اوباما: اسد هیچ اعتباری در سوریه ندارد

۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۴۰۸۶۶ سرخط اخبار

رئیس جمهوری آمریکا طی سخنرانی در اجلاس بزرگترین اقتصادهای جهان تحت عنوان «گروه ۲۰» (G20) در «بریسبن» استرالیا تصریح کرد که هیچ احتمالی برای هماهنگی با رئیس جمهور سوریه برای مقابله با داعش وجود ندارد.

به گزارش فارس، سخنرانی «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در نشست بزرگترین اقتصادهای جهان تحت عنوان «گروه 20» (G20) در «بریسبن» استرالیا آغاز شد.

رئیس جمهور آمریکا طی سخنرانی در اجلاس «G20» در شهر «بریسبن» استرالیا ضمن انتقاد از روسیه تصریح کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه توافق «مینسک» را نقض کرد.

وی مدعی شد که تحریم هایی که علیه مسکو تحمیل شده است، بسیار گزنده بوده است و احتمالاً این تحریم ها بیش از این تشدید شود اما آمریکا به دنبال راههایی برای توقف این تحریم ها علیه مسکو است.

اوباما ادامه داد که در نشست گروه 20 با پوتین تماس داشته است و و این ارتباطات در سطح کاری و بی تعارف و بی پرده بوده است.

وی با اینحال ادامه داد: اگر روسیه مسیر متفاوتی را در اوکراین پیش بگیرد، من اولین کسی خواهم بود که پیشنهاد لغو تحریم ها علیه روسیه را مطرح می کنم.

اوباما در ارتباط با راهبرد خود برای مقابله با تکفیری های داعش در سوریه تشکیل ائتلاف با دولت اسد علیه داعش را رد کرد و گفت که هیچ احتمالی برای هماهنگی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای مقابله با داعش وجود ندارد.

وی تأکید کرد: «اسد بی رحمانه صدها هزار نفر از شهروندان خود را قتل عام کرده است. در نتیجه، کاملاً مشروعیت خود را در اکثر کشور از دست داده است. از نظر ما، همگام شدن با او علیه داعش تنها موجب می شود سنی های بیشتری در سوریه در راستای حمایت از داعش حرکت کنند و ائتلاف ما علیه داعش را تضعیف کنند».

رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با رویکرد خود در قبال دولت اسد گفت: به طور قطع هیچ تغییری در خصوص رویکرد ما در قبال اسد صورت نگرفته است. این جنگ علیه افراط گرایی از هر نوعی است که تمایل به سربریدن افراد بی گناه یا قتل عام زندانیان سیاسی با قساوتی که ما در این عصر مدرن کمتر شاهد آن هستیم، دارند.

اوباما ادامه داد که ارتباط وی با اسد تنها محدود به این می شود که به آنها اطلاع داده است که آمریکا از محدوده هوایی سوریه برای عملیات های ضدداعش استفاده می کند و بنابراین از سوریه خواسته که آنها را هدف نگیرد.

اوباما ادامه داد که واشنگتن به دمشق هشدار داده بود که جنگنده های آمریکا در محدوده هوایی سوریه را که داعش را هدف قرار می دهند، مورد تهدید قرار ندهند.

وی تأکید کرد: «اما فراتر از آن، هیچ انتظاری نمی رود که ما با اسد به نوعی وارد ائتلاف شویم. او در کشور سوریه اعتبار ندارد».

رهبران قوی ترین اقتصادهای جهان در شهر «بریسبن» استرالیا برای برگزاری نشستی تحت عنوان «گروه 20» (G20) گردهم آمدند و بحران اوکراین نیز محور اصلی این نشست به حساب می اید.

این نشست دو روزه که روز شنبه (امروز) برگزار شد، یک رویارویی نهایی بین رهبران غربی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بود زیرا اخیراً گزارش هایی منتشر شده است که ارتش روسیه به شرق اوکراین وارد شده اند.

کشورهای غربی حاضر در این نشست انتقادات تندی را علیه روسیه مطرح کردند و انتقادات از رئیس جمهور روسیه در نشست گروه 20 در استرالیا آنقدر جدی بود که رویترز به نقل از یکی از اعضای هیأت همراه ولادیمیر پوتین از قصد او برای نیمه تمام گذاشتن نشست و بازگشت به مسکو خبر داد اما «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی رئیس جمهور روسیه این خبر را تکذیب کرده و گفته که پوتین تا انتهای نشست در آن حضور خواهد داشت.

بی بی سی گزارش کرد که رئیس جمهور روسیه پیش از پایان رسمی اجلاس سران گروه 20، استرالیا را ترک کرده است.

طبق این گزارش، پوتین پیش از ترک استرالیا گفت: «برخی از نظرات ما متفاوت بودند اما مذاکرات جامع و سازنده بودند».

کلید واژه ها: استرالیا رئیس جمهور روسیه


نظر شما :