ادعای موسسه امریکایی:

ایران توافق مقدماتی را نقض کرده است

۱۸ آبان ۱۳۹۳ | ۰۳:۵۹ کد : ۱۹۴۰۵۷۹ سرخط اخبار

در روزهای اخیر، از یک سو پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات می ان دوره ای سنا و از سوی دیگر، ادعاهای آژانس در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران، ابهاماتی را درباره رویکرد غرب نسبت به مذاکرات هسته ای ایران پدید آورده است. در این میان، یک مؤسسه آمریکایی نیز بر پایه گزارش آژانس، ادعاهای تازه ای علیه ایران مطرح کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، یک مؤسسه آمریکایی مدعی شده، شاید ایران با افزایش فعالیت های خود در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای (R&D) و استقرار سانتریفیوژهای جدید جهت غنی سازی اورانیوم، توافق مقدماتی هسته ای با گروه ۱+ ۵ را نقض کرده باشد.

به گفته این مؤسسه، استقرار سانتریفیوژهای جدید از آن جهت حساس است که در صورت تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته ای، می تواند مواد لازم برای ساخت چنین سلاحی را با سرعتی چند برابر بیش از سانتریفیوژهای نسل قبلی فراهم کرده و اورانیوم را با سرعت چند برابری غنی سازی کند.

مؤسسه ای که این ادعا را مطرح کرده، «مؤسسه علوم و امنیت بین الملل» است که ریاست آن را دیوید آلبرایت، از چهره های تندرو آمریکایی بر عهده دارد که ارتباط نزدیکی نیز با نمایندگان کنگره آمریکا داشته و در سال های اخیر اقدامات متعددی در راستای فضاسازی علیه برنامه هسته ای ایران انجام داده است.

اما آنچه دستمایه اصلی ادعای اخیر این مؤسسه قرار گرفته، این است که در گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته ای ایران، آمده که از زمان گزارش قبلی در ماه سپتامبر، ایران متناوب گاز اورانیوم را به یک سانتریفیوژ جدید نسل IR-۵ که در یکی از تأسیسات هسته ای این کشور قرار دارد تزریق کرده است.

سانتریفیوژ نسل IR-۵ یکی از انواع سانتریفیوژهایی است که ایران طراحی کرده تا آن را جایگزین نسل قبلی (IR-۱) کند؛ اما بر خلاف دیگر مدل های در دست مطالعه (شامل IR۲m، IR-۴ و IR-۶) که در تأسیسات هسته ای نطنز قرار دارند، ایران تاکنون به مدل IR-۵ گاز تزریق نکرده بود.

مؤسسه علوم و امنیت بین المللی مدعی است بر پایه توافق مقدماتی ژنو، ایران نباید به سانتریفیوژهای IR-۵ گاز تزریق کند. مبنای استدلال این مؤسسه نیز بخشی از متن توافق نامه مقدماتی است که در آن آمده ایران می تواند «روندهای «کنونی» تحقیق و توسعه» هسته ای را ادامه دهد و به این ترتیب، بنا بر تفسیر این مؤسسه، ایران نمی تواند روند تحقیق و توسعه را گسترش دهد.

اما این ادعا در حالی مطرح می شود که گزارش جدید آژانس درباره ایران نیز خود بار دیگر ضمن لحنی مبهم، ادعا کرده بود ایران گام های لازم را در راستای حل و فصل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود برنداشته است.

به این ترتیب و در حالی که زمان زیادی تا برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و ۱+ ۵ نمانده و اواخر این ماه میلادی، ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی نیز فرا خواهد رسید، به نظر می رسد کشورهای غربی تلاش دارند با هر وسیله ممکن و به ویژه از طریق فضاسازی درباره فعالیت های هسته ای ایران و ایجاد جنجال رسانه ای، فشار ها را بر ایران افزایش داده و تلاش کنند تا توافق مورد نظر خود را به تأیید ایران برسانند؛ تلاشی که البته تاکنون و در مقاطع مشابه قبلی با موفقیت همراه نبوده است.

کلید واژه ها: ir-۵ ایران


نظر شما :