت جشنی را در میدان التحریر واقع در مرکز بغداد برگزار کردند.

 

دستگاه های امنیتی عراق در بغداد از سال ها پیش بعد از نیمه شب تا بامداد روز بعد مقررات منع آمد و شد را اعمال می کردند.

 

عبدالامیر الشمری، فرمانده عملیات بغداد در این جشن گفت: این تصمیم هرگز عوض نخواهد شد و ما تلاش می کنیم تا با موفقیت هرچه تمام تر اجرا شود.

 

در همین حال نیروهای امنیتی عراق عملیاتی را در الرمادی آغاز کردند و تجهیزات نظامی و امنیتی زیادی را به استان های صلاح الدین و الانبار منتقل کرده اند.

 

هدف نیروهای امنیتی از این اقدام برقراری امنیت در مناطقی است که داعش به آنجا حمله کرده است.

در این زمینه یک مقام امنیتی در فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرد که نیروهای امنیتی از سه محور یعنی البغدادی، الجزیره و الدولاب خود را برای پاکسازی شهرستان هیت از عناصر داعش آماده می کنند و هلی کوپترهای ارتش عراق اعلامیه هایی را در سطح این شهرستان پخش کرده و از اهالی آن خواسته اند در راستای همکاری با پلیس و ارتش فورا از شهر مذکور خارج شوند.

همچنین مرکز اطلاع رسانی عراق اعلام کرد که نیروهای دولتی با هدف تلاش برای انجام حملاتی جدید جهت آزادسازی مناطق تحت سیطره داعش در شهر الرمادی مقررات منع آمد و شد اعلام کردند.

 

منابع رسمی عراقی اعلام کرده بودند که نیروهای عراقی با کمک قبایل توانستند مانع حمله مردم داعش طی 12 ساعت گذشته به شهر الرمادی شوند.

 

همچنین منبعی در وزارت کشور عراق اعلام کرد که نیروهای پلیس عراق انبار سلاحی را در منطقه «عکرکوف» واقع در شمال غرب بغداد کشف و ضبط کردند که به موشک های ضدهواپیمای نوع سام در داخل این انبار دست یافتند.

 

به گزارش منابع، این انبار شامل سه موشک ضدهواپیما، تعدادی خمپاره و تعدادی سلاح سبک بود.

از سوی دیگر، برخی منابع اعلام کردند که هدف داعش از حملات به منطقه سورشناس در شهر سامراء کنترل بر این شهر نیست چراکه اعضای داعش به خوبی می دانند سیطره بر این شهر دشوار است. هدف داعش مسدود کردن مسیر امن در شمال این شهر تا شهر بیجی است تا بتوانند مانع رفتن نیروهای امنیتی عراق از سامراء به بیجی شوند.

از سوی دیگر حیدر العبادی، در مقر اقامت خود در مونیخ با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق درخصوص هماهنگی و همکاری برای پاکسازی موصل از داعش و همچنین اوضاع امنیتی و نظامی در استان کرکوک و حمایت بین المللی از عراق در مقابله با داعش بحث و گفت وگو کرد.

 

3
العبادی و بارزانی

وی تصریح کرد: فضای مثبت و مناسب میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عامل مهمی برای همکاری های بیشتر میان نیروهای دولت و پیشمرگ هاست.

در این راستا روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط نوشت: به زودی نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق به بغداد سفر می کند.

کلید واژه ها: بغداد منع آمد و شد


نظر شما :