شرط ترکیه برای از سرگیری روابط با مصر

۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۴۳۲۹۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کویت اعلام کرد: در صورتی که مصر گام های مثبتی به سمت ثبات و دموکراسی بردارد، ترکیه موضوع خود را نسبت به این کشور تغییر خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این کنفرانس مطبوعاتی که پس از دیدار با صباح خالد الصباح، همتای کویتی خود انجام شد گفت: اوضاع کنونی مصر نه تنها به ضرر ثبات و امنیت منطقه است بلکه به نفع مردم این کشور نیز نخواهد بود و اگر مصر به سمت ثبات و دموکراسی پیش برود ما نیز در روابط خود با این کشور تجدید نظر می کنیم.

وی تاکید کرد: آنکارا به شیوه مسئولان مصر در اداره کشور معترض است چرا که شرایط کنونی به ضرر ملت خود آنهاست و اگر این کشور دموکراسی را مد نظر قرار دهد روابط ما نیز با قاهره بسیار خوب خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که کشورش خواهان برقراری روابط خود با قاهره و دیگر کشورهای منطقه است چرا که مصر یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام، خاورمیانه و منطقه به شمار می رود.

چاووش اوغلو تصریح کرد: ترکیه تا امروز هیچ اقدامی علیه مصر اتخاذ نکرده و در محافل بین المللی نیز علیه این کشور اقدامی نکرده است. تنها کاری که ترکیه انجام داده انتقادات صریح از مصر بوده است.

چاووش اوغلو افزود: چند کشور حوزه خلیج فارس به خاطر انتقادات ما علیه مصر، دست به اقداماتی زده اند که این کار درست نیست و در صورتی که مصر از اشتباهات خود بازگردد ترکیه نیز روابط خود را با این کشور از سر می گیرد.

روابط دیپلماتیک میان ترکیه و مصر از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر و پس از اینکه مصر سفیر ترکیه را اخراج کرد، دچار تنش شد.

از سوی دیگر صباح خالد الصباح، وزیر خارجه کویت اعلام کرد که کشورش به منظور اهدای کمک های بشردوستانه به سوریه میزبان سومین نشست بین المللی کشورهای اهدا کننده به سوریه خواهد بود.

کویت طی دو سال گذشته به منظور جمع آوری کمک برای سوریه پیش قدم بوده است و میزبان نشست هایی در این خصوص بود.

خالد الصباح افزود: امیر کویت از سوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درخواستی را مبنی بر برگزاری این کنفرانس دریافت کرد که امیر کویت نیز با آن موافقت کرد و کویت و سازمان ملل در خصوص زمان و مکان این نشست در حال رایزنی هستند.

کلید واژه ها: مصر کویت


نظر شما :