آینهورن: دولت آمریکا با تحریم جدید ایران مخالف است

۱۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۴۱۶۳۳ سرخط اخبار

مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: حصول یک توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 می تواند فرصت همکاری های بیشتر میان تهران و واشنگتن را ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، رابرت آینهورن در گفت وگو با شبکه خبری راشا تودی در پاسخ به این سوال که آیا تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به معنی شکست این مذاکرات است گفت: من فکر نمی کنم که آنها شکست خورده باشند از نظر من دستیابی به یک توافق به ویژه توافق کامل در ضرب الاجل 24 نوامبر کار دشواری بود. اما اظهارات مذاکره کنندگان شامل جان کری، وزیر امور خارجه نشان می دهد که به ویژه در روزهای پایانی مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است.

آینهورن ادامه داد: من فکر می کنم این پیشرفت ها برای مذاکره کنندگان این امیدواری را به وجود آورده که آنها می توانند در چند ماه آینده به توافق برسند. اگرچه این کار سخت است چون اختلافات اساسی همچنان به قوت خود باقی است. اما مذاکره کنندگان با دیدگاهی خوشبینانه تر از زمانی که آخرین مذاکرات در وین را آغاز کردند وین را ترک کرده اند.

این مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا همچنین درباره ی تاثیر پایان دوره کاری کاترین اشتون رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عدم حضور بیل برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای اظهار کرد: واضح است که تغییراتی در پرسنل ایجاد شده اما از نظر من رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تصمیم گیرندگان واشنگتن هستند و در تهران نیز این رهبر ایران است که تصمیم گیرنده ی نهایی است. احتمال کمی وجود دارد که این تصمیم گیرندگان تا زمان باقیمانده تا ژوئن 2015 تغییر کنند.

وی در ادامه درباره اظهارات اخیر سناتورهای جمهوری خواه آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران در مدت زمان پس از تمدید مذاکرات هسته ای گفت: دولت باراک اوباما به وضوح مشخص کرده است که با تحریم های جدید مخالفت خواهد کرد. دولت بر این باور است که تحریم های جدید غیر ضروری است چون ایران در حال حاضر نیز به دلیل تحریم های قبلی تحت فشار است.

آینهورن افزود: دولت همچنین معتقد است که اگر کنگره تحریم جدیدی صادر کند این اقدام می تواند بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد و برخی از همپیمانانمان در این مذاکرات با آن مخالفت خواهند کرد. اگرچه کنگره می تواند از حکم وتوی رئیس جمهور سرپیچی کند اما این کار نیازمند رای موافق دو سوم کنگره است که من فکر نمی کنم ممکن باشد.

آینهورن همچنین در خصوص رویکرد دولت آمریکا درباره ی چگونگی لغو تحریم ها علیه ایران بیان کرد: دیدگاه دولت این است که ابتدا تحریم های ایران به حالت تعلیق درآید و سپس با اقدام کنگره لغو شود. در حال حاضر تعلیق این تحریم ها با توجه به اختیارات رئیس جمهور می تواند به صورت یک جانبه از سوی وی انجام شود و وی بدون رجوع به کنگره می تواند این تعلیق را انجام دهد. اما می دانیم که وی برای لغو تحریم ها نیازمند حمایت کنگره است.

وی تصریح کرد: پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کند دولت می تواند به کنگره برود و از آنها بخواهد تا تحریم ها را لغو کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر کنگره به هر دلیلی فنی یا غیر فنی با لغو تحریم ها مخالفت کند آیا اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل تحریم های خود را لغو خواهند کرد گفت: از نظر من احتمال این که اتحادیه اروپا تحریم های خود را لغو کند بسیار بیشتر از کنگره است. واضح است که آنها باید به یک رای مشترک برسند اما من فکر می کنم احتمال موافقت همه 28 عضو اتحادیه اروپا زیاد است. با این حال من فکر نمی کنم اتحادیه اروپا بخواهد فوری تحریم ها را لغو کند. همچنین در خصوص تحریم های شورای امنیت سازمان ملل من می فهمم که چرا ایرانی ها خواهان لغو فوری آن هستند. چون این تحریم ها یک تاثیر سمبلیک داشته است. اما آمریکا دوست ندارد که تحریم های سازمان ملل پیش از آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران را تایید کند، لغو شود.

آینهورن درباره دیگر تحریم های سازمان ملل علیه ایران گفت: تحریم هایی وجود دارد که سازمان ملل به دلایل دیگری علیه ایران تصویب کرده که آنها به قوت خود باقی خواهند ماند. اما مساله دولت آمریکا تحریم هایی است که به دلیل برنامه ی هسته ای این کشور صادر شده است چون بر اقتصاد این کشور تاثیر داشته است و دیگر تحریم ها تاثیرات به مراتب کمتری داشته اند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا یک توافق می تواند تمام سیاست مداران در آمریکا و ایران را راضی کند اظهار کرد: هر توافقی که حاصل شود بدین معنی نیست که طرف های مذاکره کننده به آنچه می خواسته اند رسیده اند. من فکر می کنم مساله ای که در ماههای آخر شاهد آن بوده ایم این است که ایرانی ها بر سر برخی از مسائل کلیدی در مذاکرات به ویژه زیر بنای هسته ای شان یا ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود سرسخت بوده اند. اما امیدوارم که در هفته های آینده رایزنی هایی در تهران انجام شود و مقامات ایرانی به این نتیجه برسند که موضع خود را تغییر دهند و انعطاف بیشتری نشان دهند.

