مبارزه با تروریسم در سایه قدرت الحوثی‌ها

اوباما به هوای ایران در یمن سکوت می‌کند

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۴۳۶۰۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
به اعتقاد تحلیلگران واشنگتن تا اندازه بسیاری نسبت به تحولات یمن از خود بی‌تفاوتی نشان می‌دهد مبادا که مواضعش بر گفت‌وگوهایش با ایران تاثیر بگذارد.
اوباما به هوای ایران در یمن سکوت می‌کند

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز یکشنبه استراتژی خود در مبارزه با تروریسم به ویژه در یمن را تشریح کرد و گفت در استراتژی اش بر استفاده از پهپاد در حمله به اهداف شبکه القاعده در یمن تاکید دارد. وی همچنین گفت جایگزین این کار می تواند انتشار نیروهای امریکایی باشد امری که او آن را غیر ممکن دانست.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی نو گفت: «چیزی برای بهانه تراشی نیست اما خیلی ساده این بهترین انتخاب برای ماست.»

اوباما چهار ماه پیش درباره یمن گفته بود، این کشور می تواند نمونه خوبی برای مشارکت "موفق" در مبارزه با اسلام گرایان تندرو باشد. اما حکومتی که واشنگتن از آن حمایت می کرد و اوباما این تعریف را درباره آن کرده بود، هفته گذشته توسط الحوثی ها فروپاشید.

برخی مسئولان امریکایی می گویند که ایالات متحده برخی عملیات مبارزه با تروریسم علیه القاعده در یمن را بعد از تسلط الحوثی ها بر این کشور متوقف کرده است. اما دیگر مسئولان امریکایی می گویند که اوضاع عملا بسیار رونده و متزلزل است برای همین به طور موقت کارها تعلیق شده اند تا حالت شورشی که عملا وجود دارد، فروکش کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان واکنش امریکایی ها به اوضاع یمن بسیار دیر صورت گرفته، مساله ای که سبب شده است تا انتقادها در داخل ایالات متحده علیه سیاست های کاخ سفید و شخص اوباما نسبت به امور خاورمیانه بسیار بالا بگیرد.  

پائول بونشیلی در مقاله ای که در مجله امریکایی فارن پالسی منتشر کرده است در این باره می گوید: «اگر به شبه جزیره عربی و محیط پیرامونی آن نظر یبندازیم در می یابیم که ایالات متحده جنگ را در برابر تندروها، چه سنی ها چه شیعیان، باخته است.»

وی در ادامه می افزاید: «ما با یکی از سخت ترین بحران ها در خاورمیانه مواجه هستیم برای این که سیاست های کاخ سفید تا اندازه بسیاری مبتنی بر تحت فشار گذاشتن و تضعیف هم پیمانانمان در خاورمیانه بوده در عین حال همه فرصت ها در اختیار دشمنان ما قرار گرفته است.»

یمن یکی از محورهای اصلی امریکا در جنگ با تروریسم و شبکه القاعده محسوب می شود، آن هم با توجه به مخاطرات در حال افزایشی که در جهان شاهدیم. حادثه 7 ژانویه نشریه شارلی ایبدو در پاریس یا انتشار اخباری مبنی بر تلاش هایی برای منفجر کردن هواپیما در خاک ایالات متحده از جمله آنها است.

ایالات متحده تا کنون به دولت یمن تکیه کرده بود که به طور ویژه با آن همکاری های امنیتی داشت، بر اساس اطلاعات دولت یمن بود که واشنگتن می توانست حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین علیه رهبران القاعده به خصوص واحدهای ویژه آنها انجام دهد.

این در حالی است که الآن این الحوثی ها هستند که دست برتر را در جنگ با القاعده دارند، به خصوص بعد از استعفای عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری که باعث شد عملا کارها را خود به دست گیرند. امریکا منصور هادی را متحد استراتژیک خود می دید و بر همکاری او در مبارزه با تروریسم حساب کرده بود.

از سوی دیگر تقاضاها در جنوب یمن برای جدایی از این کشور مجددا افزایش یافته است، اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران امریکایی آن را ناگهانی می دانند و معتقدند که شکستی سنگین از ناحیه کشوری هم پیمان با امریکا محسوب می شود. کشوری که می رود وارد آشوب های داخلی شود. به اعتقاد آنها دیگر شکست شبکه القاعده در شبه جزیره عرب بسیار سخت و غیرممکن شده به ویژه که با توجه به این وضعیت می تواند به سرعت خود را بازسازی کرده و تقویت کند.

اما اوباما در هند تاکید کرد که ایالات متحده به هیچ وجه عملیات مبارزه با تروریسم در یمن را متوقف نخواهد کرد. وی گفت: «ما بر پیگیری حمله به اهداف بسیار مهم گروه های تروریستی در یمن ادامه می دهیم و بر فشارها با توجه به نیازهای امنیت ملت امریکا ادامه می دهیم.»

وی سپس گفت: «آن چه ما نشان دادیم ثابت می کند که می توانیم در این حالت بمانیم و به شبکه های تروریستی فشار بیاوریم حتی در سایه خلاءهای سختی که وجود دارد.»

به اعتقاد تحلیلگران واشنگتن تا اندازه بسیاری نسبت به تحولات یمن از خود بی تفاوتی نشان می دهد و تلاش دارد واکنشی نسبت به تحولات سریع یمن از خود نشان ندهد. به اعتقاد آنها این کار واشنگتن به دلیل بی میلی اش در رویارویی با گروه های شبه نظامی الحوثی است تا این مساله سبب تاثیر گذاری بر مواضع جاری در مذاکرات با ایران نشود.

بونشیلی در این باره می نویسد: «ایران در حال کسب پیروزی در میدان های مختلف است. جنگی که ایالات متحده 25 سال است که در منطقه علیه آن کلید زده است.»

وی همچنین می نویسد: «کنگره نمی تواند در برابر اوباما از خود دفاع کند و این مساله احتمال این که تهران بتواند در دور اخیر گفت وگوها فضا را به نفع خود تغییر دهد، بسیار افزایش می دهد. دستاوردی که می تواند بر طرف مقابل شکست جنگ با داعش و القاعده در یمن را تحمیل کند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: چهارشنبه 8 بهمن 1393 / انتشار مجدد: سه شنبه 14 بهمن 1393

کلید واژه ها: مبارزه با تروریسم يمن الحوثي‌ها ايران و امريكا باراك اوباما


نظر شما :