وحشت داعش از توافق هسته‌ای ایران با غرب

۰۴ آذر ۱۳۹۳ | ۰۱:۰۲ کد : ۱۹۴۱۲۴۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

یک نشریه آلمانی با تاکید بر اینکه همه قدرتهای بزرگ شرکت کننده در مذاکرات هسته ای ایران علاقمند به دستیابی به یک توافق هستند از وحشت داعش درباره چنین توافقی خبر داد.

به گزارش تسنیم، "اولیور مایر" از کارشناسان امنیتی موسسه علم و سیاست برلین که مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 را دقیقا دنبال می کند در گفتگو با نشریه "بیلد" آلمان اظهار داشت که همه بازیگران بزرگ، آمریکا، روسیه، چین و همچنین ایران در اصل علاقمند به دستیابی به یک توافق هستند.

 به نوشته "بیلد" کارشناسان بر این عقیده اند که یک توافق با ایران همچنین امکان تجارت های و مبادلات تجاری جدید در منطقه خاورمیانه را افزایش داده و همچنین در مبارزه علیه تروریسم داعش که ایران هم به اندازه غرب از آن نفرت دارد می تواند موثر باشد.  حقیقت این است که داعش از یک توافق هسته ای ایران با غرب وحشت دارد. بنابراین اگر ایران پیامد توافق هسته ای با غرب به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش بپیوندد مناسبات قدرتی شدیدا به ضرر تروریسم داعش جابجا می شود.

"اولیور مایر" هدف از مذاکرات هسته ای را امنیت بیشتر و شفافیت بیشتر عنوان کرده و اظهار داشت: ایران در سال گذشته روی برخی تکنیک های معین که همچنین برای ساخت سلاح اتمی به کار برده می شود انصراف داد.

این کارشناس آلمانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که تمدید مذاکرات اتمی ایران با غرب شانس توافق را کاهش می دهد و به مخالفان چنین توافقی هم در آمریکا و هم در ایران زمان بیشتری برای شکل دادن به تشکیلات خود را می دهد.

 در ژانویه  کنگره جدید در آمریکا که در آن مخالفان بیشتری با توافق ایران روی کرسی ها می نشینند کار خود را آغاز می کند.

رئیس جمهوری آمریکا در هر صورت علاقمند به یک توافق هسته ای با تهران است. چنین توافقی بعد از شکست دموکرات ها در انتخابات کنگره یک موفقیت سیاست خارجی بزرگ برای اوباما خواهد بود.


نظر شما :