تحلیل مطبوعات امریکایی از گفت‌وگوهای وین

تمدید بهتر از شکست مذاکرات است

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد: تمدید مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران بسیار بهتر از آن است که اجازه داده شود مذاکرات به شکست بینجامند. در این رابطه هیچ راه حل دیپلماسی جایگزینی وجود ندارد.
تمدید بهتر از شکست مذاکرات است

دیپلماسی ایرانی: تمدید توافق هسته ای ژنو تا ماه جولای سال آینده همچنان مورد توجه رسانه های جهان قرار دارد. از جمله رسانه های امریکایی که کشورشان را در راس مذاکره کنندگان طرف با ایران در مذاکرات هسته ای می دانند. در همین رابطه شبکه خبری الجزیره در وبسایت خود به بازتاب مذاکرات هسته ای وین و تمدید مذاکرات پرداخته و نوشته است: بسیاری از روزنامه های امریکایی بر این اعتقادند که مساله مذاکرات هسته ای ایران به ویژه بعد از تعویق آن تا نیمه های سال آینده با هدف رسیدن به توافق جامع اتفاقی مهم است که مذاکرات را از شکست نجات داد. عمده رسانه های امریکایی بر این اعتقادند که تمدید مذاکرات بسیار بهتر از شکست آن است و می تواند خلاء موجود تا رسیدن به توافق نهایی را پر کند.

الجزیره در ادامه به روزنامه نیویورک تایمز اشاره می کند که می نویسد: تمدید مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران بسیار بهتر از آن است که اجازه داده شود مذاکرات به شکست بینجامند. در این رابطه هیچ راه حل دیپلماسی جایگزینی وجود ندارد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: قدرت های بزرگ باید به فشارهای خود به ایران ادامه دهند تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شوند!

ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه به دنبال ساخت یا دستیابی به سلاح هسته ای نیست و هدفش از دستیابی به تکنولوژی هسته ای صرفا اهداف صلح آمیز از جمله تولید انرژی است.

نیویورک تایمز سپس به سیاست های کنگره امریکا در تعامل با دولت این کشور برای فشار به ایران اشاره می کند و می نویسد: کنگره امریکا تلاش دارد تا تحریم های جدیدی را در مرحله بعدی متوجه ایران کند در حالی که واشنگتن از این می ترسد که اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران در وضعیت فعالی سبب شود که ایران از مذاکرات فرار کند و به سوی ساخت بمب هسته ای تحریک شود!

ایران تلاش دارد با استناد به فتوای مقام معظم رهبری جامعه غربی را قانع کند که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست و می خواهد این فتوا را مبنای توافق خود با غرب در مذاکرات هسته ای قرار دهد.

الجزیره سپس به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز که اظهارات آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری را مهم دانسته است، اشاره می کند و می نویسد: به نوشته روزنامه نیویورک تایمز رهبر انقلاب ایران در اظهارات خود تصریح کرد که کشورش با انجام مذاکرات بیشتر بر سر برنامه هسته ای این کشور مخالفتی ندارد.

این در حالی است که روزنامه کریستین ساینس مانیتور اظهارات مقام معظم رهبری را نطقی آتشین علیه غرب و ایالات متحده قلمداد کرده و نوشته است که این اظهارات در پی تمدید مذاکرات ایران با 1+5 بیان شدند.

رهبر انقلاب در اظهارات هفته گذشته خود بیان کردند که غرب در تلاش هایش برای به زانو در آوردن ایران ناکام ماند و ایران زیر بار هیچ گونه فشار و حرف زوری از جانب غرب بر سر برنامه هسته ای اش نمی رود.

با این حال کریستین ساینس مانیتور گزارش می دهد که دولت ایران به ملت این کشور وعده داده است که به زودی توافق جامع هسته ای به دست آید و تحریم ها به طور کامل لغو شوند.

ایران و 1+5 بعد از مذاکرات طولانی و فشرده خود در وین که هفته گذشته به مدت یک هفته انجام شد نتوانستند بر سر توافق جامع هسته ای به نتیجه برسند و تصمیم گرفتند که مذاکرات را به مدت 7 ماه دیگر تمدید کنند. با این حال دو طرف تاکید کردند که در مذاکرات خود به تواق سیاسی ظرف چهار ماه آینده یعنی تا ماه مارس برسند و همچنان به مذاکرات خود برای رسیدن به توافق جامع ادامه دهند.
 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تمدید مذاکرات مذاكرات ايران با 1+5


نظر شما :