آینهورن درباره دیدگاه مدیر کل سابق آژانس مبنی بر این که ایران بیش از هر کشور دیگری درهای خود را به روی بازرسان باز کرده است و این که ایران چه کاردیگری باید انجام دهد گفت: ایران می گوید که برای شفاف سازی و اینکه به بازرسان آژانس اجازه دهد نقشی مهم در نظارت بر هر گونه توافق ایفا کنند آماده است. اما مهم این است که ببینیم ایران تا چه اندازه به آژانس اجازه می دهد به تاسیساتش دسترسی داشته باشد. همانطور که می دانید آژانس معتقد است ایران تاسال 2003 تحقیقاتی انجام می داده که به سلاح هسته ای مرتبط بوده است.

آینهورن مدعی شد آژانس تلاش کرده است تا درباره این فعالیت ها تحقیق کند اما ایران همکاری های لازم را انجام نداده است و این اصلی ترین نگرانی در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته در ایران کشور است.

وی در ادامه گفت و گوی خود با اشاره به راکتور آب سنگین اراک که یکی از نگرانی هاست مدعی شد: طراحی اصلی این راکتور اراک با هدف تولید پولوتونیوم بوده است. راکتور اراک یک راکتور تحقیقاتی بزرگ است که بسیار بزرگتر از آنچیزی است که برای تولید ایزوتوپ های پزشکی لازم است. این راکتور با سوخت اورانیوم طبیعی تامین شده که برای تولید حجم زیادی از پلوتونیوم مناسب است. اما ایران پس از گذشت زمان فهمید که جامعه ی بین الملل دوست ندارد این راکتور پلوتونیوم زیادی تولید کند و یکی از دلایل پیشرفت در مذاکرات این بود که ایران موافقت کرد تا راکتور اراک را بازطراحی کند به گونه ای که پلوتونیوم کمتری در آن تولید شود.

وی افزود: بازطراحی راکتور اراک به گونه ای است که باز هم می تواند ایزوتوپ های پزشکی مناسب برای درمان سرطان را تولید کند. ایران همچنین یک راکتور دیگر درتهران دارد که با نام راکتور تحقیقاتی تهران شناخته می شود این راکتور در حال حاضر نیز ایزوتوپ های پزشکی تولید می کند.

آینهورن که هم اکنون به عنوان کارشناس ارشد در اندیشکده بروکینگز در واشنگتن فعالیت می کند درخصوص رویکرد رژیم صهیونیستی نسبت به توافق با ایران گفت: هیچ شکی وجود نداردکه دولت اسراییل و به ویژه نتانیاهو نخست وزیر بسیار نسبت به این مذاکرات بد بین هستند. آنچه آنها می گویند این است که با یک توافق بد مخالفند . آنها توافقی می خواهند که موجب حذف ظرفیت هسته ای ایران شود. خواسته ی آنها به این معنی است که یک توافق موجب توقف غنی سازی اورانیوم در ایران شود. دولت آمریکا معتقد است که چنین نتیچه ای غیر واقع بینانه است. دولت این مساله که ایران به سطحی از این تکنولوژی یعنی غنی سازی اورانیوم دست یافته را به رسمیت می شناسد و واقع بینانه این است که هر گونه توافق به ایران اجازه خواهد داد تا یک ظرفیت غنی سازی محدود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر رویکرد عربستان بر این مذاکرات گفت: همانطور که می دانید عربستان و ایران در منطقه خاورمیانه مناقشات سیاسی دارند. آنها برای افزایش قدرت خود در منطقه رقابت دارند و اکنون دولت عربستان نسبت به این مساله که دستیابی به یک توافق می تواند تغییری در همپیمانی اش با آمریکا در منطقه ایجاد کند نگران است. این کشور نگران است پس از این توافق آمریکا حمایت های بیشتری از ایران و اهدافش خواهد داشت.

آینهورن ادامه داد: من فکر می کنم این نگرانی عربستان بی اساس است اگرچه دستیابی به توافق هسته ای مسیر بهبود روابط تهران واشنگتن را هموار می کند اما آمریکا باز هم نسبت به اهداف ایران در منطقه بدبین خواهد بود.آمریکا قصد ندارد همپیمانی اش با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) شامل عربستان را بر هم بزند.

وی در پایان درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش تصریح کرد: از نظر من اگر یک توافق حاصل شود فرصت هایی برای همکاری های بیشتر ایران و آمریکا ایجاد می شود. واضح است که ایران و آمریکا در مقابله با افراطی گری در منطقه به ویژه نیروهای داعش یک هدف مشترک دارند. اما چه توافق هسته ای حاصل شود و چه نشود ایران و آمریکا به روش های خود برای مقابله با داعش ادامه می دهد. از نظر من توافق هسته ای می تواند فرصتی برای همکاری آنها ایجاد کند.

کلید واژه ها: اراک اتحادیه اروپا ایران و آمریکا


نظر شما :