العبادی: حاضر نیستم روابطم با تهران را خراب کنم

۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۹۴۱۴۶۹ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق با اشاره به ضرورت حفظ روابط با تهران گفت: ایران در جنگی که برای مرگ و زندگی بود، کنار عراق باقی ماند.

به گزارش فارس، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در گفت وگو با شبکه لبنانی «المیادین» گفت که حاضر نیست رابطه عراق با ایران را خراب کند زیرا این کشور در جریان جنگ مرگ و زندگی، کنار عراق ایستاد.

وی درباره روابط بغداد با ریاض گفت که هیچ گزینه ای جز بهبود روابط با عربستان ندارد اما برخی حکام خلیج فارس هنوز واقعیت خطر داعش برای کشورهای منطقه را درک نکرده اند.

نخست وزیر عراق درباره حل بحران سوریه نیز گفت که کشورش برای مشارکت در حل بحران سوریه آماده است.

نخست وزیر عراق در این مصاحبه که ساعت 20:30 به وقت قدس اشغالی از شبکه المیادین پخش شد، گفت: من حاضر نیستم روابطم با ایران را خراب کنم زیرا برخی این امر را می خواند. ما اکنون در عراق با جنگ مرگ و زندگی روبرو هستیم و ایران در این جنگ کنار ما ایستاد.

العبادی افزود که در دیدارش با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به او گفته است که بغداد با تهدید مواجه است اما طرف آمریکایی در حمایت از عراق و نیروهای امنیتی آن تردید کرد اما ایران هیچ تردیدی در کمک به ما و حتی کُردها - زمانی که اربیل با تهدید مواجه شد- به خود راه نداد. ایرانی ها تهدید برای عراق را تهدیدی مستقیم برای خود دانستند زیرا دو کشور منافع مشترکی دارند.

نخست وزیر عراق در ادامه از آمادگی کشورش برای مشارکت در حل بحران سوریه خبر داد و بر ضرورت استفاده از یک راهکار سیاسی برای حل این بحران تاکید کرد. 

وی در این راستا گفت: ما برای کمک به حل درگیری ها در سوریه آماده ایم.  ادامه این وضعیت و خونریزی ها  و نابودی همه چیز در سوریه، برای ما ناراحت کننده است.

عبادی گفت که در اوایل دوره نخست وزیر اش، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه خواسته بود که عراق میان دمشق و طرف بین المللی نقش ایفا کند اما در آن زمان وی رد کرده بود زیرا در آن زمان که بغداد خود با تهدید مواجه بود، ما نمی خواستیم وارد جریان میانجیگری ها شویم اما اکنون این مسئله میسر است.

نخست وزیر عراق افزود که وی در جریان دیدار با «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه که اخیرا به بغداد سفر کرده بود، درباره راهکار سیاسی در سوریه و ضرورت توقف خونریری ها در این کشور گفت وگو کرده و طرف ترکی نیز کاملا با این امر موافق بوده است.

وی در ادامه بر ضرورت پیشرفت مثبت در روابط با عربستان سعودی تاکید کرد و گفت که ما گزینه ای غیر از این نداریم. اما برخی سران خلیج فارس هنوز واقعیت خطر داعش برای کشورهای منطقه را درک نکرده اند.

عبادی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون واکنشی در این زمینه از طرف سعودی دریافت کرده است، گفت: شفاهی و کلامی بله اما در سطح واقعی و عملی این حرکت بسیار کند است و این حرکت کند به نفع هیچ طرفی نیست.

وی سپس درباره روابط بغداد با کویت گفت که این روابط خوب و راهبردی است.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: باراک اوباما به او تاکید کرده است که هیچ نیروی زمینی وارد عراق نخواهد شد. با این  وجود، برخی افراد در کنگره آمریکا معتقدند که باید نیروهای نظامی در خاک عراق مستقر شوند.

کلید واژه ها: بغداد


نظر شما :