پیشتازی سکولارها در انتخابات تونس

۰۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۹۴۰۰۹۳ سرخط اخبار

با آنکه هیئت مستقل انتخابات تونس تا بامداد دوشنبه تلاش کرد اخبار شمارش آراء را درز ندهد تا از شایعات پیشگیری کند، خبرهای درز کرده از پیشتازی حزب «نداء تونس» و مشارکت بالای مردم تونس در انتخابات پارلمانی این کشور حکایت دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات پارلمانی تونس که برای اولین بار پس از سقوط دولت «زین العابدین بن علی» دیکتاتور سابق، برگزار می شود، تاکنون از پیروزی حزب «نداء تونس» با اختصاص بالاترین کرسی به خود در مقایسه با سایر احزاب حاضر در این انتخابات از جمله حزب «النهضه» حکایت دارد.

قرار است امروز دوشنبه نتیجه رسمی انتخابات اعلام شود.

هر چند هنوز هیچ نتیجه رسمی تاکنون (صبح دوشنبه) اعلام نشده است اما بر اساس اخبار رسیده، «نداء تونس» بیش از ۳۶ درصد از ۲۱۷ کرسی پارلمان را یعنی بیش از ۸۰ کرسی به دست آورده است.

رقیب این حزب، یعنی حزب «النهضه» با کسب بیش از ۳۰ درصد کرسی های پارلمان، دست کم ۶۷ کرسی را به دست آورده است. اکنون هر چند نداء تونس حزب پیروز نام گرفته است، اما برای تشکیل دولت، نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب است تا حد نصاب اکثریت قانونی پارلمان را به دست بیاورد.

منابع خبری در تونس نتایج شبه نهایی تعداد کرسی هایی را که هر یک از احزاب به خود اختصاص داده اند، به شرح ذیل اعلام کردند:

نداء تونس ۸۰ ، النهضه ۶۷، «الاتحاد الوطنی الحر» 17، «الجبهه الشعبیه» 12، «حرکة آفاق» 8، «التیار الدیمقراطی» 5، «المؤتمر من أجل الجمهوریة» 4، «المبادره» 4، «حرکه الشعب» 2، «التکتل الدیموقراطی من أجل العمل و الحریات» 2، «الحزب الجمهوری» 1، «تیار المحبه» 1، «الوفاء للمشروع» 1، «صوت الفلاحین» 1، «حرکة الدیموقراطیین الاشتراکیین» 1، «لمجد للجرید» 1، و احزاب مستقل نیز دو کرسی را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر، پایگاه خبری «المنار» از مشارکت ۶۱.۸ درصدی مردم تونس در انتخابات پارلمانی این کشور خبر داد و اعلام کرد که مشارکت در خارج از این کشور نیز در حدود ۲۹ درصد اعلام شده است.

در همین راستا، «شفیق صرصار» رئیس هیئت عالی انتخابات تونس نیز صبح امروز (دوشنبه) اعلام کرد که آخرین صندوق رأی گیری ساعت 10 صبح دوشنبه به وقت محلی (۱۲:۳۰-تهران) به دست مرکز شمارش آراء می رسد.

روز یکشنبه (۴ آبان) انتخابات پارلمانی تونس که اولین انتخابات پارلمانی این کشور پس از سقوط دولت «زین العابدین بن علی» دیکتاتور سابق تونس است، برگزار شد (جزئیات بیشتر). حدود 5 میلیون نفر دارای شرایط رأی دادن در این انتخابات بودند.

کلید واژه ها: تونس


نظر شما :