توافق هسته‌ای غیرمنتظره ممکن است

۲۷ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۹۴۰۹۶۲ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا در گزارشی نوشت که اگرچه به پایان مهلت مذاکرات نزدیک شده ایم اما احتمال حصول توافق به صورت غیرمنتظره وجود دارد.

به گزارش فارس، روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا در گزارشی نوشت که اگرچه به پایان مهلت مذاکرات نزدیک شده ایم اما احتمال حصول توافق به صورت غیرمنتظره وجود دارد.

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز ضمن اعلام این مطلب نوشت که پایان دادن به نزاع برنامه هسته ای ایران می تواند روابط خصمانه تهران و غرب را تسهیل کند و علاوه بر رفع یکی از قریب الوقوع ترین تهدیدات امنیتی یک پیروزی دیپلماتیک برای «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را رقم بزند.

با این وجود، طبق این گزارش، در حالیکه مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) روز سه شنبه (امروز) در وین گرد هم می آیند تا یک هفته فشرده نهایی از مذاکرات را قبل از فرارسیدن مهلت ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) آغاز کنند، این امتیازاتی که به آن اشاره شد، ظاهراً در صورتیکه غیرممکن نباشد، رسیدن به آن دور از دسترس است.

لس آنجلس تایمز سپس ادامه داد که یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه (دیروز) درباره مذاکرات گفت: «ما شکاف هایی داریم که باید آنها را برطرف کنیم. ما هنوز نمی دانیم که بتوانیم چنین کاری را بکنیم یا خیر».

اوباما شانس پیروزی در مذاکرات نهایی هسته ای با ایران را ۵۰ درصد یا کمتر می داند و بسیاری از مقامات این هفت کشور که در مذاکرات هسته ای حضور دارند، می گویند که محتمل ترین نتیجه توافق بر سر ادامه مذاکرات هسته ای است که در این صورت گرچه برنامه هسته ای ایران تحت کنترل قرار می گیرد اما همچنان یک خطر بالقوه وجود خواهد داشت.

لس آنجلس تایمز با اشاره به این موارد نوشت هنوز شانس این وجود دارد مذاکره کنندگان هسته ای به توافق برسند و این تنها می تواند به واسطه این مسئله باشد که شکست در مذاکرات مشکلاتی را برجای خواهد گذاشت که آنها مجبور به حل آنها خواهند شد.

این روزنامه آمریکایی مدعی است که شکست در مذاکرات می تواند اقتصاد بر پایه نفت ایران را همچنان از اکثر جهان در انزوا نگاه دارد و ایران با فشارهای بیشتر ناشی از افت جهانی قیمت نفت مواجه خواهد می شود و غرب نیز با این خطر روبرو است که ایران اورانیوم بیشتری غنی سازی کند و به قابلیت ساخت بمب نزدیک تر شود و خطر وقوع جنگ نیز افزایش می یابد.

یک مقام غربی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به اینکه گروه ۱+۵ و ایران هنوز ممکن است نیمه شب ۲۴ نوامبر، اعلام توافق جامع کنند، زیرا اعضای گروه مذاکرات هسته ای سال گذشته میلادی، در ساعات پایانی مذاکرات خود، اعلام توافق موقت هسته ای کردند، اعلام کرد: «هنوز ممکن است که یک سورپریز نیمه شبی (دقیقه آخری) رخ دهد.»

طبق این گزارش، مذاکرات در وین در حالی آغاز می شود که اختلافاتی در خصوص دو موضوع حساس سیاسی وجود دارند و یکی از آنها چگونگی محدودسازی عملیات های غنی سازی ایران و دیگری سرعت کاهش تحریم های اقتصادی ایران می باشد.

لس آنجلس تایمز سپس اینگونه نوشت، «فیلیپ گوردون» مشاور ارشد کاخ سفید هفته گذشته به یک گروه حامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت که شکست در مذاکرات هسته ای شانس توافق نهایی با ایران در خصوص موضوع هسته ای را به شدت کاهش می دهد و به همین منظور، بسیاری از مقامات غربی و تحلیلگران می گویند که مواضع سخت طرفین احتمالاً یک چانه زنی نمایشی باشد که در ساعات پایانی مذاکرات از بین برود زیرا هر دو طرف به شدت به یک توافق نیاز دارند.

این گزارش اینگونه به پایان می رسید، به گفته «کلیف کاپچان» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که ریاست گروه اوراسیا در واشنگتن را برعهده دارد، شکست مذاکرات طرفین مذاکره را به جایی که باید بروند، نمی رساند.


نظر شما :